Hvordan effekt regulere 3fas 6kW element?

Så det er PID'en du ikke vil ha.. Da kan du lage en enkel spenningsdeler med potmeter og DC inn. Men du må ha 32 VDC inn for å få max ut av SSR.
Ser det finnes lite av 3 fase ssr med ferdig potmeter inngang, det hadde blitt enklest. Eller, fremdeles, 2 stk ssr for potmeter. 2 potmeter går å bruke, men det kan sikkert finnes ut av løsning med ett potmeter og en motstand paralellt, eller et dobbelt potmeter .
Men du kan fremdeles bruke PID, still den på 102 C for kok. Enkelt og billig. Og om du bygger dette inn i et skap med stikkontakt utganger kan du bruke det til regulering av hva som helst. Kan f.eks bruke samme uttak til herms/rims, eller til neste oppgraderingsprosjekt..
 
image.jpg her er ekvivalentskjema for ssr.

Da kan du lage en enkel spenningsdeler med potmeter og DC inn. Men du må ha 32 VDC inn for å få max ut av SSR.
..

Det vil ikke fungere. Ssr har innebygget optokobler den må ha mellom 3 og 32 volt for å tenne releet. Om du gir den 5, 10 eller 24 volt har ingenting å si. Den vil uansett åpne/ trigges. Setter du opp et potmeter som du antyder så vil det tenne og stå fullt på når spenningen overstiger minimumspenningen på inngangen.
 
Det var da som pokker! Så de kyotto kr2040ax vr til ac jeg hadde tenkt å bruke til å regulere effekten på et enkelt element kan ikke brukes til dette?
 
Det var da som pokker! Så de kyotto kr2040ax vr til ac jeg hadde tenkt å bruke til å regulere effekten på et enkelt element kan ikke brukes til dette?
Den typen der styres fra et potmeter fordi den har innebygget elektronikk i tillegg til SSR.
Du kan ikke bruke denne typen hvis du skal styre den fra en pid for eksempel. Da må du ha en med spenningsinngang.
 
Det var da som pokker! Så de kyotto kr2040ax vr til ac jeg hadde tenkt å bruke til å regulere effekten på et enkelt element kan ikke brukes til dette?

Jaudå, det vil virke heilt fint til eit enkelt element. Nettop det den er laga for.

Men til trefase blir det ikkje så enkelt, sjølv om ein kan løyse det med tre av dei og tre potmeter. Men det blit jo litt jalla og måtte operere tre knottar for å justere effekten.
 
Ok. Får gjøre en enkel test og se hva som skjer.
Kobler jeg et 12v batteri på lavspenningssiden, en 220v lyspære på 220v siden så vil jeg se om lysstyrken endrer seg når jeg vrir på potmeteret?
(-Har fått med meg at ssr er en enpolet bryter)
 
Har visst kuppet tråden din helt nå Fillip Espeland. Du får si fra hvis jeg skal la den være ifred!

Enn så lenge,
@TorfinnS, tror jeg leste innlegget ditt feil. Jeg skal ikke styre ssr med pid men kun regulere pådraget med potmeteret.

220v til 12/24v transformator har jeg visst ikke. Har søkt litt og leser at lysbutikken skriver at ac-dc transformatorer
skal ha riktig både minimum og maksimumstrøm. Maks er greit, men minimum til trafo brukt på en motstand?
Noen som har en link til egnet transformator?
 
Ok. Får gjøre en enkel test og se hva som skjer.
Kobler jeg et 12v batteri på lavspenningssiden, en 220v lyspære på 220v siden så vil jeg se om lysstyrken endrer seg når jeg vrir på potmeteret?
(-Har fått med meg at ssr er en enpolet bryter)
Lavspenningsside?
Hvis det er der du skal koble potmeteret så skal du ikke ha noen spenning inn der.
Forutsetter at du har en type ssr som er beregnet for kun potmeter.
 
60% av det som har blitt fortalt i tråden er over min forstand.
Men løsninger på og effekt regulere 3 fas har då 2 muligheter ut i fra det jeg har skjønt.
Alternativ 1 er pid justering som sjølsagt innebærer pid og minimum 2 ssr i skap.

Alternativ 2 blir minimum to stk "Kyotto ssr'er" og ett trippel potmeter ref tidligere i tråden for og parallell kjøre ssr'er.

Er dette diy løsningene?
 
60% av det som har blitt fortalt i tråden er over min forstand.
Men løsninger på og effekt regulere 3 fas har då 2 muligheter ut i fra det jeg har skjønt.
Alternativ 1 er pid justering som sjølsagt innebærer pid og minimum 2 ssr i skap.

