Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

@Arnemann : Vet du, jeg stod lenge å vurderte " Sukker og Idun tørrgjær, eller DME og ølgjær". Landa på det siste i denne omgangen. Regnet med at folk hadde innsigelser uansett, så har tenkt å gjenta med sukker og Idun tørrgjær senere :)

Men her er en foreløpig rapport etter 7ish timer:
Fargen på Starsan løsningen har holdt seg gulhvit.Jeg kan ikke høre/se noen aktivitet. Den andre løsningen lukter godt med klor. Her kan jeg høre aktivitet!

Så foreløpig (og noe overraskende) stilling:

Starsan 1 - K&E 0

Kommer tilbake med mer senere :)
 
Det at det funker og sette gjærstarter på starsan er vel nettopp pga. at pH øker til omtrent 5.4 når DME er blandet inn. Men det er jo noe folk da tar som et svar på at starsan ikke dreper gjær :rolleyes:.

Det samme skjer med klor løsningen, men nå er jo klor drepende i seg selv. Det blir spennende og se hva som blir utfall her :). Ikke veldig belest på hvordan klor fungerer sammen med mye biomass.
 
Det at det funker og sette gjærstarter på starsan er vel nettopp pga. at pH øker til omtrent 5.4 når DME er blandet inn. Men det er jo noe folk da tar som et svar på at starsan ikke dreper gjær :rolleyes:.

Det samme skjer med klor løsningen, men nå er jo klor drepende i seg selv. Det blir spennende og se hva som blir utfall her :). Ikke veldig belest på hvordan klor fungerer sammen med mye biomass.

Dette er vel en grei beskrivelse av det som gjør det nokså vanskelig å drive "vitenskap" på vårt nivå: Vi mangler kunnskap om alle de faktorene som kan påvirke resultatet. Og dermed blir det helt umulig å tolke det.

Jeg skal ikke si at vi ikke kan gjøre noe interessant overhodet uten forskerutdanning og et velutrustet laboratorium - men vi skal i alle fall vurdere nokså kritisk hva vi egentlig er i stand til å finne ut med våre enkle midler og begrensede kunnskap. Og vi skal sørge for at vi har så få mulige variabler blandet inn som mulig.

Det @Arnemann refererer, virker fornuftig: Bland ut en teskje gjær i noen liter desinfeksjonsvæske (altså ikke en starter!), la det stå (kanskje helst på en magnetrører) i et døgn, og sjekk om gjæren fremdeles er levedyktig. Er den det, er det vel mulig si at det virker rimelig å tvile på effektiviteten til denne desinfeksjonsvæska?
 
Hva med: ta en papir strip og dyppe den i en væske med gjær i suspensjon, løft opp, ta stripen og dynk i en petriskål med desinfeksjonsvæske. Bruk mikroskop for å anslå antall levende vs døde celler på stripen. Har ikke helt troen på og ta en teskje som er relativt uinterresant for oss da vi ikke snakker om slike mengder når vi desinfiserer vaskede gjenstander. Det er kun den ene og den andre cellen som ikke er skylt bort i vaskeprosessen vi er ute etter?
 
Hva med: ta en papir strip og dyppe den i en væske med gjær i suspensjon, løft opp, ta stripen og dynk i en petriskål med desinfeksjonsvæske. Bruk mikroskop for å anslå antall levende vs døde celler på stripen. Har ikke helt troen på og ta en teskje som er relativt uinterresant for oss da vi ikke snakker om slike mengder når vi desinfiserer vaskede gjenstander. Det er kun den ene og den andre cellen som ikke er skylt bort i vaskeprosessen vi er ute etter?

Nja - hva med det mulige innholdet av stoffer i papiret som kan påvirke resultatet;)? En bit glass, kanskje?

Akkurat hvor mye gjær som has i f.eks. tre liter med desinfeskjonsvæske er vel ikke så fryktelig interesant. Hensikten er å få fordelt gjæren jevnt (forutsetter jeg. Mulig det er feil.) i oppløsningen, slik at enkeltceller kommer i kontakt med den. Og så må det være nok gjær til at det er enkelt å høste den, og så prøve å sette en liten starter på den.

Jeg tenker meg at forskeren er en så enkel person at han/hun ikke disponerer et mikroskop og den nødvendige blåfargen.
 
