Hvordan finne alternative maltsorter?

Hei!
Jeg er helt fersk på brygging, og er snart klar til å sette min første batch. Utstyret er på plass, så nå er det bare å kjøpe inn råvarer som gjenstår. Har valgt å gå rett på allgrain med mesking i kjølebag :) Har lest vannvittig mye på forumet, og vil takke alle som deler sine erfaringer!

Nå har jeg noen spørsmål knyttet til ulike maltsorter, og håper dere kan hjelpe meg. Har ikke funnet noen tråd som gir meg svar på det jeg søker, men mulig jeg bare ikke har lett godt nok.

Jeg bor i Trondheim, og å kjøpe alle råvarene hos Bakke Brygg i byen for å spare fraktkostnader. Jeg har sett ganske mye på forskjellige oppskrifter, men problemet er at Bakke Brygg ikke nødvendigvis har eksakt de maltsortene som står i oppskrifta. Tror de har relativt godt utvalg, så jeg må bare ha litt hjelp til hvordan man går fram for å velge andre maltsorter som erstatning.

Utvalget hos Bakke Brygg kan ses her:
http://varer.bakkebrygg.no/maltorder
For å ta et eksempel så har jeg en oppskrift på en Juleale:

United Kingdom - Maris Otter Pale - 7,5 EBC
Belgian - Munich - 12 EBC
German - CaraMunich II - 92 EBC
Belgian - Aromatic - 76 EBC
Belgian - Special B - 230 EBC
German - De-Husked Caraf II - 840 EBC

Jeg har blant annet funnet dette kartet for å finne alternative maltsorter, men problemet er at det langt ifra er dekkende nok. Har funnet noe som kanskje er gode substitutter for basismalten, men når det kommer til spesialmalt blir det vanskelig. Er for eksempel disse gode erstatninger for basismalten?

Warminster - Maris Otter Pale - EBC 5
Castle Malting - Munchener - EBC 15
Weyermann Caramunich 2 - EBC 110-130
Castle Malting - Melanoid - EBC 80
Castle Malting - Special B - 300 EBC

Weyermann - Carafa II special - 1150 EBC

Problemstillingen koker vel egentlig ned til hvordan man går fram for å finne gode erstatninger/lignende maltsorter som man kan bruke. Det finnes jo så sabla mange forskjellige fabrikanter og navn. Er for eksempel lik EBC-verdi og kategori (basis-, cara- og krystall-, røstet- og spesialmalt etc.) tilstrekkelig? Hvor stort avvik i EBC er i såfall ok?

Dette er vel ganske basic stuff for mange, men jeg har jo rett og slett ikke peiling. Henvis gjerne til lesestoff/nettsider/tråder som tar for seg dette.

Fortell gjerne hvordan dere tenker, og om dere har hendige tommelfingerregler hadde det vært gull verdt!
 
Sist redigert:
Castle er belgisk. Warminster er den beste Mariss otteren jeg har prøvd. Tror bakke har carafa spesial (de husked) Spesial b på bakke har i alle fall vært 300 ebc. Jeg hadde gjort som du foreslår.

mvh
Bårdd
 
Takk for svar. Med litt bedre leting var det jo mulig å finne noe som lignet :) Mangler fortsatt en erstatning for Belgian Aromatic... Kan denne være aktuell?:

Castle Malting - Melanoid - EBC 80

Har det noe å si at jeg bruker Carafa I istedet for Carafa II? Er jo også en del avvik på EBC-verdiene, og er usikker på hva som er "akseptabelt".

Er fortsatt ute etter noen "regler/retningslinjer" når det gjelder å finne erstatningsmalt!
 
Ja du erstatte aromatic med melanoid. Når du skriver carafa så husk at oppskriften ier dehusked som betyr at den er avskallet. Dehusked malt gir mindre bitterhet/astringens fra brent skall. Om det er I eller II er mindre viktig enn om det er dehusked eller ikke. Som jeg skriver tror jeg Bakke har carafa spesial som er en dehusked carafa , bruk denne.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp