Ide om enkelt kjølesystem

JohnR

 
Håper jeg ikke spammer forumet for mye, men jeg skal ikke poste hver dag. I mitt første forsøk på AG benyttet jeg en motstrømskjøler som bare tettet seg og medførte slanger på kryss og tvers på kjøkkenet. Jeg har en følelse av denne nå i tillegg må suppleres med en pumpe for å for å fungere tilfredstillende. Jeg lurer på om jeg ikke kan klare meg med et langt enklere system.

Jeg tenker å benytte meg av to plastspann til næringsmidler hvorav det ene skal være gjæringskaret. Ideen er å tappe varm vørter over i gjæringskaret , og så sette det opp i det andre karet i vasken med ca 15 klaring til bunnen på det ytterste karet. Jeg fører så kaldt rennende vann inn i det ytterste karet og lar det renne over i vasken. Vørteren røres underveis for å sikre varmeoverføring til det kalde vannet. Jeg ser for meg at det burde være mulig å kjøle 20 liter vørter fra 100 til 25 grader på 30-40 minutter på denne måten..
 
Før vi fikk speidelen brukte vi følgende metode for å kjøle 20-25 liter vørter i en svær krabbekjele:

- Ta en tur på Ikea, spis kjøttboller og kjøp med deg en blå handlepose og et par korkeplater
- Putt korkeplatene i bunnen av den blå handleposen, putt den i dusjen, og putt kjelen med rykende varm vørter oppi
- Heng håndtakene på handleposen over håndtakene på kjelen
- Putt dusjhodet oppi posen, og skru på kaldt vann

Kjølingen tok ikke mer enn en halvtime!
 
Stripp av slangen på motstraumskjølaren din og bruk den som dyppkjølar. Eventuelt lag ein dyppkjølar av kopar. Enklast og greiast utan for mykje mikkmakk. Du slapp då å styre med vørteren under kjølingen. Sett dyppkjølaren (spiralen) i kjelen når der er igjen 5-15min av koketida. Når kokinga er ferdig skrur du av varmen og set på lokket på gryta samt kalt vann gjennom kjølaren. Treng ikkje å røre, sjølv om det vil korte ned kjøletida. Tapp i gjæringsspannet når ønska temp er nådd.
 
JohnR skrev:
Ideen er å tappe varm vørter over i gjæringskaret
jeg syns ikke det er ikke en god ide å forflytte varm vørter fra kokekaret
og det med 2 plastbøtter vil ikke fungere noe særlig, fordi som oddvar sa, plast er en dårlig leder.
da er det bedre å sette hele kjelen i en plastbøtte,
eventuelt i en utslagsvask/oppvaskkum
vil du ha litt ekstra futt så kan du bruke fryseelementer (slike som brukes i kjølebag) og salt i vannet
 
tomv skrev:
JohnR skrev:
Ideen er å tappe varm vørter over i gjæringskaret
jeg syns ikke det er ikke en god idé å forflytte varm vørter fra kokekaret
og det med 2 plastbøtter vil ikke fungere noe særlig, fordi som oddvar sa, plast er en dårlig leder.
da er det bedre å sette hele kjelen i en plastbøtte,
eventuelt i en utslagsvask/oppvaskkum
vil du ha litt ekstra futt så kan du bruke fryseelementer (slike som brukes i kjølebag) og salt i vannet

kjelen er alt for stor til det, dessverre, og jeg har bare et lite fryseavlukke i et kjøleskap. Det er ikke noen særlig vits i å sette den i oppslagsvasken, selv om det hadde vært plass, siden varmeoverføringen vil være svært liten. Systemet jeg beskriver vil føre vann langs hele flaten på gjæringskaret og bytte ut det varme vannet kontinuerlig.

Jeg er ute etter en metode som er enklest mulig å gjennomføre og medfører minst mulig styr. Ideen var å sette spannet i vasken som beskrevet, og så tappe vørteren i 3-4 runder i et lite plastspann, som også tilfører oksygen når vørteren plaskes i karet. Når den er ferdig kjølt er vørteren allerede i gjæringskaret, så det er bare ha i gjæren og sette lokket på. Det er ikke en gang nødvendig med en slange.

