Infeksjonsmareritt!

Forvirret

Norbrygg-medlem
Noen som har en stødig skulder å gråte mot?
Oppdaget infeksjon i nr 53, en kølsch som nå er overkarbonert og sur. Laget i begynnelsen av august.
Selvfølgelig ble denne gjæren vasket og brukt i nr 57 og 58. Vasket en gang til og brukt i nr 60 og 61.
Ca tre uker mellom de.
Mistenker at jeg må ha gjort noe feil med gjæren for 57 og 58 er litt mye karbonert nå. 60 og 61 er tilsynelatende ok. Men hvordan angriper jeg dette?

Alle bøttene og øvrig utstyr vaskes i lut, skylles og klores over natten?
Flaskene vaskes, skylles, og stekes i stekeovn 180C? hvor lenge?
Er kloring kontra steking dårligere alternativ? Har mange kasser i sirkulasjon.
En stk bjørnunge av batch nr 55, 56, 59, 61 og 62 tas ut av kjøleskap og prasseres i bøtte med lokk.
Står i ca 25C en måneds tid eller hvor lenge? Åpnes og er karboneringen ok så er bøtter og utstyr brukende videre forutsatt luting, skylling og kloring?
Tror jeg tar opphold i bryggingen noen måneder så lageret kan bli tømt.
Og fra nå av holder meg på den smale sti, dvs bruke ny gjær hvær eneste gang. Og slutte med startere.
Får litt lyst å skifte fra ølbrygging til å strikke lusekofter når det går slik.

Hvorfor ikke bare pælme brukte gjæringskar ut på tunet og gå til innkjøp av nye? Det er ikke noe vits å ligge våken om natta for en lusen 200lapp.

Jeg har noe av den samme depresjonen gående. Har noen ripete gjæringsbøtter fra den tida jeg brukte malingblander og drill til å piske inn luft. En annen mulig kandidat er tappestaven: Jeg plukket den fra hverandre og fant ut at der var det en del gode gjemmesteder for uvennligsinnede mikroorganismer der. Nå er den grundig renset, og jeg kommer til å gjenta den prosedyren hver gang videre.

Burde nok også ta en bryggepause og drikke opp:p.

Noen som har en stødig skulder å gråte mot?
Oppdaget infeksjon i nr 53, en kølsch som nå er overkarbonert og sur. Laget i begynnelsen av august.
Selvfølgelig ble denne gjæren vasket og brukt i nr 57 og 58. Vasket en gang til og brukt i nr 60 og 61.
Ca tre uker mellom de.
Mistenker at jeg må ha gjort noe feil med gjæren for 57 og 58 er litt mye karbonert nå. 60 og 61 er tilsynelatende ok. Men hvordan angriper jeg dette?
.
Du nevener ikke Starsan i vaskeprosedyren, men jeg antar at det bruker du??

Som @Finn Berger sier: sjekk flaskestaven, den kan huse en del dritt. De gangene jeg har oppdaget infeksjon har jeg pælma det aktuelle gjæringskaret. Flaskene er mye enklere - tøm, skyll, star san. Altså, business as usual.

Klor tar knekken på alt. Er jo det de bruker til å ta knekken på ebola viruset. Kjedelig med infeksjon da.

Takker for alle råd.
Karene og annet utstyr kan skiftes ut. Men ett kar blir det ikke. Tror jeg har åtte 30litere og fire 15l julabøtter. Men skifter de ut hvis det er nødvendig. Riper tror jeg ikke de har for malingblander er forsøkt kun en gang og lagt bort nettopp pga ripefaren. Kun ristet eller brukt brusestein på de og vasking er blitt gjort med en myk klut. Tappebøtta er kanskje ripete men ølet er jo bare en kort stund i denne. Og alkoholen beskytter vel mot evt bakterier så tror ikke det er her problemet er? Heverten og flaskefylleren ligger alltid i en base med ph rundt 13. Bøttene står fulle noen dager med samme stoff når de blir vasket (Foam 32T). Flaskestaven skal demonteres. Skal teste nr 55 og 56 i kveld. Når 53 er tydelig infisert, 57 og 58 heller ikke helt ærlige så skal jeg vel merke noe på 55 og 56. Er de greie så kan vel ikke det være utstyret som er synderen?
Bruker Starsan men den har nok blitt gjenbrukt enkelte ganger. Slutter med det nå.
Greit å høre at klor kan brukes istedenfor steking. Sparer meg for mye jobb.
Vet ikke hva jeg skal bruke stigerør til. Bruker kun bjørnunger.

Kjedelig dette. Ikke moro å ringe rundt og snakke med de jeg tror jeg kan ha gitt til.

Hvis hele batcher er infisert så er det jo enten noe med utstyret, gjæra eller rutinene.

Jeg har hatt trøbbel med gjenbruk av starsan. Etter en stund lagring har det luktet av det og var blitt uklart. Det har forklart endel siste tiden...

