Hysterese

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Jeg skal straks i gang med en kölsch, som jeg har tenkt å gjære i kjøleskap på16 °C. Jeg kjøpte for en stund siden en slik: http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=9470, og lurte egentlig bare på hvor stor hysteresen bør være under gjæring. Det beste er vel egentlig å stille den inn så "trang" som mulig, for å få jevn temperatur, men for å unngå at kjøleskapet sier takk for seg altfor fort, bør det vel være en viss forskjell på inn- og utkoblingstemperaturen? Er 0,5 °C for lite i så måte? Når jeg serverer øl fra kjøleskapet, bruker jeg 1 °C, men da ligger føleren bare løst inni skapet, så svingningene i selve ølet vil være mindre. Ved gjæring vil jeg måle temperaturen i selve ølet.
 
Ved gjæring vil jeg måle temperaturen i selve ølet.

Jeg synes ikke det hørtes helt greit ut, det vil ta lang tid før skaptemperaturen når føleren i ølet, alt etter hvor den plasseres, på den tiden vil nok være frost i skapet utenfor gjæringskaret.
Føleren bruker orginalt være motert på fodamperen (kjøleelementet)
 
Får kanskje forklare litt nærmere (jeg skjønte ikke helt svaret ditt :):

Jeg har altså en ekstern termostat. Føleren til denne taper jeg fast til gjæringsbøtta. Så "isolerer" jeg den med noen lag bobleplast. Slik vil den måle tempen i ølet, og ikke i selve skapet. Jamil zainasheff har gjort eksperimenter med dette, og har kommet fram til at temperaturen målt slik ligger mer eller mindre nøyaktig på det samme som i ølet.Sskapet skrus deretter av og på utifra øl-temperaturen. Dette er et relativt vanlig oppsett for hjemmebryggere, så jeg skulle tro det skulle virke for meg også? Hvorfor tror du det vil være problematisk?
 
Jeg tolket det bokstaveli, at du skulle montere føleren i gjæringskaret.
Jeg fåreslår at du prøver med 0,5 deg og følger med litt for sikkerhets skyld, selv om jeg ikke tror det vil bli hyppige inn/ut koblinger av kompressoreren.
I tilleg til hysterese er dt tiden det tar å kjøle/varme føleren som bestemmer inn/ut kobling.
 
Til Gahr!
Jeg har jobbet i mange år med problematikk knyttet temperaturregulering både oppvarming og kjøling dvs. ting om ofte omtales i forumet som PID, hysterese osv.. I kraft av å være elektro tekniker og ved å å ha hatt ansvar for kalibrering mv. ved Hennig-Olsen Is mener jeg å kunne tilføye noen viktige poeng. Dette gjelder alle controllere; ikke bruk PID ved kjøling - det fungerer ikke og komressoren tar kvelden relativt raskt fordi PID er i hovedsak tilpasset temperaturkontroll ved oppvarming og vedlikehold av (høye)temperaturer.
Hysterese er svingning som tillates i forhold til setpunkt, eks. setverdi 10.0 °C med hysterese 1.0 °C vil si at temperaturcontrolleren i dette tilfellet ber om kjøling på 11.0 °C og stopper på 9.0 °C.
Det vil si at ut ifra mengde (masse + tid) vil "undersving" kanskje bli stort, dvs. kan temperaturen i luft synke til 2-10 °C under settemperatur før den stiger igjen. Det viktigste er å følge med og tilpasse sin hysterese til sitt utstyr ved å ta "kjernetemperaturen" i karet i forsøksrunden. 
Å isolere føleren mot omgivelsene frarådes, det kan gi store variasjoner i lagrings- og gjæringstemperatur. Det beste og enkleste alternativet viser seg gjennom egne forsøk er å la temperaturføleren styre lufttemperaturen i skapet/boksen fremfor et lokalt og isolert område på utenpå et gjæringskar. Ved stormgjæring er temperaturutviklingen stor og forholdene optimale for at føleren henger i "luften", men ved å teipe og isolere den på gjæringskaret vil denne "hot spot" gjøre at kjølingen sannsynligvis kommer ut av kontroll, dvs. for kaldt. Når gjæringen nærmer seg slutt kan det muligens ha noe for seg å teipe fast føleren, men ikke isolere :bokser:
Gjennom prossessen vil man lære seg hvor stor hysteresen skal være i forhold til volum (kjøleskap/fryser) og masse.

