Hvordan bruke UT-200

Heisan

Sliter litt med for høy temperatur der hvor jeg normalt gjærer. Skal nå sette gjæringsdunk i kjøleskap med UT-200 som styrer temperaturen.
Tysk bruksanvisning...jeees..
Men det jeg egentlig lurer på, sett at jeg brygger øl som skal gjære på mellom 18 og 20 grader, eksempelvis en IPA.

Kan jeg da bare legge termostat delen av UT-200 mellom døra og inn i kjøleskapet og eventuelt justere ned litt temp for de første dagene av stormgjæring ? Eksempel: De 2 første dagene så er tempen i skapet ca 14 grader for deretter sette den på 18 den resterende tiden?
Jeg antar at denne termostaten bare trenger å ligge løst inne i skapet for å fange opp romteperaturen der?
 
Har laget en norsk bruksanvisning om det hjelper deg ;)

Generelt: Fest temperatursensoren til gjæringskaret ditt og fest noe isolerende utenpå sensoren igjen (f.eks. en isoporbit).
 

Vedlegg

  • Bruksanvisning UT 200 - Norsk.pdf
    239,8 KB · Sett: 237
Hvis du gjør som glenerlie sier og isolerer litt rundt sonden kan du bare stille inn på rett gjæringstemp og la UT-en gjøre  arbeidet for deg. Da regulerer den temperaturen utifra tempen i ølet og ikke i lufta i skapet.
 
Supert, takk for hjelpen. Da forsøker jeg dette.
Teiper fast termostaten på karet og isolerer men noe på utsiden :)
Aldeles nydelig, takk for hjelpen!
 
Interessant å se på tempen når sensoren står isolert på karet. Jeg satte en APA Onsdag som jeg satte til gjæring på 18grader. I starten så jobba UT-en med å holde tempen på 18 grader, men i dag tidlig så var det skikkelig fart i gjæringa. Tempen i karet var på 19.5grader og tempen i skapet var på 16.5grader.
Regner med å sette opp tempen til 20 grader i morgen.
 
Hei slenger meg med denne tråden her,kjøpte meg kjøleskap og ut-200 i dag vurderer og bore ett lite hull i siden på kjøleskapet og tre inn sensorer til ut-200 der ,blir vel overtrygg på grunn av gjæringa så då sig no det ut der,eller er eg heilt på bærtur :bank2:? Hilsen Frank
 
Fanken! Kjøleskap og UT-200 blir vel det neste på meg også. Har prøvd å holde utstyrsnivået lavt, men ser at kontroll med gjæringstemperaturen er helt avgjørende. Er det noen tips mht. kjøp av kjøleskap? Den bør vel ha plass til to bøtter m/gjærlås, så høyden er viktig - hvor høy? Hvordan sikrer dere at den øverste ikke faller - kjører inn en planke eller noe? Noen merker man bør unngå mht slitasje av å bli slått av og på? Og - hva hvis rommet holder 15 grader - da vil jo ikke et kjøleskap med UT-200 få gjæringsdunken til å holde 18-20 grader?
 
Fanken! Kjøleskap og UT-200 blir vel det neste på meg også. Har prøvd å holde utstyrsnivået lavt, men ser at kontroll med gjæringstemperaturen er helt avgjørende. Er det noen tips mht. kjøp av kjøleskap? Den bør vel ha plass til to bøtter m/gjærlås, så høyden er viktig - hvor høy? Hvordan sikrer dere at den øverste ikke faller - kjører inn en planke eller noe? Noen merker man bør unngå mht slitasje av å bli slått av og på? Og - hva hvis rommet holder 15 grader - da vil jo ikke et kjøleskap med UT-200 få gjæringsdunken til å holde 18-20 grader?

Du trenger noe til å varme opp innvendig i skapet og. Men da trenger du en STC og ikke UT, da STC har mulighet for både varme og kulde. Eller noe annet tilsvarende STC da.
 
Må man ha STC?
Har man hele tiden stående på en tilstrekkelig stor varmekilde inne i skapet (10-20W?) slik at temperaturen
blir høyere enn ønsket gjæringstemperatur så vil vel kompressoren jobbe mot denne og man kan få
ønsket temperatur?
 
