Hvordan kan jeg blir bedre?

Nå har jeg lest en del på dette forumet og ellers på internett, har også komme meg gjennom boken How to Brew og ølet er snadder. Allikevel så har oppnår ca 67% effektivitet (målt på 15 brygg) ut fra  BeerCalc.dk. Bruker releativt enkelt utstyr som en Blichmann Boilmaker og følger mer eller mindre prosessen beskrevet i How to Brew slavisk. Malten kjøper jeg  hos bryggselv som også knuser det.

1. Mesker etter temperaturen i oppskriften, har ikke isolert kjelen så temperaturen faller sånn ca 5 grader ila en time. Lar alt stå i ro uten å sirkulere eller røre rundt.
2. Batchsparging - første del av vørter tømmes ut får jeg tilsetter tilsvarende mengde 78 vann, rører godt før det står i ro i 20 min.
3. Koker og tilsetter humle etter etter oppskrift, stort sett mellom 60-90 minutter

Hvilke grep kan jeg gjøre for å oppnå økt effektivitet, hvor ligger de lavthengende fruktene som vil gi tydelig resultater spør en nybegynner? Vet at kostnaden for tap i effektivitet ikke har noen innvirning på min lommebok, men vil jo alltids bli litt bedre.
 
Hvordan måler du effektivitet? er det vørteren som du har i gjæringskaret eller vørter du sitter igjen med i kjelen før tapping til gjæringskaret?

Flere ting man kan gjøre for å få opp effektiviteten.
Røre i under mesking er positivt.
Batch sparging er det flere som har bedre erfaring en meg da jeg fly sparger. men tømmer du vørteren for fort ut av mesken så vil effektiviteten gå litt ned. 

ville først begynt å se litt på disse 2 tingene først
 
Beregner ut fra vørteren i gjæringskaret, så det betyr jo at det er en del humlerester og en del væske igjen i kjelen - er dette feil?

Har åpnet kranen fullt ut og tømt ut vørter så raskt som mulig, hvor lang tid bør uttømmingsprosessen ta (ca 2x12,5 liter for 25 liter batch)?
 
Oddvar Demmo skrev:
Slik jeg ser det, mesketid ? lav temp kompentseres med lengere tid.
Skylle 2 ganger minst, altså 3 tappinger.
Effektiviteten øker også hvis ca 1/3 av totalt vann tilsatt er til mesking, og 2/3 til skylling (slik ca)
På f.eks. 25 liter til kok. 9 liter til mesk, og skylle med 2x8 liter etterpå. (har da ikke tatt med vann som blir "borte" i mesken).
Uten temperaturøkning (mashout) kan skyllevannet også økes til 80-82 grader.
Mengden vann til mesking avhenger selvfølgelig av mengden korn også.

Edit litt :)
 
western skrev:
Beregner ut fra vørteren i gjæringskaret, så det betyr jo at det er en del humlerester og en del væske igjen i kjelen - er dette feil?

Har åpnet kranen fullt ut og tømt ut vørter så raskt som mulig, hvor lang tid bør uttømmingsprosessen ta (ca 2x12,5 liter for 25 liter batch)?

Da har du regnet ut effektiviteten på hele bryggeopsettet.  De fleste oppgir effektivitet ut i fra meskekjelen.  Hvis du har nesten 70% effektivitet på hva du får i gjøringskaret på en 20-25L i gjæringskaret så er det ganske bra.  I fra meskinga til kokinga og så over i gjæringskaret så forsvinner jo litt veske i søl. En del annet blir liggende igjen i kokekjelen og det forsvinner jo også litt volum i kjøle prosessen.  Så jeg vil tro at du har en meske effetivitet som ligger nært oppunder 80% kanskje rett over.    Vi har gått over til et 80L oppsett nå. Og da mister vi en  ca 4% i fra meskeeffektivitet til hva de kaller brewhouse effektivitet i bryggeprogrammet vi bruker.
 
Jeg har alltid forstått at man skulle måle effektivitet på innholdet i gryten etter kok. Jeg tar av en deciliter med en gang etter kok for kjapp nedkjøling som jeg bruker til å måle effektiviteten med, endelig OG etter ferdig nedkjøling på hele vørteren og avtapping av humletrub er jo en annen sak. Liker å regne dette ut på papiret i stedet for å bare plotte inn i et program, synes jeg får bedre forståelse av prosessen på den måten.

