Hvordan lagrer dere ølet deres

:jaha: jeg har vert så heldig å låne ett lite rom på lageret til jobben der det er nå en jevn temperatur på 12 - 16 °C er dette for høyt for modning og langtidslagring ?

jeg har ikke plass hjemme da det bygger seg opp ca 10 ks med brune små og kunne tenke meg å modne disse og lagre kansje ett år før disse blir drukket opp..

jeg brygger en gang i uken ca for å lære meg ting og tang , og dette bør jo lagres( fasinerende hvor mye smaken forbedres etter en mnd + ) jeg gir vekk endel men har jo lyst å ta vare på en kasse av vert brygg ca ett år for å ha x antall typer å by på ved en ølsmaking ..

hvordan vil en så høy lagringstemp. påvirke ølet etter ett år?
 
Øl er jo i hovedsak en type ferskvare som ikke skal lagres over tid. Spesielt ikke til den temperaturen du nevner. Nå har ikke jeg mye erfaring med flasking da jeg fater alt jeg brygger. Men man må vel anta at mye vil være ødelagt etter ett år.
Mvh Svein Erik  :)

Edit: jeg lagrer ølet mitt i kjølerom på ca 6 grader
 
kjølerom : ca 4 grader
og i kjelleren til fatter ... per nå ca 8 grader :D

Slik som vi holder på med 17  batcher siden august , er det bra å ha noen gamlinger med stor kjeller :D
 
Har eit skap under spisebordet, (ingen kjøling eller varming så det er romtemperert) der står til en hver tid ca 40 halvlitere av assortert utvalg (og raudvin). Overskytende halvlitere går i ei råkjellerbod som eg tipper holder ca 10C.

Eg har litt som trådstartar eit ynskje om å lagre lenge, men dessverre har eg ein husnissen som tømmer lageret mitt for en type etter ca 6mnd (maks). Men en av de beste batchene mine stod i romtemperatur i over eit år og smakte superb....
 
:yes: om de holder ett år er jeg fornøyd foreløbig men skal godsnakke med en kameat som har jordkjeller under huset ..  eller få tak i ett kanonstort ølleskap..  med den bryggefrekvensen jeg har nå skulle jeg gjerne hatt kjølelager :) men regner med at jula sluker godt innpå ;-)
 
Er alt gjort som det skal er et år i romtemperatur ikke drepen for sterkere øl +6%, under 4% ville jeg vert mere forsiktig og kansje siktet meg in på å drikke vidundret før 6 måneder selv ved 4*C. Men regelen er vel å lagre så kalt som du kan. Selv bruker jeg kjelleren og den varierer melom ca 15*C til 4*C. og forventer ca 1 års holbarhet på normale øltyper. for surøl og høyalkohol øl og vin regner jeg de første måneder til år bare på å modne, så en viss perjode på topp før de omsider må gi tapt for tidens tann. Det beste er å drikke brygget når det når toppen av kurven uansett vilken temperatur du lagrer det ved, og mye går litt raskere ved høye temperaturer. Det er viktig å ta smaks prøver og ikke minst å spare noen flasker så du kan lære den faktiske modningstiden for dine forhold.

:biersmile:
 
:jaha: takker ..  jo jeg har nok litt tid på meg til å drikke da  ::) har alkoholprosent fra 5 - 10 og den kaldeste tiden på året så jeg regner med jeg greier meg til etter nyttår med de mørke stout og sterk bock lager ..

har bare ett lite ølleskap i garasjan..  må kansje utvide litt.. :yes:

men jeg hørte jo større beholder jo lengre modning ,,  om jeg lagrer på corneliusfat og ikke små brune ..  kjører på med co2 i fatene vil dette kjøpe meg mer lagringstid..
 
All hjemmelaget øl som er uten vesentlige infeksjoner og ettergjæret på flasker holder minimum et år på de temperaturer du oppgir.
Har en mild på 2,9% som snart er 2 år.
Tyske hveteøl og witbeer smaker oftest best relativt ferske.
Stout, old ale og barleyvin holder mange år.
Har IPA som er over året og fortsatt god, men ikke så frisk humlearoma.
 
Tilbake
Topp