Infeksjon igjen?

khs

 
Har til nå fått infeksjoner i 3 brygg(sur vinsmak/lukt), alle lager og den siste av type 2112 california lager.
Mener å ha vært flink med rengjøring. Har også brygget 5 ales uten å ha fått infeksjoner i noen av disse :jaha:

Har noen mistanker om hva årsken kan være:
Chemipro oxy, er dette et godt nok desinfeksjonsmiddel?, har lest at dette fungerer best som regjøringsmiddel.(har nå endelig fått tak i Star san)
Har pitchet no mindre antall gjærceller enn hva mrmalty anbefaler, i verste fall kanskje halvparten.
Støv i rommet eller som evt. virvles opp ved bevelgese i rommet, hvor skummelt er det?.
 
Prøv å koke det meste av utstyret du bruker. Det er nok varmebehandling som er sikrest. Du får vel ikke kokt opp hele gjæringskaret ditt, men hell noen liter kokende vann i det og skvulp det godt. Ellers bør du helst koke hele volumet du brygger, og bruke kokt sukkerlake til ettergjæring hvis du ikke allerede gjør dette. Husk å desinfisere hendene for hver gang du tar i noe som må være reint, håndsprit eller syreløsning burde fungere bra.

Ang. chemipro oxy har jeg ikke noe erfaring med det. Jeg bruker kokende vann, fosforsyre og til nøds klorin til desinfisering, med gode resultater.

Hvis du kun gjærer på rommet det er støvete i ser jeg ikke et problem med det, du vil (nesten) alltid ha overtrykk i gjæringsdunken, og partikler vil ikke finne veien gjennom gjærlåsen. Kanskje burde du stikke om i et annet rom enn soverommet?

Undergjæret øl, lager, krever mye gjær. Underpitching kan gi lang lag - time før gjæringen starter, og dermed gi villgjær et forsprang.

Lykke til med neste brygg :skitbra:
 
Desinfiserte mitt 1 brygg med kokende vann og ble godt resultat med det :skitbra:. Men bør man ikke koke utstyret i 10-15min for å være sikker?
Koker hele volumet jeg brygger. Jeg tapper om på fat og karbonerer kunstig.Infeksjonen har jeg oppdaget ved omtapping uten at det ble bedre ved lagring.
I mitt tilfelle tror jeg at støvpartikler evt. kan ha blandet seg i vørter ved avkjøling eller tapping til gjæringskar.
 
15 minutter koking er ofte nevnt, men som desinfisering kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke skal være nok med rennende vann på 100 °C over utstyret. Det er en enkel overflatedesinfisering, og jeg tviler på at bakterier, villgjær etc. tåler denne temperaturen over minuttet. Når det gjelder koking av starter osv. har koketid også andre hensikter enn desinfisering, og 15 - 20 min i den sammenheng skal være passelig.
 
Tilbake
Topp