Hvordan bruke Gamalost?

Kall meg gjerne gal, eller dum, osv.

Jeg har laget en "Cascadian Dark Kølsch" med den gale ideen å tilsette Gamalost. Vikafjell, heter ølet.
Hvorfor ikke? Man lager jo Baconøl, Algaeøl, osv...
Jeg fant ut at den eneste som prøvde før meg tilsatt Gamalostbiter rett i flaskene ved tapping.

Det ble gjort:

- Standart kølsch base, Pilsner "und" Vienna malts, Hallertauer, Kølschgjær.
- Tørrhumlet med litt Cascade
- Grillet / roasted Gamalost hivet oppi øle etter 2 uker, i 2 uker (second fermentation)

Det gikk veldig fint. Ingen tegn av infisering men i løpet av de 3 siste dagene ble jeg infisert, tipper Brett...
Dette er en 3L boks som jeg brukte for å teste oppskriften. Jeg ville presentere den til BØ konkurransen, men men...

217642d1408043166-post-your-infection-2014-08-14-20.07.52.jpg

Jeg har tappet den uansett, og etter 2 uker i flasker var det ikke noe åpenbart at den var infisert.

Derimot

- det var alt for mye Gamalost oppi den, som ga en ektrem sterk espresso / lakrissmak.
- ikke mye bobler. Neste batch får mer tid til å utvikle seg.
- Interessant smak som kan definitivt jobbes med og være en vinner.
- Ølet ble helt brunt, derfor navnet "Cascadian Dark Kølsch"

Problem:

- Var det virkelig infisert? Eller kan det være fett som kom ut fra Gamalosten?
- Alt utstyr var sanitisert, men hvem vet...
- Osten ble frosset og deretter grillet.

Spørsmål:

1) Har lagt en ny batch med Kølsch som når snart 3 uker i first fermentation. Hva skulle jeg gjøre mon tro? Forslag?
2) Tenker å prøve en tredje batch og rett og slett tilsette osten rett etter koking.
3) Med tanken at osten tok med seg Brett, Lacto eller noe annet, hvordan unngå dette?
4) Hva med å la den kose seg med brett i flere måneder?

På forhånd takk for forslag :)

Pediococcus er veldig glad i ost, og kan gi ølet en slimete konsistens. Sauerkraut blir jo lagd med pediococcus. Det hørtes ut som en sprø idé du har der, ble litt nysgjerrig på hvor ned gjør det videre.

Takk for svar. Tror ikke det var Pediococcus, se bildet.

Er vant til å Pediococcus fordi jeg lager jo mye overgjæret chilisaus. Pediococcus ser ut til å være vanligvis muggete og "spotty". Brett lager en "film" på overflaten. Jeg har en liten batch (5L i en carboy) som jeg skal hive Gamalost oppi snart, men har ikke bestemt meg på hvordan jeg ska gjøre det.

Hei! Pratet en del med deg på BØ.
En ide, hva om en hakker opp gammelosten i en blender, lar osten ligge i vann noen dager for å 20 til 30c? for å fjerne fett?
Er du på jakt etter bakterier fra osten eller ønsker du kun smaken? Kan en pasteurisere osten med litt vann?

Hei.
Ja, var ikkje helt edru den kvelden :)

Hva mener du med "ligge i vann noen dager for å 20 til 30c" ?
Jeg vil helst ha smaken...

Siste gang grillet jeg osten i store biter, ca. 20gram per bit, så den gikk ikkje i oppløysning i ølet. Jeg frykter at om jeg hiver den rå eller hakket, blir den til slim og at det blir enda mer bacteria. Og at det krever mye filtrering.

Pasteurise mener du koke hele greien? Det har jeg tenkt på også.

Hva med å dippe den i sprit/vodka osv?

Usikker om BØLL ville være OK med å drikke Stouten munnen full med kvernet bønner :D
Den første batchen, som jeg var misfornøyd med, hadde likevel en potent og interessant smak. Passer sikkert bra med Smalahove. Trenger bare å fikse bakteriaproblemen og mer carbo (regner med at bakteria hindrer for carbonisering).

Var det en gal idé eller er det noen som synes det er OK å prøve? :p

Gahr: Ikke stjel oppskriften min ved å lage en masterpiece av den :D

Takk for svar begge to. Kan prøve det Amatøren, neste gang. Har allerede en batch på gang og lurer hvordan jeg kan tilsette osten til den.

Gahr: Ok, men då må man vente ganske mye da?

Takk for svar begge to. Kan prøve det Amatøren, neste gang. Har allerede en batch på gang og lurer hvordan jeg kan tilsette osten til den.

Gahr: Ok, men då må man vente ganske mye da?

Det vil komme an på bakterietypen, men jeg ville ikke basert karboneringen på bruk av eventuelle bakterier.

Gamalost inneholder ikke mer fett enn vanlig malt (ca. 1%), så jeg vil tro at det vil ha lite for seg å ekstrahere dette. Men tro kan man jo gjøre i kirken, og det er folk som kan dette bedre enn meg.

Jeg kommer senere med bilder, men jeg har:

Brygget ny batch Kølsch. Med litt hvete for pop. Basen selv gikke veldig bra.

Jeg har grillet samme dose gamalost, deretter stekte den, og så fat washed med 25cl vodka. Freezed og filtrert 4 ganger. Fikk en veldig fin, tjukk, brun og duftende væske ut av det.

Hivet i en carboy med 6 liter kølsch, med veldig lite luftrom. Ble infisert igjen av ukjente årsaker, men pelliculen forsvant av seg selv etter 2 uker.

Den har vært i second i carboy i 23 dager nå, vurderer å vente et par måneder til, ev. mer. Ost surøl anyone?

Tilbake
Topp