Hvordan lese kommersielle oppskrifter?

Hei. Her er et spørsmål fra en som er ganske så ny i faget. Det er kjempeflott at mange kommersielle oppskrifter ligger ute på nett, og jeg har særlig sett på oppskriftene til 7 Fjell, men hvordan i all verden leser man dem? Hvis jeg f.eks ønsker et sluttvolum på 20l, hvordan beregner jeg maltmengden jeg skal bruke. Og når det står at jeg skal f.eks bruke 2 g/l Horizon humle, hvor mye er det?
 
Kort og enkel versjon: Selve oppskriften kan du prosentuere. Hvor mange prosent mindre skal du ha til kok i forhold til oppskriften? Finn prosenten og prosentuer maltmengden. Ditto med humla. g/l betyr gram pr. liter du har i gryta.
 
Takk for svaret. Jeg forstår hva du mener med mengde av humle, men i Gahrs oppskrifter står det ikke hvor mye som skal til kok. Når det gjelder malt står f.eks

Malt:
72,1 % Best pale malt
9 % Best Munich malt, 25 EBC
9 % Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC
9 % Best crystal malt, 120 EBC
1 % Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC
 
Gahr sine oppskrifter er basert på vørtervolum etter kok, mener jeg.

Du må finne ut av hvor mye du damper bort i løpet av koket for å vite hvor mye du skal starte koket med.

Når det kommer til prosent-oppskrifter så må man først vite effektiviteten sin, hvis man ikke vet det så skyter man i blinde.

Når du vet det så vet du hvor mye malt du trenger for å treffe en target OG. så er det egentlig bare å regne på hvor mye av hva som trengs, eller bruke en software som viser prosenter i tillegg til mengde
 
Sist redigert:
Poenget med å oppgi maltmengder i prosent er at man da kan bruke dem uavhengig mad alle volumer og potensielle utbytter.
 
Hei. Her er et spørsmål fra en som er ganske så ny i faget. Det er kjempeflott at mange kommersielle oppskrifter ligger ute på nett, og jeg har særlig sett på oppskriftene til 7 Fjell, men hvordan i all verden leser man dem? Hvis jeg f.eks ønsker et sluttvolum på 20l, hvordan beregner jeg maltmengden jeg skal bruke. Og når det står at jeg skal f.eks bruke 2 g/l Horizon humle, hvor mye er det?
Utbytte leser du om her
http://forum.norbrygg.no/threads/male-utbytte.4169/
 
Hei. Her er et spørsmål fra en som er ganske så ny i faget. Det er kjempeflott at mange kommersielle oppskrifter ligger ute på nett, og jeg har særlig sett på oppskriftene til 7 Fjell, men hvordan i all verden leser man dem? Hvis jeg f.eks ønsker et sluttvolum på 20l, hvordan beregner jeg maltmengden jeg skal bruke. Og når det står at jeg skal f.eks bruke 2 g/l Horizon humle, hvor mye er det?
Ikke gjør dette for komplisert. Kjøp beersmith. Koster noen melkekartonger. Start en ny oppskrift. Sett utbyttet til 75%. Legg inn en kilo av alle malt i oppskrift. Gå så til valget for prosentfordeling. Skriv inn prosent for oppskrift på de forskjellige. Trykk slider for OG og juster denne til de oppskrifta sier. Legg inn humla. Se til at IBU er i nærheten av oppskrift. Juster ved å klikke på slider. Senhumle betyr mindre, ha i rikelig.
Brygg.
Mål OG og se hvor du havner i forhold til oppskrifta. Da kan du justere effektivitetsprosenten din til neste brygg. Etter hvert lærer du bryggeriet ditt, og treffer bedre og bedre.

Edit: 2g/l vil si 40g om du brygger 20l
 
Tilbake
Topp