Men røring i mesken er bra, og prøv å holde stabil temp, dvs kjør på med litt varme underveis. Jeg har et steinalderoppsett og ligger nå jevnt på rundt 85% utbytte med max på 91%.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14628.0.html
 
Fossdal skrev:
Jeg har alltid forstått at man skulle måle effektivitet på innholdet i gryten etter kok. Jeg tar av en deciliter med en gang etter kok for kjapp nedkjøling som jeg bruker til å måle effektiviteten med, endelig OG etter ferdig nedkjøling på hele vørteren og avtapping av humletrub er jo en annen sak. Liker å regne dette ut på papiret i stedet for å bare plotte inn i et program, synes jeg får bedre forståelse av prosessen på den måten.

Men røring i mesken er bra, og prøv å holde stabil temp, dvs kjør på med litt varme underveis. Jeg har et steinalderoppsett og ligger nå jevnt på rundt 85% utbytte med max på 91%.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14628.0.html

Benytter eg formelen som det refereres til i lenken:
Basemalt x 296/ volum vørter etter kok = Z
OG/X = Utbytte

Så ender jeg opp på 82% for tirsdagens brygg - regner med å prøve ut de små tipsene jeg har fått i denne tråden som kanskje kan øke effektiviteten noe mer, men er vel for så vidt tilfreds. Absolutt bedre enn mine tidligere antatte 67% effektivitet. :ilike:
 
Vi oppnådde best økning i utbyttet ved å øke temperaturen på 1. skylling til nærmere kokende vann. Rør godt, la stå i 5-10 min og tapp av.

Men som andre sier. Del skylle vannet i 2 omganger. Bare ikke la andre skyllevann overstige 80 grader
 
5 grader er litt mye dropp i temperatur på mesken..

Og du trenger ikke vente før du tømmer skyllevannet. Rør godt og kraftig og så tøm, går mye fortere og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Torga skrev:
Vi oppnådde best økning i utbyttet ved å øke temperaturen på 1. skylling til nærmere kokende vann. Rør godt, la stå i 5-10 min og tapp av.

Men som andre sier. Del skylle vannet i 2 omganger. Bare ikke la andre skyllevann overstige 80 grader
Dette er akuratt hvorfor jeg bygget herms :) jeg slipper å tenke, og slipper synsingen, samt stabilt godt utbytte. :)
Lat perfeksjonist? :)
Utbyttet er forøvrig stabilt rundt 85%.
 
Hei, hiver meg på denne tråden
Vi strever også litt med utbytte og har et par spørsmål bare for ordens skyld.

Når det vanligvis snakkes om utbytte, da er det vel det totale utbytttet/brewhouse eff. det snakkes om?
Hvor stor er isåfall vanligvis forskjellen mellom denne og mash eff./maåling av vørt som skal kokes?

Altså, Hvis man har en total eff på 85% (som vi foreløpig ikke har kommet i nærheten av), hvor høy er da mash eff (som det heter i BeerSmith). Prøver egentlig bare å finne ut hvor i prosessen vi har problemer.

Skal teste ut tipset med å øke temp på første skylling. (ingen fare for negative konsekvenser?)
Vil det også være en god ide med mash-out? (hittil har vi bare mesket flatt på 1 temp før skylling)

Mvh
Lars
 
Det er snakk om mash eff.
Brewhouse eff. er veldig variabel etter utstyr, og ihvertfall mengden man brygger. Ved små volumer vil brewhouse eff. automatisk være lavere, grunnet prosentvis større tap ved søl/spill/leftovers....
 
magne1972 skrev:
Torga skrev:
Vi oppnådde best økning i utbyttet ved å øke temperaturen på 1. skylling til nærmere kokende vann. Rør godt, la stå i 5-10 min og tapp av.

Men som andre sier. Del skylle vannet i 2 omganger. Bare ikke la andre skyllevann overstige 80 grader
Dette er akuratt hvorfor jeg bygget herms :) jeg slipper å tenke, og slipper synsingen, samt stabilt godt utbytte. :)
Lat perfeksjonist? :)
Utbyttet er forøvrig stabilt rundt 85%.