Hva? Har ikke alle mikroskop og/eller elektronmikroskop på jobb? :eek:

Nei. Nå er jeg riktignok pensjonist, men bortsett fra en PC, så var tilgangen min til teknisk utstyr på jobben da jeg var yrekesaktiv, begrenset til en kopimaskin (når den virket), stiftemaskin (hvis ingen hadde rappet den) og limbånd (hvis ingen hadde rappet det). Kulepenner hadde jeg også fri tilgang på. Kleint utstyr for naturvitenskapelige eksperimenter:).

Dessuten ville ingen ved sine fulle fem med disposisjonsrett over et elektronmikroskop sluppet meg i nærheten av det:p.
 
Det at det funker og sette gjærstarter på starsan er vel nettopp pga. at pH øker til omtrent 5.4 når DME er blandet inn.
Vi får se... Akkurat nå taler ihvertfall mitt lille eksperiment på at det ikke går å sette starter på Starsan :)
 
Vi får se... Akkurat nå taler ihvertfall mitt lille eksperiment på at det ikke går å sette starter på Starsan :)

Spørsmålet er bare om du kan være sikker på at det var Starsan'en som gjorde at det ikke gikk:(.

Vær obs. på at det kan gå veldig lang tid før det begynner å skje noe i en starter, sjøl om det normalt bare tar noen timer.
 
Spørsmålet er bare om du kan være sikker på at det var Starsan'en som gjorde at det ikke gikk:(.

Vær obs. på at det kan gå veldig lang tid før det begynner å skje noe i en starter, sjøl om det normalt bare tar noen timer.
Nja... Alt ble laget likt, så hvis K&E blandingen begynner å gjære ordentlig (og ut) men ikke Starsan blandingen, så antar i hvertfall jeg at det er pga Starsan'en :) Som det står skrevet: "Taim vill sjåvv" :cool:
 
Nei. Nå er jeg riktignok pensjonist, men bortsett fra en PC, så var tilgangen min til teknisk utstyr på jobben da jeg var yrekesaktiv, begrenset til en kopimaskin (når den virket), stiftemaskin (hvis ingen hadde rappet den) og limbånd (hvis ingen hadde rappet det). Kulepenner hadde jeg også fri tilgang på. Kleint utstyr for naturvitenskapelige eksperimenter:).

Dessuten ville ingen ved sine fulle fem med disposisjonsrett over et elektronmikroskop sluppet meg i nærheten av det:p.
Jeg blir litt bekymra for kvaliteten på naturfagsundervisninga på skolen din.
 
Nja... Alt ble laget likt, så hvis K&E blandingen begynner å gjære ordentlig (og ut) men ikke Starsan blandingen, så antar i hvertfall jeg at det er pga Starsan'en :) Som det står skrevet: "Taim vill sjåvv" :cool:

Joda - det skal bli artig å høre resultatet. Men andre har rapportert at det funker å gjøre det - så ... :)?
 
Den sikra de ved å holde meg unna den;).

Neida, fleip til side. Jeg hadde veldig kompetente kollegaer på det området, og savner å kunne trekke veksler på kunnskapene deres.
Du veit, man kan låne utstyr også fra fag man ikke underviser. Her har jeg fått en kollega med doktorgrad i sopp interessert i kveik. :)
 
Liten oppdatering på eksperimentet mitt: Det er nå et tynt, nesten overflatedekkende lag med skum i K&E glasset. I Starsanglasset er det "tyst som i graven", og ingen endring i fra i morges.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Ja det var det ja :)

Okei... K&E varianten gjærte ned til 10. Masse ny gjær i bunn. Starsan kom også i gang etterhvert, og der ble det også en del ny gjær, men ikke like mye. Kanskje hvis den hadde fått stått lengre. Så svaret på eksperimentet er vel uklart egentlig? Se bilder.
 

Vedlegg

  • 20180324_111611.jpg
    20180324_111611.jpg
    120,7 KB · Sett: 40
  • 20180324_111731.jpg
    20180324_111731.jpg
    128,8 KB · Sett: 40
  • 20180324_111834.jpg
    20180324_111834.jpg
    94 KB · Sett: 40
  • 20180324_111624.jpg
    20180324_111624.jpg
    97,6 KB · Sett: 40
  • 20180324_112133.jpg
    20180324_112133.jpg
    91,2 KB · Sett: 40
Tilbake
Topp