induksjonsplate

Er litt ny i faget, men har prøvd nok til å erfare at koking av vørter er eit problem.
Har no hyttekjele på 27l og denne er tung å få opp i koketemp.
Kokeplata gir jo 2kw, men har fått høyre at induksjonsplate på 2kw skal gi effekt tilsvarande 2,7kw.
Stemmer dette og vil det fungere med hyttekjelen? Den er i stål og såkalt dobbeltbunna.

Anders
 
Hei, og velkommen på forumet!

Induksjonsplater funker visst bare med stålbunner. Jeg vet ikke om din dobbeltbunnede gryte også inneholder f eks aluminium, da vil dette gi problemer på en induksjonsplate. Jeg har lest et sted her på forumet at man kan teste bunnen ved å holde en magnet mot den. Hefter den, så skal det være greit, men ikke ta mitt ord på dette. Test gjerne ut kjelen på noen annen sitt induksjonskomfyr og sjekk om det funker, da er du sikker! :)

Sjekk også denne tråden, som omhandler induksjonsplater: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,675.0.html
 
Arnaldo skrev:
Er litt ny i faget, men har prøvd nok til å erfare at koking av vørter er eit problem.
Har no hyttekjele på 27l og denne er tung å få opp i koketemp.
Kokeplata gir jo 2kw, men har fått høyre at induksjonsplate på 2kw skal gi effekt tilsvarande 2,7kw.
Stemmer dette og vil det fungere med hyttekjelen? Den er i stål og såkalt dobbeltbunna.

Anders

Induksjon er mest effektiv siden den varmer opp kjelen,
en kokeplate varmer opp platen som igjen varmer opp kjelen, dette betinger at det er full fysisk/termisk kontakt mellom kjele og plate, da kan heller ikk platen være større enn kjelen fordi du da varmer opp luften rundt og denne har dårlig termisk ledeevne.
Etter og foran induksjon er nok elementer i kjelen best, du er ikke avhengig av tykkbunnet slett kjelebunn eller magnetisk bunn.
Energi kan ikke oppstå, dermed kan ikke en induksjonsplate på 2 Kw. bli mer enn 2 Kw, men for å få samme effekt tilført av ek kokeplate må du nok opp i 2,7 Kw og enda mer med en keramisk topp.

Klipp fra :
http://sifo.no/files/file66304_aftenposten_21092006_-_induksjon_i_gryten_er_hot_-_annechen.pdf
Å få 1 liter vann til å koke, med ulike komfyrer:  
Induksjon: 5- 6 min.  
(Du kan også låne effekt fra en av de andre platene.
Da tar det 3- 4 min.)  
Støpegods: 10- 11 min.  
Keramisk topp: 12- 13 min.  
Slik ble det testet: Plate med diameter på 14,5 cm.
Kokestedet ble stilt inn på 1200 watt. Kjelene hadde
flat bunn.  
Kilde: Bosch/Siemens

Disse tall viser at du må ha ca. 4 Kv støpejernsplate for å erstatte 2 Kv. indusjon.
Men når du fx. er på kjøkkenet og popper poppcorn på en ståpejernskomfyr (støpejernsplater av den gode gamle sorten) kan du når poppingen starter slå av komfyren og bruke restvarmen, ikke så godt å overføre dette til øl da ....
 
Hva hvis du løfter kjelen 2mm opp fra induksjonsplata. Vil du få omtrent full effekt? (Regner med at effekten avtar med avstanden)
 
Dag skrev:
Hva hvis du løfter kjelen 2mm opp fra induksjonsplata. Vil du få omtrent full effekt? (Regner med at effekten avtar med avstanden)

For å resonere er det greit å overdrive, et induksjonstopp i Bergen gjør ikke nytte på en kjele i Oslo  :) . Jeg har ikke selv induksjon så jeg har ikke forsket på dette, men 2 mm. er ikke problem for en induksjon, det er ikke mer enn hva det bruker være på en bulket stekepanne på en støpejernstopp, men hvor grensen går vet jeg ikke, vet bare at de bruker demostrere med en håndduk mellom induksjonsplate og kjele.
 
