Hydro eter, oechlsvkt, refractometer

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Har stått å klådd meg i huet flere ganger på grunn av forskjellige resultat på hydrometer og refractometer. Fant endelig ut at refractomwter trenger omregningakalkulator etter gjæringsstart. Likevel sliter jeg med å få samme resultat...jeg har brukt 3 hydrometer samt refractometeret, får ingen med helt samme resultat. Er det vanlig med noe unøyaktighet på dette (fg fr 1.011 til 1.015).
Er oechlsvekt og hydrometer d samme?
 
Nei. Hydrometer måler lysbrytning i væsken og fungerer vel strengt ikke når det er alkohol i løsningen (hvis du ikke vet alkohol-mengden eller sukkermengden har du to ukjente). Du kan regne om, men det er vel i beste fall et estimat såvidt jeg forstår.
 
Avvik på 1-2 poeng med refraktometeret er vel der det pleier å være hvis du har kaliberet det mot hydrometeret. Noen ganger er det 0 avvik.
 
Sist redigert:
oechlsvekt og hydrometer er det samme. Refraktometergreiene har jeg ikke satt meg inn i enda.
 
Ja nå er jeg med. Hadde ikke tenkt på det; jeg kan kalibrere refractometeret mot ett bestemt av hydrometeret/oechlsvekta istedet for mot destillert vann som jeg hittil har gjort. Da blir ihvertfall tallene riktig relativt sett mot hverandre. For som sagt har jeg 3 hydrometer, og ingen viser det samme.....
 
Et poeng eller to, pluss eller minus, spiller da minimal rolle. Under 0,15 % ABV pr poeng i avvik kan vel aksepteres for de fleste.
 
Kaster meg på tråden her jeg.

Klarte å kunse hydrometeret mitt så fikk lånt meg et refraktometer. Når jeg skulle måle FG fikk jeg 1037 med refraktometret og kjente jeg ble ganske matt. Prøvde 3-4 ganger, og fikk en kompis til også sjekket att jeg ikke gjorde noe feil, men samme regla 1037. Så fikk jeg kjøpt meg nytt hytrometer og da viste den 1011-12 karet har stått til gjæring i 20´c så tempen skal vel være riktig iforhold til måling. Hva gjør jeg feil, er det rett og slett ikke mulig å måle FG med refraktometer?

har dessuten sjekket det før når jeg har mål SG og da stemte de sånn tålig.
 
Refraktometer blir vel også påvirket av humleoljer. Opplever iallefall selv avvik etter kok, men ikke før kok.
 
Ingen av våre instrumenter viser riktig etter gjæring siden vi da har løsning av vann, akohol og sukker mens de er laget for vann og sukker, ølet som vi måler etter gjæring blir regnet ut alkoholinnhold på uansett målemetode, eller noen dividerer diferansen på 8, noen på 7,6 men dette stemmer bare i et gitt tilfelle mellom sukker, akohol og vann.
 
Avvik mot hva ? ikke bare at OG stiger ved avdamping ?

Mot hydrometeret iallefall. Det viser likt som hydrometer uansett OG før kok. Etter kok har jeg oppdaget at det blir et avvik ifht hydrometeret og det er større jo høyere OG (tror jeg). Iallefall hos meg.
 
Men hvem viser feil ?
Jeg ser ikke grunn til at hydrometer med en variabel vekt med en skala som ikke blir tilpasset i vert tilfelle skal være mer rett enn et elektronisk eller mekanisk refraktometer.
 
Tilbake
Topp