Ad kjøletid - jeg tror dette bare må testes.  Jeg skal forsøke opplegget og melde tilbake (men det kan ta litt tid, siden jeg vil montere tappekran på kjelen min før jeg lager et nytt brygg).
 
Vørter skal kun beluftes når den er avkjølt. Ellers ville jeg som nevnt ha kjøpt inn noen meter med kobberrør og laget en fin spiral som passer i kjelen e.l. til oppbevaring etterpå. Det er en god investering som belønner deg med lavere risiko for infeksjon, mindre trub i gjæringskaret og ikke minst kortere bryggedag. Og når du først kjøper rør, ikke kjøp for lite, legg i de siste kronene så slipper du å angre seinere. Feil sted å spare penger spør du meg :)
 
Bjarte H skrev:
Vørter skal kun beluftes når den er avkjølt. Ellers ville jeg som nevnt ha kjøpt inn noen meter med kobberrør og laget en fin spiral som passer i kjelen e.l. til oppbevaring etterpå. Det er en god investering som belønner deg med lavere risiko for infeksjon, mindre trub i gjæringskaret og ikke minst kortere bryggedag. Og når du først kjøper rør, ikke kjøp for lite, legg i de siste kronene så slipper du å angre seinere. Feil sted å spare penger spør du meg :)

ah. visste ikke at varm vørter ikke skal luftes. Ser det står mye om det på nettet. Penger er nok et problem, ellers hadde jeg nok kjøpt en slik kjøler.
 
Tjah

Med en diameter på 25 cm vil du få ca 12-13 kveiler dersom du setter av ca 1 m til stussene.

Jeg hadde gått for 10 m, for det er vel uansett garantert at det røret som blir igjen, det blr det bruk for på et senere tidspunkt.

Finn deg en passende sylinder å snurre røret rundt så blir det så fint atte :)
 
her er kjøleren min, det er 10m 8mm drivstoffrør. koster 100,- mer enn 10m 3/16", men er nesten dobbelt så stor overflate (det som er viktig)
har brukt teip i endene for å få riktig diameter til å feste på 12mm vannslange (evt. 1/2" hageslange) og gardena kobling.
min er bøyd slik at den ligger akkurat i overflaten (brygger som regel alltid 20 liter), og jeg har plass til å røre lett på sidene, da går kjøling raskere (obs ikke rør for mye, unngå å røre inn oksygen under kjøling)
 

Vedlegg

  • kjøler2.jpg
    kjøler2.jpg
    225,3 KB · Sett: 226
Hvis du vil gjøre den enda mer effektiv deler du den i to og kjører to parallelle spiraler på 5 meter hver. Jeg har forsøkt en enkel på 5 meter, og det vannet som kommer ut av den har tilnærmet koketemperatur (i starten vel og merke) når man kjører iskaldt inn. Det betyr at etter de første 5 metrene så kjøler ikke spiralen din lenger nevneverdig.
5 meter er antagelig mye det også, kanskje tre stk. på 3,3 meter?
 
Dag skrev:
Hvis du vil gjøre den enda mer effektiv deler du den i to og kjører to parallelle spiraler på 5 meter hver. Jeg har forsøkt en enkel på 5 meter, og det vannet som kommer ut av den har tilnærmet koketemperatur (i starten vel og merke) når man kjører iskaldt inn. Det betyr at etter de første 5 metrene så kjøler ikke spiralen din lenger nevneverdig.
5 meter er antagelig mye det også, kanskje tre stk. på 3,3 meter?

Jeg har det også slik med to kveiler med hvert sitt innløp/utløp. Det er definitivt en god løsning etter mine erfaringer. Å røre litt eller lage et opplegg for whirlpool gir også merkbart kortere kjøletid.
 
Tilbake
Topp