Hadde en fin blanding Starsan stående i en Labb fordunk.
Etter en stund merket jeg jo at det ble litt tykkere i bunnen enn øverst i dunken.....
Plutselig en formiddag var dunken tom - og gulvet var vått.
>Hmmmm.......

Dunken var i myklpast - beregnet på tørrfor.
Mea culpa. :)

Ja det kan være gjenbrukt Starsan som er årsaken. Og når en sunnmøring? kommer med så bastant utsagn så blir det nok slik heretter :) Men har litt sterkere mistanke til ett eller annet med starteren.
Og siden den første batchen av disse fem ble ødelagt så vil de neste fire bli like hvis det er gjæren som er synderen. Har lite tro på at det er brukt gammel Starsan på alle.
Men har nå testet og funnet i orden nr 55 og 56. Det fjernet mistanken til tappestang og flaskekar.
Mistenker heller ikke gjæringskarene da jeg har brukt tre ulike til de som til nå er infiserte.
Så pr ikveld er 53 sur,54 gitt bort og trolig drukket opp, 55 og 56 ok, 57 og 58 kraftig karbonert.
Tipper at om noen uker er 57 og 58 sure de også og så er 60 og 61 blitt overkarbonert.
Det at noe øl blir infisert er ingen katastrofe. Vaskejobben som følger med liker jeg mindre.
Har rikelig med øl til jul både i år og neste år selv om de siste 15 batchene må tømmes ut :D

Klor tar knekken på alt. Er jo det de bruker til å ta knekken på ebola viruset. Kjedelig med infeksjon da.

Husker en podcast med han som designet star-san i sin tid. Etter hans mening er ikke vanlig husholdningsklorin desinfiserende nok siden pH er for høy. Man kan sette ned pH, men da må man vite hva man gjør siden man kan få utviklet klorgass. Det er nok stor sjangs for at det de bruker til sanering ikke er samme du får på rema1000.

Hvorfor styre med klorin når man har star-san? Det er bedre og man slipper å skylle. Man vil jo egentlig ikke skylle da springvann ikke er bakteriefritt.

Edit: fant intervjuet http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr03-29-07.mp3

Sist redigert:
Greit å høre at klor kan brukes istedenfor steking. Sparer meg for mye jobb.

Hvorfor ikke bruke star-san til flaskene også? Det dreper bedre enn husholdningsklorin og du slipper å skylle, noe som medfører kontamineringsfare i seg selv.

Edit: jeg tenker det ikke er noe poeng å ta ekstrajobben med sterilisering i ovn v/180 oC 1 time hvis ikke resten av utstyret er sterilt.

Sist redigert:
Husker en podcast med han som designet star-san i sin tid. Etter hans mening er ikke vanlig husholdningsklorin desinfiserende nok siden pH er for høy. Man kan sette ned pH, men da må man vite hva man gjør siden man kan få utviklet klorgass. Det er nok stor sjangs for at det de bruker til sanering ikke er samme du får på rema1000.

Klorin er 5% natriumhypokloritt, der pH-en er senket nok til at den er stabil. Når dette blandes i vann, synker pH og du får ei desinfiserende væske. Hva mener du skulle være forskjellen på dette og andre midler som brukes?

Klorin er 5% natriumhypokloritt, der pH-en er senket nok til at den er stabil. Når dette blandes i vann, synker pH og du får ei desinfiserende væske. Hva mener du skulle være forskjellen på dette og andre midler som brukes?

Hør på podcasten over. Man kan senke pH ytterligere aktivt. I forhold til andre saneringsmidler så dreper Star-san via lav pH + overflateaktivt stoff. Klorin er først og fremst et oksidasjonsmiddel, men er også desinfiserende ved pH rundt 5 via hypoklorittsyre. Jod i jodofor ødelegger vel cellemembranen. Jeg bare siterte podcasten over og ellers andre kilder på nettet ang klorin (bleach). Uansett hvor bra klorin er så er det lite formålstjenlig da man i tilfellet må skylle med sterilt vann for å ikke introdusere flere bakterier igjen.

Edit: presiseringer av virkningsmåte fra podcast over.

Sist redigert:
Min standard vaskeprosedyre for flasker er skylling i kaldt vann, evt bløtlegging og vasking hvis det er synlig skitt.
Deretter noen timer evt dager i dette, http://skovbo-ren.dk/Images/pdf/12774.pdf
Så skylling og Starsan.
Som et ekstra tiltak tenkte jeg å bruke klorin og etterfølgende skylling med vanlig vann før Starsan.
Men er man sikker på at det ikke har noen hensikt så sløyfer jeg det.

Det stoffet er ganske heftig, og virker slitsomt å jobbe sikkert med. Håper du bruker bra verneutstyr. For meg virker det litt overkill. Jeg gjør ikke annet enn å være nøye med å skylle flaskene i vann etter "bruk" for å få ut alt bunnfall. Setter de på flasketreet for tørk. Ved tapping saneres de med star-san.

Hvis du har inntørket dritt i flaskene tror jeg du kommer langt med chemipro oxi som er langt hyggeligere, og dessuten no-rinse.

Tilbake
Topp