cjohansen
Norbrygg-medlem
Dette ble uttalt til Dagens Næringsliv:
"..."
Er man naiv når man tror på det som blir sagt her?
Jepp.
Ville jeg gått på samme smell sjøl? Sannsynligvis.
Dette ble uttalt til Dagens Næringsliv:
"..."
Er man naiv når man tror på det som blir sagt her?
Blir lengre og lengre mellom hver flaske Nøgne Ø jeg kjøper(fordi jeg har så mye hjemmelaget å drikke opp), men mener du at kvaliteten på ølet har blitt merkbart dårligere?Kjetil Jikiuns erfaringer tilsier ihvertfall ikke at Hansas oppkjøp av Nøgne Ø var i interesse av å høyne kvaliteten." Craft beer" selger, og de som har øl som business vil være med på inntjeningen. Avansen på en halvliter Nøgne Ø på Rema må være flere ganger bedre enn en flaske Hansa pils, og kan nok lett bli enda bedre, særlig om man er villig til å "effektivisere" litt.
Hvis du tror kvaliteten ikke forringes av et slikt oppkjøp så lever du i en naiv verden. Det jeg mener med "utvannet" er at ettersom jo flere av disse bryggeriene blir kjøpt opp så vil det bli vanskeligere å finne virkelig godt øl, og ikke minst blir det vanskeligere å støtte "The little guy" for oss som syns at det å putte noen kroner i lomma på de som virkelig jobber for og tror på produktet har en verdi i seg selv.
Kjøper veldig sjeldent øl derfra, så vanskelig å si. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål, men jeg har tatt feil førBlir lengre og lengre mellom hver flaske Nøgne Ø jeg kjøper(fordi jeg har så mye hjemmelaget å drikke opp), men mener du at kvaliteten på ølet har blitt merkbart dårligere?
Eit aksjeselskap ser ikkje lenger fram en kvartals resultater. Samme kva dei seier er det bunnlinjen på kvartalet som er målestokken
Hvis du tror kvaliteten ikke forringes av et slikt oppkjøp så lever du i en naiv verden.
Det jeg mener med "utvannet" er at ettersom jo flere av disse bryggeriene blir kjøpt opp så vil det bli vanskeligere å finne virkelig godt øl, og ikke minst blir det vanskeligere å støtte "The little guy" for oss som syns at det å putte noen kroner i lomma på de som virkelig jobber for og tror på produktet har en verdi i seg selv.
Ja det er heilt sant at økonomien må vere på plass. Det eg tenker på er at ein må ha kontroll på investorer, så at ein ikkje vert "dolka" i ryggen med eit salg.I en episode av Brew strong ble Jamil Zainasheff spurt av en seer om hvilket studium i brygging han burde ta før han startet et mikrobryggeri. Svaret var; "ikke studer brygging, studer bedriftsøkonomi!" Ingen bryggerier kan lykkes uten å ivareta økonomien. Det er et underlig krav at man ikke skal tenke på bunnlinjen. Det er raskeste vei til konkurs!
Det ville nok bli vanskelig å finne større investorer som er villige til å kjøpe aksjer som ikke kan selges videre. Minner også om at Lervig og 7 fjell, som er favoritter blant mange her på forumet, er rene investorbryggerier.Ja det er heilt sant at økonomien må vere på plass. Det eg tenker på er at ein må ha kontroll på investorer, så at ein ikkje vert "dolka" i ryggen med eit salg.
Om det er muligt tviler eg sterkt på.
Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Må et selskap vokse? Jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å nå en likevektstilstand på et nivå der virksomheten ikke er så stor at det er umulig å drive "idealistisk" - selvfølgelig forutsatt at drivkraften er interessen for å lage et best mulig øl.
Antakelig er det jeg nettopp skrev, uhyre naivt. Jeg vet fint lite om den virkeligheten den/de som driver et privat produksjonsselskap, må forholde seg til. Men likevel: Er det bare snakk om beinharde økonomiske realiteter som styrer med en naturlovs kraft?
"presse ut plagsomme konkurrenter" er vel det de største bryggeriene er mest kjent for. Når det nå viser seg at de "mindre" allikevel tar markedsandeler må de bare kjøpes opp.
Jeg synes det var en god oppsummering du gjorde i forrige innlegg og ville bare utheve det du skrev om konkurransen. Mikrobryggeriene har vel ikke akkurat sluppet lett unna denne konkurransen. Da hadde vi hatt mikrobølgen for 10-15 år siden når Nøgne Ø startet kampen.
Til sist blir det kanskje ikke nødvendig med oppkjøpsraid, de sterkeste vinner? Noen som husker hvordan Tuborg ble lansert på det norske markedet, en laaaang bunnpris-strategi. Det er ikke mange mikrobryggeri som klarer den konkurransen i lengden.