Må man ha STC?
Har man hele tiden stående på en tilstrekkelig stor varmekilde inne i skapet (10-20W?) slik at temperaturen
blir høyere enn ønsket gjæringstemperatur så vil vel kompressoren jobbe mot denne og man kan få
ønsket temperatur?

Det kan jo forsåvidt funke. Men vil man at kompressoren skal stå på 24/7? Man må jo også treffe med riktig effekt på varmekilden. Er den for kraftig så vil kanskje ikke kompressoren klare å kjøle nok og den blir ståendes på hele tiden uten å treffe target temp. Er den mindre må man kanskje bytte den ut med noe kraftigere om vinteren. Jeg ville heller gått for en løsning som har både varme og kulde. Men det funker sikkert hvis man finner balansen.
 
Ser ut som det fungerer fint her ,men det er lagerøl eg bruker det til,borret ett lite hull i sida på kjøleskapet og tredde en tynn pvc slange igjennom,tredde så sensorer på ut-200 igjennom ,holder jevnt 10 grader har isolert sensorer til gjæringskaret har også tempraturstrips på gjæringskara for og fylle med tempratur,men det spørs med den gjæringstempraturen du skal ha att det kan bli problemer med en ut-200 ,som hyller tok eg berre nokre laminatplater eg hadde liggande !
 
Dersom man har en UT-200 og ønsker både kjøling og varme kan alternativet til STC være å kjøpe en UT-200 til. Fungerer utmerket og krever ingenting av koblingsarbeid. Fint for travle folk

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Har aldri opplevd å trenge varmekilde i skaper. Det kan være aktuellt om man skal gjære på høyere temperatur enn det er i rommet skapet står i, noe som så langt ikke har vert en problemstilling hos meg. Skal jeg øke temperaturen stiller jeg opp ut-200 og lar skapdøra stå på gløtt til det starter å kjøle, noe som pleier å ta ca 10 minutt. Sensoren er teipa fast på baksiden av gjæringskaret slik at den ikke reagerer umiddelbart på den varme lufta som kommer inn når døra åpnes.



Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
 
Har aldri opplevd å trenge varmekilde i skaper. Det kan være aktuellt om man skal gjære på høyere temperatur enn det er i rommet skapet står i, noe som så langt ikke har vert en problemstilling hos meg. Skal jeg øke temperaturen stiller jeg opp ut-200 og lar skapdøra stå på gløtt til det starter å kjøle, noe som pleier å ta ca 10 minutt. Sensoren er teipa fast på baksiden av gjæringskaret slik at den ikke reagerer umiddelbart på den varme lufta som kommer inn når døra åpnes.



Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Isolerer du ikke proben? I mine skap så kan jeg holde på med døren åpen uten at tempen forandrer seg noe særlig, om i det hele tatt.
 
Legger proben inn til gjæringskaret og fester den med teip. Legger så litt skumplast over og teiper igjen.



Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
 
Dersom man har en UT-200 og ønsker både kjøling og varme kan alternativet til STC være å kjøpe en UT-200 til. Fungerer utmerket og krever ingenting av koblingsarbeid. Fint for travle folk

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
God ide. Men da trenger man vel en varmekilde i kjøleskapet? Hva passer for "travle folk"?
 
Selv en vanlig lyspære funker som varmekilde, men du får også kjøpt noen "varmepærer" som passer i vanlige lyspæresokler, men som egentlig er beregnet for fex reptiler og liknende, og som bare gir varme, null lys. De er vel også mye mer holdbare enn lyspærer tror jeg.
 
Selv en vanlig lyspære funker som varmekilde, men du får også kjøpt noen "varmepærer" som passer i vanlige lyspæresokler, men som egentlig er beregnet for fex reptiler og liknende, og som bare gir varme, null lys. De er vel også mye mer holdbare enn lyspærer tror jeg.
Lyspærer? Vil ikke lys bidra til usmak i ølet, eller gjelder dette kun ved lagring?
 
Tilbake
Topp