Hadde en hydrometeravlesning idag på 1.070
Skulle egentlig hvert 1.075,
men det at det var mye humlerester i målesylinderen, kan det ha påvirket avlesningen?
Er det FG eller OG du måler? Uansett, så vil både gjær, humle og malrester påvirke viskositeten til en væske, men jeg har vanskelig for å tro at det gjør det i den grad du forespeiler.
Mistenker en kommafeil her.
Humlen burde i i det minste ikke gjøre ølet tynnere.
Har testet et par ganger der jeg har målt først med gjær og/eller humle og så uten. Min erfaring er at det betyr minimalt så lenge det ikke blir så mye at det samler seg i bunn og holder måleren høyere enn den burde være, men dette er absolutt ikke vitenskaplig testing.
Jada, stemmer det
Jeg fortynnet etter kok slik at jeg skulle nå
1.075
Det som overrasket meg var at jeg landet på 1.070 når jeg hadde gjort alle beregninger riktig
Målte ved litt høyere temperatur men korrigerte for dette ved hjelp av Hydrometer Temperature Adjustment Calculator
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
men hvis jeg bestemmer meg for å heve OG ved en senere anledning er det vel bare å koke opp DME, avkjøle og tilsette gjæringskaret som en annen starter
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.