Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Varmt vann - dra av etikett - tørk av limrester med papir dynka i white spirit. Beste løsning jeg har prøvd! Ikke en gang lighterbensin var like effektivt. Stålull funka heller ikke for meg.
 
De fleste NØ flasker går nå av med vannkoker
De som er kranglevorende på det knuses med all kraft i glassavfall
 
Vet det er nevnt - så bare for å understreke at løsningen er supereffektiv- renset akkurat 30 flasker.
1 kokende vann oppi flasken som er tørr utenpå. Bruk trakt
2 vent et par minutter - dra etiketten av
3 gni over flasken med svamp med matolje (med grov grønn side)mens den er varm
4 skyll av med salo / sett flasken i vaskemaskinen slik at etiketten du skal sette på får godt feste.
 
u9y7ede8.jpg


Sånn. Da var det evinnelige etikettproblemet løst en gang for alle. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det funker vel kanskje med kokvask i vaskemaskinen også, men det spørs vel litt hvor mange flasker som er hele etterpå
 
TorsteinO skrev:
Det funker vel kanskje med kokvask i vaskemaskinen også, men det spørs vel litt hvor mange flasker som er hele etterpå

Det får bli anbefalingen for dem som vil støpe sine egne flasker fra gamle ;)
 
Nå har jeg ikke lest gjennom alle 16 sidene her men min måte er å steame flaskene i 10 sek med en dampvasker. deretter kan etiketter fra nøgne øy, haandbryggeriet, ægir ol, Lett fjernes. Bare limet henger igjen.
For å fjerne limet bruker man litt matolje på en svamp og smører på der limet er, la flasken stå , gjerne over natten og om nødvendig påføres olje om igjen.
Lim-restene vaskes enkelt vekk med et håndkle eller en tørr svamp.

Der etter går flasken i et klor-bad for å fjerne rester etter oljen. Før den spyles med en flaskespyler og tørkes på et flasketre etter en omgang med flaskebørsten.

Da er flaskene rene... Klare til sterilisering med starsan, stekeovn ol, før tapping.

Om noen er intr selger jeg ferdig vaskede flasker i Bergens-området. Jeg har flasker av mange typer. Billig er de og ;-)
Send meg en mail om for priser og info...
yngveanders1@hotmail.com
 
Vaska nokre flasker her ein dag. La dei i ei litt sterk blanding av kaustisk soda i 3-4 timar. Då var det kun Ægir flaskene som hadde limrestar att, og det vaska eg av med aceton.
 
Eg bruker kun 2 ting. Varmt vann, og matolje.

Heller kokende/varmt vann INNI flasken,,lar stå 5-10 minutt. Drar av etiketten, evt skraper hjørner med treflis eller tapetkniv om noe skulle krangle litt.

Smør soya eller vanlig matolje på en skuresvamp mens flasken er varm ( tøm gjerne vannet tilbake i vannkoker for ny oppvarming imens) og skur av limrestene.

Vasker deretter i zalo eller klor,,og en kjapp runde med flaskebørst. Flasker kan og enkelt belyses med en liten lommelykt. Lys neden/utenfra og kikk inn og gjennom den. Da ser man enkelt om noe henger fast.



Ellers synes jeg det absolutt er på tide med en kampanje mot både Ægir/NØ og andre som bruker "superlim" til etikettene sine at de går over til vannbasert ;) ;)
 
Koker opp vann i vannkokeren som jeg fyller opp (ca 70%) av flasken med og vent et parr minutter. Ettiketten kommer da av uten å løse seg opp. Løsner ikke ettiketten er det bare å resirkulere flasken, det er nok av flasker der de er enkle å få av, de andre lønner det seg ikke å kjempe med i mine øyne. Limet sitter nå igjen men bare noen få dråper CRC-5-56 trengs, som jeg vanligvis bruker på sykkelen, får limet enkelt til å løsne. Bare gnikk det bort med tørkepapir, ingen behov da med skrubbing. Prøv å unngå å få 5-56 inn i flasken ;) Vask flasken så med oppvaskmiddel og du har en gullende ren flaske.

Har prøvd mange metoder men denne metoden var den desidert enkleste, bare 60sek arbeid pr. flaske.
 
Bård skrev:
Nesten ikke til å tro at det fremdeles er liv i denne tråden.:)
Så lenge det fins noe uprøvd.......

Noen som har forsøkt med blåselampe, skibrenner eller lignendnde?
Tror jeg skal forsøke St.Hans bålet om et par mnd.
 
steinmb skrev:
Løsner ikke ettiketten er det bare å resirkulere flasken, det er nok av flasker der de er enkle å få av, de andre lønner det seg ikke å kjempe med i mine øyne.

Prøv å finne en noenlunde skarp plastkant og dra flaske etiketten av mens flasken er varm eller har ligget leeenge i bad (såpevann ol)
Jeg bruker kanten på et stort gammelt bossspann. Ikke noe vits å hive flaskene om de ikke er knust. Gjenbruk er en fin ting!

Spesielt flasker med etiketter som har stått en stund er nesten umulig å få hele av. "ferske" flasker er bare å varme opp og rive av.
 
Audun F skrev:
Bård skrev:
Nesten ikke til å tro at det fremdeles er liv i denne tråden.:)
Så lenge det fins noe uprøvd.......

Noen som har forsøkt med blåselampe, skibrenner eller lignendnde?
Tror jeg skal forsøke St.Hans bålet om et par mnd.

Eller følge Walter White; Flussyre
 
Sant nok. Det var også det jeg havnet på for et snaut dusin sider siden. Men nå er vi på side 16, og det ser ikke ut til at det stopper enda. Bare å glede seg til fortsettelsen.:)
 
nordhagen skrev:
Kokende vann i flaska i 5 minutter, dra etiketten av og gni av limet med white spirit. Enklere blir det ikke.

La etikettene være på til de detter av, beste løsningen hvis du vasker for mange flasker :)
 
Tilbake
Topp