Har ikveld kjøpt to controllere av den typen du liker til og skal prøve den på to frysebokser jeg lagrer i, de er jo så billige at det æ té å bli våd i øyane á.
 
En liten oppdatering på temperaturkontrollfronten:

Jeg satte kölschen min på onsdag kveld, og satte den inn i kjøleskapet. Jeg festet føleren til termostaten på gjæringskaret, og tapet et par lag med bobleplast over denne, for å isolere selve føleren mot luften i skapet. Jeg stilte inn temostaten slik at den skal slå på kjøleskapet når temperaturen når 16,4 °C og slå det av ved 15,6 °C. Jeg hadde synlige tegn til aktivitet i ølet etter 6 timer, og i dag morges tøt det skum ut av hullet i lokket på gjærspannet. Svært god gang, med andre ord. Og, det mest gledelige er selvsagt at temperaturkontrollen fungerer svært bra. Det går relativt lang tid mellom inn- og utkobling av skapet. Det tar selvsagt litt tid å kjøle ned ølet, men ikke spesielt lenge. Det jeg likevel nesten hadde fryktet mest, var hvordan det skulle gå med den lille humle-frysen min. Jeg har et kombiskap av typen med en liten fryseboks på toppen, og jeg så for meg at temperaturen i denne skulle kunne stige til over 0 °C, men så har ikke skjedd. Svingningene har vært litt store, særlig før gjæringen virkelig tok av, men det har aldri blitt varmere enn ca. -11 °C på noe tidspunkt. På det kaldeste er tempen helt nede i -26 °C. Disse svingningene er kanskje ikke helt ideelle for godsakenbe som ligger inni frysen, men siden temperaturen uansett er svært lav, vil jeg tro det ar minimalt å si. Neste gang jeg gjærer i skapet skal jeg stille hysteresen ennå "trangere". Nå gleder jeg meg bare til ølet er ferdig en gang utpå sommeren...
 
Prøv og feil er en effektiv måte å finne ut av ting på, noen kunne sikkert regnet ut dette men fasiten har du laget.
 
Gahr skrev:
Man får kalle det vitenskapelig arbeid; testing av hypoteser...
Ja det er riktig og bra du har en attitude ved at du prøver ut råd og vink ifra forumet! Dette er spennende å følge med på, siden det er litt "off topic" for meg som driver med måleteknikk på en litt mer "håndfast" måte. Som tidligere nevnt så har jeg bestilt to regulatorer av din type for å prøve dem ut.
Du vil i de nærmeste dagene se om svingning i temperatur øker ettersom stormgjæring avtar....i så fall ta bort "plasteret" og la føleren ligge nærene beholderen eller henge fritt. Det er mitt råd.
Er det 25l beholder i lite kjøleskap du bruker?
 
Er det svingningene i temperaturen i fryseren min du tenker på? Er ikke så bekymert for at det skal gå galt, egentlig. Som du sier, hvis det blir høyere svingninger fordi aktiviteten i ølet minker, er det jo ikke den store bruken for å kjøle ølet særlig kraftig lenger. Da vil jeg heller la kontrolleren styre skaptemperaturen, i stedet for selve øltemperaturen. Med lite varmeutvikling vil vel, hvis jeg har tenkt rett, temperaturen i fryserdelen stige en del, siden skapet sannsynligvis vil slås på sjeldnere (dersom man styrer ut fra øltemperaturen, og ikke skaptemperaturen)? Det enkleste er selvsagt ikke å bruke kombiskap, men fryseren er glimrende til humle!

Jeg bruker forresten et relativt stort kjøleskap, og gjæringsbøttene mine er vanlige plastdunker på ca. 35 liter. Batchene mine er på 22,5 liter.
 
Tilbake
Topp