Hvordan stikke om?

Hei!

Prøvde for første gang å stikke om og lage sukkerlake for forrige brygg. Smakt på ølet, og det ble NYDLIG. Det var såppas mye bedre å lage sukkerlake enn å legge 40 sukkerbiter oppi flasker at jeg vil gjøre det igjen.

Det eneste jeg stusser litt over er hvordan jeg skal stikke om. Jeg brygger 20L batches, så det blir endel. Jeg endte opp med å helle rett fra det ene gjæringsbøtta til den andre, stående. Vil dette oksidere ølet? Ser etter alle måter å gjøre det bedre på, og denne slo meg som den mest åpenbare denne batchen.

Jeg legger sukkerlaken i en bøtte og bruker en hevert til å stikke om fra den ferdiggjærte dunken. Hevert med "håndpumpe" slik at man slipper å suge den i gang selges på de fleste bryggebutikker. Et "må-ha"-produkt.

Det er en hevert du trenger, da kan du flytte det over uten å skvulpe. Den typen du ser etter heter Autohevert, da kan du pumpe den i gang uten å måtte suge på slangen og dermed tilføre alskens bakterier.

Gjærer i kar med tappekran, og bruker (desinfisert) silikonslange når jeg stikker om. Denne festes til tappekran og ligger kveilet ned i en 30L bøtte (også desinfisert) som jeg stikker om til, hevert hadde sikkert også fungert fint - det viktigste er at det er desinfisert og at minst mulig oksygen introduseres til ølet.

Autohevert/kran med slange fungerer begge ypperlig! Pleier selv å røre forsiktig etter omstikking for å sikre god fordeling av laken. Desinfisert røreskje og ingen skvulping er jo selvsagt. :)

Vet noen bruker trykket fra vørteren i slangen for å skape sirkulasjon, uten røring..

Og bare så det er sagt, ikke hell det ferdige ølet over i omstikkingsbøtta ;)

Man vil ikke ha oksygen i ølet på dette staidiet.
Selv bruker jeg autohevert, rett og slett bare pumpe en gang for å dra væsken igang.

Autohevert/kran med slange fungerer begge ypperlig! Pleier selv å røre forsiktig etter omstikking for å sikre god fordeling av laken. Desinfisert røreskje og ingen skvulping er jo selvsagt. :)

Vet noen bruker trykket fra vørteren i slangen for å skape sirkulasjon, uten røring..
+1

Og bare så det er sagt, ikke hell det ferdige ølet over i omstikkingsbøtta ;)

Man vil ikke ha oksygen i ølet på dette staidiet.
Selv bruker jeg autohevert, rett og slett bare pumpe en gang for å dra væsken igang.

Jeg endte opp med å helle ølet over, er det noe å være redd for? Det smaker ypperlig, men tenker mer flaskebomber etc.. Ser ut til at en autohevert er det neste på lista.

Tror ikke det betyr noe mht flaskebomber eller ikke.
Det er vel oksydering (og dermed dårligere holdbarhet) man vil unngå.
Bruker du flaskefyllerstang ved fylling av flasker så kan en slik stang være grei å bruke som ventil på autohevertens
slangeende.
Tapper ofte slumpen (en liter eller to) på store desinfiserte brusflasker.
Unngår trub i omstikkingskaret på den måten.

Tilbake
Topp