Hvor stor batch kan jeg brygge på 13L kjele?

Prøver å regne meg litt fram her, men er litt i villredet. Hvor store/små batcher med BIAB kan jeg brygge på en 13L kjele? Har som oftest et luksusproblem med at øla mi blir stående litt for lenge før jeg klarer å drikke den opp. Pluss at litt mindre batcher gir meg mer mulighet til å leike meg med oppskriftene.  ;D

Edit: 13L er HELT på kanten av hva kjelen klarer forresten...
 
på 10 literen min klarte jeg å tyne ut 8 liter vørter etter koking -litt knot og en del søl - men vil tro at du kan klare 10-11 liter på en 13 liter...

EDIT: min feil at jeg ikke leser nøye nok - BIAB har jeg ikke testa så det skal jeg ikke uttale meg om :) holder på med kjølebox
 

Vedlegg

  • test.JPG
    test.JPG
    116,9 KB · Sett: 319
Jeg har selv tenkt på dette spørsmålet, da jeg har en 12 liters kjele. Jeg har ikke gjort noen forsøk, men med litt googling har jeg kommet til følgende:

1 kg korn har et volum på ca 600ml
1 kg korn trekker til seg ca 1.5 liter vann

Altså: Hvis du bruker 2 kg korn i en kjele som lett rommer 12 liter, må du trekke fra 1.2 liter for å få plass til kornet 12-1.2 = 10.8 ltr. Kornet trekker til seg nye tre liter, altså 10.8-3=7.8 ltr før koking. Jeg har selv bare brygget ekstrakt, og bruker da ca 8-9 liter startvolum. Dette koker ned til ca 5-6 liter, men ekstraktbrygg vannes jo ut igjen. Jeg tviler på at BIAB i en så liten kjele blir verdt bryet.

På den andre siden er det mange som lager så små volum. Kitene fra Brooklyn Brew shop er ikke større en et gallon.

Kanskje går det an å legge kornet i en sån stor sil fra Clas Ohlson og helle litt skyllevann over før man går over til koking. Da får man et større startvolum. Jeg har ingen anelse hvordan det vil påvirke sukkermengden.

Jeg har også tenkt på om man ikke egentlig kan vanne ut den ferdigkokte vørteren litt. Jeg synes egentlig ikke det er noe i veien med lettøl, og jeg kjøper til og med en del alkoholfri øl. Så hvis det ikke går utover smaken i merkbar grad....
 
Med Maxi-BIAB burde det gå helt fint å brygge 10 liter i kjelen din, men da må du følge godt med under koking. Da kan du fylle på med vann under koking for å kompensere for avdampingen.

Maxi-BIAB er en kjempeflott metode for å få brygget mest mulig ut av de kjelene du har!
 
Tilbake
Topp