Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Det er nok ikke helt enkelt for bryggeriet å skulle bytte etikettim. Etiketteringsmaskinen de bruker er tilpasset bruk med de etikettene de har. De er klistremerker, og det er vel opp til produsenten av disse hvilket lim som brukes. Om bryggeriet skal bytte etiketter (som forøvrig er relativt dyre) må de sannsynligvis bytte maskin også.
 
Etter å ha lest alle tusen trådene på Norbryggforumet om etikettfjerning har jeg funnet et supert triks som funker for flaskene til Nøgne Ø og Haandbryggeriet:

Kok opp vann i en vannkoker, og hell oppi flaskene. Samme vannet kan brukes flere ganger, ikke så stort varmetap. Da er det bare å trekke av hele etiketten, mens det klissete limet er igjen! Dette må da fjernes med et løsemiddel alla Swix eller rødsprit. Selv om vannbad funker for andre etiketter bør man unngå det for disse flaskene, for da vil man bare få av litt av papiret og flaskene blir utrolig stygge. Man må bare identifisere hvilke bryggerier som bruker hvilke typer lim. Et hett tips er om flaskene skal kunne resirkuleres i hjemlandet. Da er etiketten som regel lett å få av med vannbad.
 
Mange forslag til fjerning av etiketter...

Så eg har fonne ud av det.
Når fyst papiret e av, bruke eg Label Off fra biltema (http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-spray/), funke på alle flasker eg har vært borti te nå. 5-10 sek pr flaske så e limen vekke. Funke heilt supert på NØ, HB og BD sine flasker.
Får å få vekk papiret så legge eg bare flaskene i et vannbad nogen timer. For de etikettene som e vanskelige lar eg ligga gjerne øve natten, då e det ingen problem.
 
Bjarte H skrev:
Matolje funker også til å fjerne limet med. Billigere og mer skånsomt for miljø og hender.

Jeg måtte forsøke. Drikker nå ei flaske fra Nøgne Ø, dvs innholdet. Flaska er på tomflaskelageret, ren og pen. Ditt tips med matolje er veldig bra. Bedre enn fosile stoffer, fjerner limet like godt, og mye enklere å vaske av i etterkant. Takk og vel så det, har over hundre uvaskede slike i kjelleren... :)

Så, først varmt vann i flaska til litt over etiketten, vaske limet med matolje av billigste sort, og så vask av oljen med Zalo og en skuresvamp.
 
En liten takk:

Så vidt jeg kan se kom Bjarte H først med tipset om å fjerne etikettlimet fra Nøgne Ø med matolje.
Ingen premie som venter denne herren? Jeg gråter en skvett hver gang jeg tørker bort limet med First Price solsikkeolje når jeg tenker på hvor mange løsemidler og kjemiske gifter jeg har forsøkt på dette limet som de sikkert også bruker til å lime på vingene på romferger.

Tusen takk Bjarte!
 
Serigs™ skrev:
En liten takk:

Så vidt jeg kan se kom Bjarte H først med tipset om å fjerne etikettlimet fra Nøgne Ø med matolje.
Ingen premie som venter denne herren? Jeg gråter en skvett hver gang jeg tørker bort limet med First Price solsikkeolje når jeg tenker på hvor mange løsemidler og kjemiske gifter jeg har forsøkt på dette limet som de sikkert også bruker til å lime på vingene på romferger.

Tusen takk Bjarte!

:skitbra:
 
Serigs™ skrev:
En liten takk:

Så vidt jeg kan se kom Bjarte H først med tipset om å fjerne etikettlimet fra Nøgne Ø med matolje.
Ingen premie som venter denne herren? Jeg gråter en skvett hver gang jeg tørker bort limet med First Price solsikkeolje når jeg tenker på hvor mange løsemidler og kjemiske gifter jeg har forsøkt på dette limet som de sikkert også bruker til å lime på vingene på romferger.

Tusen takk Bjarte!

Testet akkurat ut dette nå. Helt utrolig :)
30 sek etter at du har hatt kokende vann på flaska sklir jo etiketten av! Så er det en runde med olje og skrubb på limet, før man vasker flaska skinnende rein med zalovann! Topp tips!!
 
Leffe skrev:
Serigs™ skrev:
En liten takk:

Så vidt jeg kan se kom Bjarte H først med tipset om å fjerne etikettlimet fra Nøgne Ø med matolje.
Ingen premie som venter denne herren? Jeg gråter en skvett hver gang jeg tørker bort limet med First Price solsikkeolje når jeg tenker på hvor mange løsemidler og kjemiske gifter jeg har forsøkt på dette limet som de sikkert også bruker til å lime på vingene på romferger.

Tusen takk Bjarte!

Testet dette selv i dag. Og jeg som har skrubbet 2 nøgne ø flasker rene fra lim med kun varmt vann tidligere. Dette var jo en drøm.
Dog mye gris med matoljen, men veldig effektivt, og billig :)
 
Skal man ikke utvise en del varsomhet med å ha alt for mye matolje i sluken til vasken. Kan lage et potensielt helvete i rørene.
 
Jeg vasker flaskene utvendig etterpå i kraftig Zalo-vann. Det fjerner fettet utmerket på flaskene jeg har vasket rene i hvertfall, og ikke har jeg sett mye til oljen i vaskevannet heller. Ei noe fettbelegg i vasken etter at jeg har tømt vaskekummen. Og jeg har vasker sikkert mer enn 300 slike.....
 
Når dere bruker matolje på flaskene, hvordan er prosessen her? Jeg tror jeg har misforstått noe fundamentalt i denne prosessen.
 
Min kortversjon:

- Fyll opp flasken med _varmt_ vann, la det stå et par minutter og dra etiketten av.  Vannet kan brukes på flere flasker, så sparer du litt på varmtvannet.

- Legg flaskene i oppvaskkummen/et akar og dusj eller "klunk" på matolje av rimeligste sort (En av de få tingene soyaolje duger til... ;-) ).  Gni av lim/oljeklinet med fille eller vannfast tørkepapir (Torky e.l.).  Vask med såpevann og skyll. Da gjenstår bare desinfiseringen.

Mine 2 cents...

MVH

Morten M
 
Takker og bukker :)

EDIT: For en fantastisk måte å fjerne etiketter på. Fremdeles mye lettere med Lervig-flasker, men kjekt å kunne ha både 0,33 og 0,5.
 
Vasket 75 flasker idag og 6 av de var nøgne ø. Hater det liket de bruker

Tror ikke de bruker lik  ;)

Vi bruker forøvrig en gryteskrubb i metall når vi skrubber med olje. Og oljen har vi i en bakk som vi oppbevarer mellom hver gang. Vil ha minst mulig olje i vasken. Oljen som vi skyller av flaskene med zalo er dispergert pga såpen, så den er jeg mindre bekymret for.
 
Tilbake
Topp