Hvordan få opp FG?

Allvitende bryggere.

Jeg tenkte å forsøke meg på en tsjekkisk pilsner, men beregningene viser at jeg får lavere FG enn ønsket. Jeg bruker Brewfather og har lagt inn 4,5 kg. malt, 90% gulvmaltet bohemian pilsner, til 20L. Meskes på 68 grader i 60 min, og utmesk på 78 grader i 10 min. Tenkte å bruke WLP800.

Ifølge beregningene er OG'n spot on på 1.048, men FG'n beregnes til 1.010. Det tenker jeg er noe lavt for en tsjekkisk pils.

Er det noe jeg kan gjøre, eller er beregningene til Brewfather feil?
 
Hm, mulig at det er en liten glitch i programmet. Tsjekkisk mesket på 67-68 grader ender som regel på ca 1014 her i huset. Men da er OG litt høyere enn 1048. Kanskje du skulle siktet på 1050-52 for å være sikker?
 
Takk for svar, @Holmentoppen. Kan jeg styre utgjæringen til en viss grad ved å holde høyere temperatur noe lenger mot slutten? Har forøvrig skrevet ut den eminente lagerguiden du har laget. Skal prøve å øke OG'n litt og heller ikke tenke så mye FG'n som Brewfather beregner for meg.
 
Takk for svar, @Holmentoppen. Kan jeg styre utgjæringen til en viss grad ved å holde høyere temperatur noe lenger mot slutten? Har forøvrig skrevet ut den eminente lagerguiden du har laget. Skal prøve å øke OG'n litt og heller ikke tenke så mye FG'n som Brewfather beregner for meg.
Takk for det :) Jeg pleier å legge inn en halvtime på 72 grader etter hovedsteget. Om det har allverdens betydning er usikkert, men det skal i teorien gi litt bedre fylde/munnfølelse. Måtte sjekke min oppskriftskalkulator (Brewgr) – og den påvirkes heller ikke av endringer i mesketemperaturen.
 
Tilbake
Topp