Hvorfor har jeg så forferdelig dårlig utbytte?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg mesker i igloo-kjølebag med bazookafilter. Sist jeg brygget hadde jeg 6,1 kilo malt med 15,5L med meskevann. Maler maltet selv gjennom en mølle som er justert til 0.035″ etter denne nettsiden:
http://www.brewersfriend.com/2009/03/28/best-grind-setting-for-grains/ Kjørte enstegsmesk ved 66 grader.

Jeg regnet med ca. 6L vanntap til vørteren og 2 liter til deadspace i kjølebagen. Skyllet med 19L vann ved 80 grader slik at jeg sto igjen med 26,5L vørter preboil.
Kokte i en time, og hadde da 1.060 som var målet mitt. Overførte 20L til gjæringskaret og hadde 3L tap til humlerester etc.

I følge programmet mitt skal jeg da ha 70% effektivitet. Jeg hadde den samme effektiviteten da jeg brygget BIAB jo!...

Det er jo ikke kjempedårlig, men når mange andre bryggere klarer 80% over hele fjøla lurer jeg litt på hvor den siste 10% min forsvinner. Har prøvd både batch sparging med en skylling, batch sparging med flere skyllinger, fly-sparging hvor jeg kontinuerlig skyller vann over maltsenga ved bruk av aluminiumsfolie som ligger oppå maltsenga jeg har stukket mange hull i.
 
Rører du godt før skylling? Du kan ikke håpe på noe særlig over 80% med batch sparging, og du kan ikke skylle kontinuerlig med bazooka screen.
 
Hva mener du med "rører godt FØR skylling" ? skal man røre før man tapper ut first runnings?

Oddvar Demmo skrev:
Tror du regner og måler feil, finner du har 80% utbytte.

Det hører med til historien at oppskriften har 5,1kg palemalt, 450g belgisk munich, 450g crystal 40L, 200g crystal 80L og 30g carafa III
 
Skyller du ikke kontinuerlig er det tre skyllinger med god røring og litt siling som helles tilbake for å ikke få med skall før tappingen.
Du må ta med all vørt når du måler mengde, har du mye grums må du bare annslå hvor mye som er vørt og humle ellers blir det feil.
 
Trodde jeg skrev det jeg, gitt:

"Overførte 20L til gjæringskaret og hadde 3L tap til humlerester etc."
Altså, jeg har 23 L etter kok, inkludert trub og hele pakka....

Men da skal jeg begynne å skylle 3 ganger iallefall! :)
 
Hallstein skrev:
Hva mener du med "rører godt FØR skylling" ? skal man røre før man tapper ut first runnings?

Det går også an, men er neppe nødvendig. Jeg mener etter tilsetting av skyllevannet. Rør skikkelig, og la stå i et kvarter før du tapper.
 
Med 5,55kg basis, 0,68kg spesial og 23L med OG 1060 får jeg 76% utbytte. Ikke så ille det vel. Sikkert lett over 80 med rådene herfra.
 
Tilbake
Topp