Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Rutof skrev:
Vasket 75 flasker idag og 6 av de var nøgne ø. Hater det liket de bruker

:fyflate:

Jeg bruker sitrus rens etter at flasken er korket. LIKET  ;D bare fordamper


p.s nå er vi litt slemme  ;)
 

Vedlegg

  • Sitrus.jpg
    3 MB · Sett: 874
EspenL skrev:
Vasket 75 flasker idag og 6 av de var nøgne ø. Hater det liket de bruker

Tror ikke de bruker lik  ;)

Vi bruker forøvrig en gryteskrubb i metall når vi skrubber med olje. Og oljen har vi i en bakk som vi oppbevarer mellom hver gang. Vil ha minst mulig olje i vasken. Oljen som vi skyller av flaskene med zalo er dispergert pga såpen, så den er jeg mindre bekymret for.

Rettet auto retting ikke bra :(

Kanskje de bruker det. Det er jo så jævlig
 
Bjarte H skrev:
Matolje funker også til å fjerne limet med. Billigere og mer skånsomt for miljø og hender.

Jeg vil gjerne utrope et 3x3 HURRA for dette trikset. Det fungerer supert!

Jeg har nettopp fjernet limet fra etiketter på 50 flasker uten problemer. Nøgene Ø flaskene var like før de ble kastet ut i hagen gjennom vinduet, men når disse etikettene først er fjernet gjør matoljen underverker.
Jeg bløtlegger flaskene i 5-10 minutter og bruker deretter litt soyaolje på en oppvaskskrubb. Etterpå vasker jeg flaskene i kraftig zalo-vann.

Takk for glimrende tips.

- Dan Ove
 
Jeg legger de over natten i vannbad med zalo og oppvaskmaskinpulver.Neste dag er det bare å skrape de av med oppvaskbørsten. Limet forsvinner også. Brukte matolje før.
 
Nå kan jeg ikke svare for nøgne ø flaskene,

men på vanlige flasker (ringnes, tuborg, munkholm o.l.) så putter jeg de i oppvaskmaskina og plukker ettikettene opp fra bunnen når de er ferdige,

det har fungert fint som vask av flaskene også!
 
Nøgne Ø er vanskelig å få av etiketten på.
Det som virker for meg er å fylle de med kokende vann over etiketten, vent 2-3 minutt å dra den av.
Bruker en trakt for å tømme vannet over i andre flasker utan søl.

Limet gnikker eg av med matolje. ca et minutt pr flaske.
 
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det er fare for repetisjon!
Sett flaskene noen minutter i steikeovnen med temperatur rundt 100 grader. Da kan etikettene enkelt dras av.
Så er det bare å vaske bort limet. Jeg har brukt renseklutene til Wurht.
 
Lett: Fyll opp ei balje med varmt vann me heftig mye salmiakk. Snakker her om en halvliter på 10 liter. La vannet dekke hele etikettene og ha varmt vann i hver flaske så den ikke flyter opp. Salmiakk er fettløsende og tydeligvis også limløsende. God lufting er imidlertid ønsket når man gjør denne operasjonen...


Edit: Det var visst ikke så gildt likevel. Av en eller annen grunn går ca 1/3 av etikettene veldig lett av ute at noen som helst sitter igjen. Noen faller faktisk av av seg selv akkurat sånn som på bjørnungene. Resten sitter dønn fast.
 
1. Fyll varmt vann fra springen i flaska slik at etiketten er dekket. Vent 3-4 minutter. Dra etiketten av.
2. Vask av limet med sitrusrens. NB! Ikke få dette oppi flaska.
 
roy-sv skrev:
1. Fyll varmt vann fra springen i flaska slik at etiketten er dekket. Vent 3-4 minutter. Dra etiketten av.
2. Vask av limet med sitrusrens. NB! Ikke få dette oppi flaska.

Istedenfor sitrusrens kan matolje som rapsolje brukes. Billigste sort. Når dette gjøres mens limet er varmt er det fort gjort.

Tom
 
Her er den enkleste måten: La etikettene forbli på flaskene (de blir stygge og bleke etter flere gangers bruk, men vi kaller dem rustikke - det høres penere ut), merk korkene med sprittusj for å angi hva slags brygg du har hatt i dem. Ferdig.
 
3M Scotch Weld Cleaner Spray, er citrusbasert og faktisk
laget for å fjerne lim.  Har prøvd det og det virker veldig
veldig bra, nesten bare "spray på og tørk av" :)

NØ etiketter er jo generelt variable ift lim og heft, noen kan dras rett av
med papir og lim etter vannbad, andre må nærmest spikkes av for så en
omgang med stålull og citrus.  Ægir, Haandbryggeriet er
også vanskelige, for ikke å snakke om Midtfyn....men
3M boksen, forøvrig med praktisk spraydyse, gjorde jobben
svært mye enklere.

btw: Noen som har dårlig erfaring med citrus oppi flaskene,
og hva skade gjør det egentlig med ølet?

Endre
 
Eg bruker en stålsparkel og varmt vatn til etiketten. Den kjappaste løysinga eg har funne uten å kjøpe kjemikalier.
 
Endre Eriksen skrev:
3M Scotch Weld Cleaner Spray, er citrusbasert og faktisk
laget for å fjerne lim.  Har prøvd det og det virker veldig
veldig bra, nesten bare "spray på og tørk av" :)

Hvor får man kjøpt dette vidundermiddelet? :)
 
Tilbake
Topp