Hydrometer som ikke knuser lett

Haakon

Norbrygg-medlem
Fristet å skrive «kan vi snakke om hydrometer», men kan ikke spøke med noe så viktig. Jeg knuser mer hydrometere enn en elefant i et glassmagasin, de holder typisk 2 brygg før de legger seg til den siste hvile. Vil ikke ha noe datahydrometer da hydrometer og undertegnede tydeligvis ikke er helt på bølgelengde og de er dyre når man ødelegger de.

noen som vet om hydrometer i aluminium eller andre som tåler at man bruker de?
 
Finst i polykarbonat i det store utland, Google shatterproof hydrometer.. ganske dyrt, men lønner seg sikkert for deg :p
 
Empiri tilsier også at dersom du har to, altså ett i reserve, til enhver tid, så knuser du ikke hydrometeret. Forstå det den som kan...
Jeg har et i reserve, også :D . Men jeg vil likevel insistere på at det er stativet - med dertil hørende streng rutine - som har holdt hydrometeret mitt i live. Jeg har forøvrig også vært nøye med å ikke slippe inn elefanter. Når jeg nå hører om deres tilbøyeligheter overfor hydrometere, skjønner jeg at det har vært klokt.
 
Hvorfor ikke et billig refraktometer i stedet, og så kan du for enkelhetsskyld spare hydrometeret til å måle FG etter gjæring?
 
Hvorfor ikke et billig refraktometer i stedet, og så kan du for enkelhetsskyld spare hydrometeret til å måle FG etter gjæring?
Du kan ikke smake på prøven til et refraktometer :) . Jeg fant dessuten ut at du ikke kan stole på det heller (jeg veit at det ikke måler riktig etter at gjæringa er i gang). Så det ligger i en skuff sammen med andre småting jeg ikke har bruk for - som pumpe og stc 1000:p.
 
Jeg har hatt mitt ene siden 2000 tror jeg..... presisjonsinstrumenter må behandles med respekt...
De to jeg solgte hadde jeg i seks år eller noe. Oppbevarte de alltid i pappesken sin og når jeg fant de frem for bruk så skulle man tro at jeg bar på verdens eneste baby som skulle sikre fremtiden til menneskeheten.

Alle andre billig-hydrometere har jeg klart å knuse dog.
 
Takk for tips. Har alltid to til det siste er knust, så handler jeg to nye. Skal montere det på veggen og se om det kan hjelpe. Kunne laget en tvserie om alle metoder jeg har klart å knuse det instrumentet på

Kan du gi oss manuset til den TV serien slik at vi vet hva vi må unngå?
 
Oppskriften på å ikke knuse er enkel, ikke ta i et hydrometer. Har faktisk klart å knuse et par med meters regelen i behold når jeg tenker meg om også. Har tatt miguel og berger på ordet. Handlet tre nye i dag og hang det første pakket inn i bomull i en hylse på veggen.
 
Har fortsatt det samme billighydrometeret jeg startet med. Tror det er fra Europris eller noe sånt. Det kom i et plastrør med kork og som jeg fortsatt oppbevarer det i når det ikke er i bruk. Måler kun med det i "reagensrør" av plast, og rengjør og legger tilbake i plastrøret umiddelbart.
 
Har fortsatt det samme billighydrometeret jeg startet med. Tror det er fra Europris eller noe sånt. Det kom i et plastrør med kork og som jeg fortsatt oppbevarer det i når det ikke er i bruk. Måler kun med det i "reagensrør" av plast, og rengjør og legger tilbake i plastrøret umiddelbart.

Jøss, har du et europrishydrometer som viser riktig :oops:?
 
Bruker også et fra europris.
De kan nok juge et par poeng opp eller ned, men det tar jeg ikke så nøye.
 
Tilbake
Topp