Hvordan male opp malt uten mølle

Hei! Jeg er ganske ny til brygging og har til nå bare brygget med maltekstrakt, men nå skal jeg prøve meg på en allgrain belgisk dobbel. Når jeg bestillte ølsettet tenkte jeg ikke over at jeg måtte male malten selv, så nå sitter jeg her med en stor sekk korn som jeg ikke vet hvoran jeg skal få malt opp. Har en liten(!) mandelkvern, og siden jeg i første omgang bare skal lage 4L i en glassballong så kan vel den kanskje fungere om jeg setter av nok tid? (Skal male opp litt over 1kg). Evt. kan jeg sikkert låne en kjøttkvern av farmor, eller bruke en miksmaster?

Fann ikke noe særlig info om dette på nettet, så håper noen har tips til hvordan jeg kan gjøre dette, og om de idéene jeg har fra før av evt. gjør susen :)
 
Hør om det er noen i nærheten som har en mølle så kan du sikkert få kvernet malten. Maltkvern er den beste løsningen. Lite erfaring med noe annet.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Hei! Jeg er ganske ny til brygging og har til nå bare brygget med maltekstrakt, men nå skal jeg prøve meg på en allgrain belgisk dobbel. Når jeg bestillte ølsettet tenkte jeg ikke over at jeg måtte male malten selv, så nå sitter jeg her med en stor sekk korn som jeg ikke vet hvoran jeg skal få malt opp. Har en liten(!) mandelkvern, og siden jeg i første omgang bare skal lage 4L i en glassballong så kan vel den kanskje fungere om jeg setter av nok tid? (Skal male opp litt over 1kg). Evt. kan jeg sikkert låne en kjøttkvern av farmor, eller bruke en miksmaster?

Fann ikke noe særlig info om dette på nettet, så håper noen har tips til hvordan jeg kan gjøre dette, og om de idéene jeg har fra før av evt. gjør susen :)

Hvordan bor du? Really sikert en eller annen brygger i nærheten som kverner for deg.
 
Skriver du kvar du bor er det sikkert noken i nærheten som kan male til deg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det er kanskje en mulgihet. Bor i Volda på vestlandet, usikker på hvor utbredt brygging er her og om noen sitter på en maltkvern. Men kan prøve å etterlyse på facebook. Men i tilfelle jeg ikke får fingrene i en skikkelig mølle; kan miksmaster eller mandelkvern være en nødløsning?
 
Det er kanskje en mulgihet. Bor i Volda på vestlandet, usikker på hvor utbredt brygging er her og om noen sitter på en maltkvern. Men kan prøve å etterlyse på facebook. Men i tilfelle jeg ikke får fingrene i en skikkelig mølle; kan miksmaster eller mandelkvern være en nødløsning?
Nei, ikke mandelkvern. Kaffekvern hadde nok gått, ellers synes jeg å ha lest at det går an å kjevle malten.
 
Skal som sagt ikke male opp så mye, så om det funker greit å bruke en kjevle så kan jeg kanskje prøve på det. Evt. er turen til dimna bare 25min, så om det er mulig å komme en svipptur dit å leige mølle hos dere en dag så høres det meget bra ut! :)
 
Tar du med deg malten så skal eg få den knust til deg. Det tar kun nokre få minutter

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Husk på at det du skal gjøre er å knuse malten, egentlig ikke å male den opp. Men samtidig, med en så liten batch vil det sikkert gå bra uansett
 
Til senere kan du bestille ting ferdig kvernet fra Vestbrygg.
For så små mengder kan det jo hende feks en trinnløs kaffekvern er tingen. Har en selv til ca 400 kroner fra Wilfa. Funker fett til både aeropress, presskanne og kokekaffe.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Ut i Fosnavågen har Frank Lied starta med salg av malt og humle. Han har også muligheten til å knuse.
Har sjølv ikkje vore der ut men skal sjekke det ut. Greit men noken som har slikt meir lokalt

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp