Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget?

Bjornendre skrev:
Hvilket brygg satt du denne gangen da? Hvordan smaker Lageren du lagde nå? Min erfaring er at 3-4 uker eller mer gjør MYE med den øla! En av de beste øl-kita jeg har smakt. :D

Denne gangen satt jeg en Australian Pale Ale. Coopers ølsett. Den forrige var en Australian Lager fra coopers. Men det var jo en ale gjær som fulgte med den, så da ble det vel en lys ale? Etter 2 uker på flaske ble det veldig bra syntes jeg. Måtte gi litt til venner og familie og la dem smake, de også imponerte over første brygg. Etter tre uker ble den enda bedre. Men vil likevel ha frem litt mer bitterhet.

Uten helt å tenke på det, satt jeg nytt sett. Som jeg har skrevet, for 4 døgn siden. Her brukte jeg safale 05 gjær etter anbefaling fra en på bryggesjappa. Denne skulle visst gjøre det hele bedre. Spent på det.

Morsomt å brygge, og føler jeg blir mer og mer kjent med hobbyen. Det spørs om jeg ikke må bevege meg videre fra ølsett snart. Setter nok et par til før jeg begir meg ut på det, samt leser meg litt opp. 
 
Jeg startet med Lager jeg også, og fikk gode resultater. Brukte cola-flasker så venner og kjente hadde nok ikke store forventningene til smaken. :) Nå har jeg, som jeg alltid gjør med hobbyer, bete over litt for mye. Etter 4 ølsett tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på all-grain og brygge 5l av gangen. Overså ALT av advarsler rundt om kring, og hev meg på. Endte opp med 2,5 liter grumsette øl, ei sinna kone (korn OVER alt på kjøkkenet!!) og dårlig erfaring med all-grain. For å holde humøret oppe brygget jeg nettopp et parti med uhumlet ekstrakt, og tilsatte humle selv. Den står nå og popper på 2. uka, og skal flaskes til helga. Så mitt råd er å ikke bite over FOR mye, men hold deg innenfor det trygge ei lita stund til. Du blir hekta før du vet ordet av det! Og overgangen til ekstraktbrygging med humling er ikke så skummel egentlig!


PS: Jeg kan anbefale å prøve Coopers Real Ale med mørk sirup i stedet for sukker. Bare varm opp sirupen i vannbad så renner den letter ned i bøtta! Og ikke minst: Craigtube på youtube! Han lager mye spennende med Coopers-sett! :D

Hold oss oppdatert på hvordan Australian Pale Ale blir!
 
Om jeg måler FG etter to uker og den viser noe som FG=1030 eller rundt om kring der. Da har det jo ikke gjæret noe særlig. Er det bare å kaste hele batchen da?   :skitbra:

Edit: OG=1040
 
Tror det er lite sannsynlig at det gjærer så lite. Jeg flasket for en uke siden min første runde med øl, og det hadde halvparten av den gjæren det burde ha på den temperaturen det sto på, og det endte vel på ca. 1016-1018 hvis jeg ikke husker helt feil.
 
Bjornendre skrev:
Jeg startet med Lager jeg også, og fikk gode resultater. Brukte cola-flasker så venner og kjente hadde nok ikke store forventningene til smaken. :) Nå har jeg, som jeg alltid gjør med hobbyer, bete over litt for mye. Etter 4 ølsett tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på all-grain og brygge 5l av gangen. Overså ALT av advarsler rundt om kring, og hev meg på. Endte opp med 2,5 liter grumsette øl, ei sinna kone (korn OVER alt på kjøkkenet!!) og dårlig erfaring med all-grain. For å holde humøret oppe brygget jeg nettopp et parti med uhumlet ekstrakt, og tilsatte humle selv. Den står nå og popper på 2. uka, og skal flaskes til helga. Så mitt råd er å ikke bite over FOR mye, men hold deg innenfor det trygge ei lita stund til. Du blir hekta før du vet ordet av det! Og overgangen til ekstraktbrygging med humling er ikke så skummel egentlig!


PS: Jeg kan anbefale å prøve Coopers Real Ale med mørk sirup i stedet for sukker. Bare varm opp sirupen i vannbad så renner den letter ned i bøtta! Og ikke minst: Craigtube på youtube! Han lager mye spennende med Coopers-sett! :D

Hold oss oppdatert på hvordan Australian Pale Ale blir!



