Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Varme + olje + negerkuse! (ps mitt forrige innlegg inneholdende det ordet ble sensurert , men, det ER jo det det heter!!!)
ps2: grov stålull
 
Sun maskinoppvaskmiddel og vann i en halv time. Etikett og lim er bare å rive bort i en prosess på mine flasker.

Senere finnes ikke. Skal det gjøres skal det gjøres nå !
 
Jeg kom fram til at etiketter på eldre batcher sitter fastere enn nyere batcher.
Kan skyldes at NØ har gått over til gunstigere lim for oss,  og at lagrene med "vanskelige" etiketter sakte tømmes.
 
Har slitt med dette jeg til tross for mange av rådene her.
Noen Haandbryggeriet, Ægir, Nøgne Ø og Skands som har vært helt umulig.

Til jeg så rådet om tennvæske, det hadde jeg ikke tenkt på, funka råbra  :skitbra:
 
Ja, tennveske fungerer veldig fint. Den er billig, så ikke spar på den, og ikke spar på Zalo heller når du vasker bort den.
 
Har vaska flasker i dag og oppdaga til min glede at siste Nøgne Ø flaska jeg kjøpte, gikk etiketten av med lim og alt etter en stund i maskinoppvaskvann.
Det var en brown ale.  Så kanskje de har tenkt på oss ja :)
 
Har skaffet meg rundt 300 flasker Nøgne Ø.
Jeg har slåss litt med disse flaskene før, så jeg har lest tråden her med stor interesse.

Etter å mannet meg opp i to mnd, gikk jeg til verks med mål om å finne en metode som fikk etikettene til skli av uten noe særlig innsats...

Følgende metoder ble prøvd:
Flaskene ble lagt i varmt vann. Så skrubbet jeg etikettene av.
Svix sitrusrens: Tja, det gikk av, men tok evig tid
Stålull: Bedre, men tok lang tid, og ikke minst var det slitsomt

Flaskene lagt i stekeovnen på 100 grader i en time: Bare tull!

Flaskene lagt i kraftig oppløsning av kaustisk soda: Varmt vann hadde samme effekt

Nå begynte jeg å bli lei, så jeg ringte en kompis med hovedfag i kjemi, med et håp om at han kunne sette meg på sporet av et vidundermiddel.
Ble møtt med latter og et ønske om god bedring. Det viste seg at han hadde vært borti samme problem, og hadde gitt opp.
Etter litt diskusjon kom vi frem til at sovelsyre nok ville ta knekken på både etiketter og lim.
Nå er jeg glad i både syn og helse, så jeg lot det være med ideen.

Neste runde:
Flaskene lagt i varmt Zalo vann. Skrubbet av etiketten med pussepad fra Biltema.
Deretter vasket jeg av limet med rikelige mengder aceton
Dette funket greit, men krevde to operasjoner som til sammen tar endel tid og sørger for løsemiddelskader på sikt

Oppsummert:
8-10 timer med innsats gav 160 flaske. Resten ble kastet.
160 flasker koster ca.800 kr nye. Dårlig timelønn for KJEDELIG arbeid.
Jeg har vasket min siste flaske. Neste gang kjøper jeg ;D

Legger ved noen bilder av sluttresultatet
 

Vedlegg

  • IMG_0741.jpg
    IMG_0741.jpg
    90 KB · Sett: 506
  • IMG_0745.jpg
    IMG_0745.jpg
    65,3 KB · Sett: 505
  • IMG_0747.jpg
    IMG_0747.jpg
    40,9 KB · Sett: 508
Stekeovn 125 grader i 10-15 min funker her. Ta ut flaska og ta av etiketten med en gang. Null problem.

Gratis brukte flasker i containeren på Nøgene Ø. De er bare glade om noen tar.
 
De flaskene har jeg også gitt opp. Spurte forøvrig NØ damen på Bjorleik om dem kom til å endre på dette.  Svaret var enkelt å greit nei. Havner nok noe mer Lervig i handlekurven min pga det...

--
 
Det går da fint å fjerne limet med tennvæske og svamp/skrubb. Hvorfor prøver dere ikke det, har vært nevnt flere ganger i tråden.
Funker mye bedre enn matolje f.eks som også er nevnt.
 
Eg har og gitt opp.
For min del kan dei berre sitte på. Eg steriliserer i ovn så då klarar ikkje evt etikketrestar å lure seg ned i flaska noko som kan tenkast om ein steriliserer i star san og liknande
 
Tilbake
Topp