Har brukt en tynnbunnet hyttekjele på induksjonsplate og det gikk mye fortere enn på kjøkkenet hvor vi har glasskeramikktopp.  Har en ca 15 l stålkasserolle med laminert bunn, stål/aluminium/stål men den bare lager masse støy på induksjonsplata.
 
Sverre K skrev:
Har brukt en tynnbunnet hyttekjele på induksjonsplate og det gikk mye fortere enn på kjøkkenet hvor vi har glasskeramikktopp.  Har en ca 15 l stålkasserolle med laminert bunn, stål/aluminium/stål men den bare lager masse støy på induksjonsplata.

Da må det nesten være dårlig kvalitet på kjelen, jeg vet at brukers mangelags laminat av stål,aluminium og kobber på induksjon uten ulyder.
 
Den enkle testen er: Fester en magnet seg til bunnen av kjelen, så fungerer den på induksjon. Fester ikke en magnet til bunnen, så fungerer den ikke på induksjon.
 
Men det spørs om det virkelig er helt feilfritt. Sverre K sier at han har en kjele som har stål-aluminium-stål i bunnen, og jeg kan nok tenke meg at en magnet vil kunne feste seg til bunnen på tross for at den fungerer dårlig. Jeg ville rett og slett prøvd det ut med en full kjele på en induksjonstopp, så er man helt sikker.
 
Ble veldig i bedaring om jeg hadde testa rett og måtte ut i garasjen  for å prøve på nytt men plata ville ikke varme kasserollen nå heller.  Visste at det var noe rustfritt stål som ikke er magnetisk og har sakst litt fra Wikipedia.
Austenittisk rustfritt stål

Austenittisk rustfritt stål utgjør den største gruppen av rustfrie stål. Det har en austenittisk struktur, noe som medfører at de ikke er magnetiske og ikke kan herdes.

Det består av krom (12-30 %) og nikkel (7-30 %) samt andre metaller, ofte molybden (2-3 %). Karboninnholdet er svært lav, som regel under 0,05 %.

Rustfritt stål av denne typen er enklere å arbeide med enn andre stålkvaliteter. Det er lett formbart, og det lave karboninnholdet gjør at det er lettere å sveise enn andre typer av rustfritt stål. De austenittiske rustfrie ståltypene har derfor et stort bruksområde som konstruksjonsstål og i rør. Syrefast stål tilhører denne kategorien av rustfrie stål.

En svært vanlig legering i denne kategorien er 18/8-stål (eller 18/10-stål) som er legert med 18 % krom og 8 % (10 %) nikkel. Rustfrite husholdningsartikler som gryter, kaseroller m.m. er ofte laget av 18/8-stål.
Sånn er det da at min kasserolle er laget av et slikt stål.  Der er fem forskjellige strukturer med rustfritt stål etter hva leksikonet sier.
 
Takk for svar.
Trur nok eg berre må prøve ei induksjonsplate for å sjå om kjelen fungerer (og evt hive oppi eit par grilltennarar ved behov...)

Har ellers råvarene til første undergjæra øl i hus, og viss resultatet er i klasse med dei overgjæra ølla, så lover det bra!  :amen:
 
Er det noen som vet om et bra tilbud på en frittstående induksjonsplate 1800 eller 2000 Kw, eller noen som har en å selge?
 
Har kjøpt på biltema tidlegare. Trur jula og CO også har. Europris og kansje. Kostar vel 3-500 for ei 2kw tippar eg.
 
protto skrev:
Har kjøpt på Biltema tidlegare. Trur jula og CO også har. Europris og kanskje. Kostar vel 3-500 for ei 2kw tippar eg.

Hmmm, søkte på Biltema sine sider men fant ingenting. Da stikker jeg innom senere i dag og sjekker med de  :)
 
Ja jeg var innom Biltema nå nettopp og den varen har utgått desverre. Ser ut til at det blir en litt lengre vei fra Ski til Moss for å få seg en induksjonsplate
 
Finn.no. der har jeg sett plater til 200-lappen. Ellers har elkjøp en (jeg kjøpte den) 4til rundt 700. Står st den er 2kw, men man kan bare stille den til 1800 på displayet. Kanskje resten av eletronikken er de manglende 200w, selv om det høres drøyt ut.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Tilbake
Topp