Alternativ 2 blir minimum to stk "Kyotto ssr'er" og ett trippel potmeter ref tidligere i tråden for og parallell kjøre ssr'er.

Er dette diy løsningene?
Hva skal du bruke elementet til? Mesk eller koker? Hvis det er til koker så hadde skippet pid. Vi hadde det før, men det er ikke så godt egnet til kokeprosessen da temperaturen automatisk stopper på 100 grader.
Hvis det er til koker så ville jeg gått for løsning to. Men du trenger ikke et trippel potmeter. Det holder med dobbel.
 
Hva skal du bruke elementet til? Mesk eller koker? Hvis det er til koker så hadde skippet pid. Vi hadde det før, men det er ikke så godt egnet til kokeprosessen da temperaturen automatisk stopper på 100 grader.
Hvis det er til koker så ville jeg gått for løsning to. Men du trenger ikke et trippel potmeter. Det holder med dobbel.


Det er til koker dette skal brukes til ja. Bruker pid styring på hermsen og skyllevann så har litt erfaring med dette. 6 kw kolben er en dyppvarmer som vi bruker kun i kok. I og med at vi brygger batcher mellom 48 og 70 liter blir det vel heftig. 4 kw er som regel passe rullende kok i dette spranget.
Da blir løsningen alternativ 2!
Tusen takk for oppklaringen :)
 
Vent litt.... Om du skal regulere 3 stk element, forsynt av trefase med denne typen regulator så må du ha tre stk, ein til kvart element. Om du skal bruke puls bredde regulering er det nok med to SSR.

Det har med metoden å gjere. Fasevinkelkontroll gjer at du må koble kvart element som eit singelfase med eigen dimmar med fasefordelingen før dimmaren. Altså trekke to ledarar til kvart element pluss jord, om du har dimmarane montert i ein boks for seg.

Med PWM og vanleg SSR kan ein koble elementa i trekant og trekke tre ledarar pluss jord fra kokaren til kabinettet.

Det er sikkert litt knotete forklart, men eg har gjort det. Kobla opp med tre potmeter på ein aksling. Problemet er at det er vanskeleg å synkronisere desse potmetera slik at dimmarane går likt.

Eg enda opp med å gå over til SSR og den nevnte PWM-kretsen av ein 555-timer. Det enkle er ofte det beste.

Skal ein absolutt fasevinkelstyre trefase ville eg sterkt vurdert denne: http://nuwaveproducts.com/ssrman-1p.htm Det er ein kontrollmodul som kan koblast på fleire måtar, inkludert trefase (må ha tre stk). Så vidt eg kan sjønne må SSR vere av ein bestemt type utan "zero cross detection", såkalla "random fire".
 
Vent litt.... Om du skal regulere 3 stk element, forsynt av trefase med denne typen regulator så må du ha tre stk, ein til kvart element. Om du skal bruke puls bredde regulering er det nok med to SSR.

Det har med metoden å gjere. Fasevinkelkontroll gjer at du må koble kvart element som eit singelfase med eigen dimmar med fasefordelingen før dimmaren. Altså trekke to ledarar til kvart element pluss jord, om du har dimmarane montert i ein boks for seg.

Med PWM og vanleg SSR kan ein koble elementa i trekant og trekke tre ledarar pluss jord fra kokaren til kabinettet.

Det er sikkert litt knotete forklart, men eg har gjort det. Kobla opp med tre potmeter på ein aksling. Problemet er at det er vanskeleg å synkronisere desse potmetera slik at dimmarane går likt.

Eg enda opp med å gå over til SSR og den nevnte PWM-kretsen av ein 555-timer. Det enkle er ofte det beste.

Skal ein absolutt fasevinkelstyre trefase ville eg sterkt vurdert denne: http://nuwaveproducts.com/ssrman-1p.htm Det er ein kontrollmodul som kan koblast på fleire måtar, inkludert trefase (må ha tre stk). Så vidt eg kan sjønne må SSR vere av ein bestemt type utan "zero cross detection", såkalla "random fire".

Sikker på at det ikke holder med to ssr selv om man benytter fasevinkelkontroll? Mykstartere er jo bygget slik. Jeg tror det kan gå, men har ikke prøvd det.
 
Bruker 3x2kw og synes det er akuratt passe på 60liter til kok..
Har da isolert koke kjele..

Vil du kun ha 4kw så kobler du en bryter inn på ene kolben som du skrur av når du har oppnådd kok..enklere blir det ikke..
 
Tilbake
Topp