Ikke helt enig her :). Jeg startet direkte med all grain og det har godt fint,  nettopp satt min 3 batch :) når jeg ville først starte med brygging så vill jeg starte med allgrain. Bare være nøye og lese seg godt opp. Dette forumet er fantastisk til det :) nesten alt du lurer på er skrevet om før på forumet. Så stoooor kreds til forumet :)
 
Godt å høre at ikke alle har like dårlige erfaringer som meg. :D Skal legges til at jeg nok gjorde alle amatørfeilene på en gang, selv om jeg (trodde hvertfall) hadde lest meg godt opp. Første feil var hvertfall å starte kl 19:00 på en hverdag... Det i tillegg til å ha ukværna malt som jeg måtte delje laus på med kjevle, og ALT for liten kjele (5l kjele, til 5 liter batch...) hadde vel sitt å si. I tillegg har jeg ei lita leilighet. :) Nå går jeg hvertfall tilbake til ekstrakt og øl-kit for min del, men uansett så gav faktisk all-grain litt mersmak, så hvem vet? Med tid og stunder? :D
 
Hei!

Ny brygger fra Bergen her :) Fantastisk tråd for nybegynnere denne her. Fikk svar og beroligelse på mange av spørsmålene jeg har etter å ha satt mitt første brygg i går kveld - en Coopers Pilsner. Etter å ha lest meg litt opp forsøkte jeg å brygge settet med å tilsette 1kg spraymalt (kokte det først). Målte en OG=1016, men det er ikke mye aktivitet i gjæringslåsen. Tror nok jeg har en lekkasje et sted ja. Jeg slapper uansett mer av etter å ha lest denne tråden :)

Har tenkt på å begynne å brygge lenge nå, og fikk endelig ut den berømte fingen i 2012. Vi får prøve oss fram med litt forskjellige DIY kit og det jeg har av gjæringskar før vi tar steget videre.

Takk for et fint forum, mye nyttig info her. Glad å høre at Coopers Lager var suksess. Skal prøve Real Ale neste gang :)
 
Fikk litt angst når jeg leste de to svarene her, så jeg tok en ny måling nå når det har stått et døgn. Om jeg leser hydrometeret riktig så viser det 15-16 på skalaen. Sjekket også på vanlig springvann, og da låg den temmelig nøyaktig på 0.
Er det for lite til fermentering?

"We recommend pitching Lager yeast at 22-24°C then allowing the brew to drop to as low as 13°C over the next day or so.

Some physical differences when fermenting with Lager yeast:

Less foam and barely noticeable scum ring.
Less CO2 produced and longer ferment time.
Ferments more thoroughly - Lower FG achieved.
May produce an eggy smell (this will dissipate with bottle age)."

http://coopers.com.au/the-brewers-guild/how-to-brew/lager/pilsener

De snakker om lavere FG og lengre fermenteringstid.. Noen tanker om de lave verdiene?
 
Kan det være at du har rørt altfor lite rundt også og at målingen blir helt feil? 1016 viste mitt når det var ferdig (og hadde litt for lite gjær). Coopers lager skal vel begynne på ca. 1034-38, ihvertfall med medfølgende "tørrfor".
 
5430a9a0-6598-bfce.jpg



Slik ser det ut. Jeg tilsatte ikke sukker, men maltekstrakt istedet, da jeg hørte dette var bedre. Fikk også bekreftet dette på den lokale bryggesjappen.
 
Jeg tok sample kun fra øvre sjikt av øllet. Kan det være at det er et lag med lavere sukkerinnhold i toppsjiktet? Var redd for å grave for dypt nedi pga dra med meg bakterier og slikt. Prøver å være så renslig som det går an.
 
Sikkert bare ekstraktet som ikke har blandet seg ordentlig. Sett på lokket, rist som f.. og prøv å måle på ny..
 
5430a9a0-6a5b-4631.jpg



Takk Bård :) Ristet det jeg var mann for, tok prøve med en gang og det gav jo en betraktelig økning. Bildet er tatt rett etter oe ble satt oppi, og den vil vel justere seg litt oppover etter noen minutter?
Det bruste godt i tønna så gjæringsprosessen er tydeligvis i gang. Bildet viser rundt 1033ish her. Er det fremdeles unormalt lavt?
Noen kommentarer til det å bruke maltekstrakt istedet for sukker?
 
Da nærmer det seg jo et reellt tall, sikkert helt ok da, men spørs om du har blandet godt nok først.

Noe du bør ta med til neste gang er at det bør blandes godt og ristes/røres godt før man har gjæren i. Det virket mye mer livlig i mitt kar siste gangen, for da tok jeg i skikkelig og lenge.
 
dessuten er ristingen avgjørende for å få nok oksygen i vørteren, med mindre du har andre måter å oksygenere på (?)
 
Tilbake
Topp