Rører du noe underveis ?
Har også RIMS/HERMS men resirker bare litt til vanlig så vørtern blir klar, har aldri rørt underveis, stresser aldri med å øke temperaturen før skylling selv om det er prøvd,
for dette belønnes jeg  alltid med 88-92% utbytte.
 
Lars147 skrev:
Skal teste ut tipset med å øke temp på første skylling. (ingen fare for negative konsekvenser?)
Vil det også være en god idé med mash-out? (hittil har vi bare mesket flatt på 1 temp før skylling)

Mvh
Lars

1. Det er ingen negative konsekvenser om du rører godt.
2  Når man bruker tilnærmet samme volum kokende vann som vørter man har tappet av, da oppnår du mash out.
Derfor 5-10min venting før avtapping (muligens ikke nødvendig, men fungerer)
 
Oioioi, her må vi roe ned litt! :)

Først må vi definere forskjellen på batch-sparging og fly-sparging!

Batch-sparging: Tilsett meskingen 80 grader varmt vann, rør som en galning, ta en "vorlauf", og tapp av. Gjenta 2 ganger til, inkludert røring.

Fly sparging: Kontinuerlig skylling. La det dryppe på maltsengen (ca. 3-5 cm vann over maltsengen) og la det renne like fort.
 
Erlendso skrev:
Oioioi, her må vi roe ned litt! :)

Først må vi definere forskjellen på batch-sparging og fly-sparging!

Batch-sparging: Tilsett meskingen 80 grader varmt vann, rør som en galning, ta en "vorlauf", og tapp av. Gjenta 2 ganger til, inkludert røring.

Fly sparging: Kontinuerlig skylling. La det dryppe på maltsengen (ca. 3-5 cm vann over maltsengen) og la det renne like fort.

western skrev:
2. Batchsparging - første del av vørter tømmes ut får jeg tilsetter tilsvarende mengde 78 vann, rører godt før det står i ro i 20 min.
Hvilke grep kan jeg gjøre for å oppnå økt effektivitet, hvor ligger de lavthengende fruktene som vil gi tydelig resultater spør en nybegynner? Vet at kostnaden for tap i effektivitet ikke har noen innvirning på min lommebok, men vil jo alltids bli litt bedre.

Har man begrenset plass i meskekar, så er man nødt til å tapp av vørter for å få plass

Edit: les 1. innlegg
 
-Isoler meskekjelen din med liggeunderlag for meir stabil temp. Eventuelt tilfør varme undervegs.

-Rør i mesken.

-Bruk to utvaskingar ved partiskylling. Eventuelt konverter til fly-sparge. Etter at eg gjekk fra batch til fly-sparge har eg oppdaga at det slett ikkje er nokon besparelse i verken kompleksitet eller tid med å batch-sparge.

-Bruk riktige tall for berekning av meskeutbytte. Volum og OG etter koking, ev.preboil volum og Sg. Brukar du volum i gjæringskar vil du eksempelvis få dårlege tal ved bruk av mykje humle om du då ikkje tek den med i gjæringskaret.
 
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Torga skrev:
Vi oppnådde best økning i utbyttet ved å øke temperaturen på 1. skylling til nærmere kokende vann. Rør godt, la stå i 5-10 min og tapp av.

Men som andre sier. Del skylle vannet i 2 omganger. Bare ikke la andre skyllevann overstige 80 grader
Dette er akuratt hvorfor jeg bygget herms :) jeg slipper å tenke, og slipper synsingen, samt stabilt godt utbytte. :)
Lat perfeksjonist? :)
Utbyttet er forøvrig stabilt rundt 85%.

Rører du noe underveis ?
Har også RIMS/HERMS men resirker bare litt til vanlig så vørtern blir klar, har aldri rørt underveis, stresser aldri med å øke temperaturen før skylling selv om det er prøvd,
for dette belønnes jeg  alltid med 88-92% utbytte.
Rører ikke underveis, men resirkulerer gjennom hele mesketiden, og skrur opp pid på hermssløyfen til 78 grader siste 15 min. Skyller deretter med vann på 78, rører og sirkulerer til den er klar mellom hver skylling.
 
Tilbake
Topp