Hvor mye volum før koking for å fylle ett cornelius fat.

Viktste

Norbrygg-medlem
Folkens; hvor stort volum koker dere for å sitte igjen med nok øl til å fylle ett korneliusfat??

Selv ser jeg at for å sitte igjen med ca 21 liter i gjæring spannet må jeg koke ett sted mellom 32 og 34 liter... Det blir mye svinn... 5 liter kokes vekk + 1 liter som krympes av ved kjøling + ca 6 liter med "gunk".

31 liter før kok. 23 liter før tapping til gjærdunk. 21 liter i gjærdunk og til slutt 19 liter til fat.
Men, da blir jeg kvitt all grums. Synes det er bedre å få ut litt mindre og sitte igjen med et bra resultat - enn å tyne ut maks og sitte igjen med mye som ikke ble helt bra.

Jeg koker 26 liter inn til 22,5 og sitter igjen med 21 liter ferdig øl. Dette avhenger av hvor kraftig du koker vøreteren og hvor mye svinn det blir under tapping. Det er normalt å ha ca. 8-15 % fordamping per time, noe mer enn det er det ikke vits å ha. 6 liter med bunnfall er også mye! Kanskje du bør se på skyllepraksisken eller på avsilingen fra gryta i oppsettet ditt? Selv er det svært sjelden jeg har noe særlig mer enn en liter bunnfall i gjæringskaret.

Jeg koker vel vekk 4 liter (ikke 5 som jeg skrev). Men det det er mengden gunk igjen i gryta som er synderen. Bruker du humleposer eller slenger du humlen rett i gryta?

Her er det humle rett i gryta. Før brukte jeg pose (det var nok endel vann igjen i de også).
Det er kanskje mye svinn. Skal brygge i morgen og se an om noe kan justeres/ endres.

EDIT: koker 75 min. Gass m/ bra "rulling" i kjelen. Åpning på lokk som er hull m/ 120 mm. i diameter. 

Jeg bruker hel humle og har den rett i gryta. Humlen fungerer som en naturlig sil som holder tilbake det meste av kald- og varmtrub.

Brygget i dag. Finregnet og brukte Beer Smith for å justere mengder før start - og for å se eksakte resultat etterpå.
Begynte med 28 liter (dead on) vørter i gryta. Kokte 75 min. Kjølte mellom 30 og 45 min. (glemte å skrive tid når ferdig).
Skrudde ned varme ved kok slik at det rullet fint rundt i kjelen, men ikke mer. Strupen inn lufting på toppen til 77 mm. i dia. som var åpen under koking og kjøling.
Fikk tappet til gjærdunk 20 liter. Jeg bruker tapp i bunn av kjel som holder igjen 1 liter væske + beregnet at humlen holder på væske (ca. 2 liter til trub og rest?) Med disse verdiene lagt inn i Beer Smith så er det 15% boiloff, 4% til kjøling og ca. 2 liter til trub/rest.
Tyner jeg gjærdunken når dette er ferdig gjæret så bør det bli igjen mellom 18,5 og 19 liter øl (1 til 1,5 liter rest i gjærdunk?)
Bra dette emnet kom opp så jeg fikk tatt en gjennomgang på koking (dette også)  :yes:

Tilbake
Topp