Ingen gjæring

Ikke tøm det ut!!
Tapp det heller på fat og sett det kjølig. Så kaldt du klarer, lenge.
Plutselig en dag såkan du ha godt øl!
 
beefeater skrev:
Ikke tøm det ut!!
Tapp det heller på fat og sett det kjølig. Så kaldt du klarer, lenge.
Plutselig en dag såkan du ha godt øl!



Javel? Det smakte som sagt bra, luktet bra. Skal jeg tilsette co2 nå eller skal jeg vente? Har akkurat fyllt det over på fat.
Jeg har kjølerom på 3 til 5 gr er det ok da?
 
Ja, tilsett CO2 nå og sett det på kjølerommet. Alle lagerøl har godt av kjølig lagring, derav navnet. Minimum en måned, gjerne to eller fler.
 
Igår laget jeg ny pils på Speidelen, med hjelp av de råd og vink jeg har fått her.
Laget tidligere i uken, gjærstarter på magnetrører 1 lit. 2 lit. og 3 lit. Det var jo en artig opplevelse, det å dyrke opp gjæren på denne måten.
Pilsneren fikk en OG på 1070 og utbytte 78 så det ser det vel ikke så ikke så værst ut?
Gjærstarter ble tilsatt og rundt 1-1/2 time kom det første plopp. Idag  er det full fart.
Det var en god forbedring.
Mange takk for hjelp så langt.
Kommentarer setter jeg pris på.
 
Hei!
En liten tilbakemelding om ølet som nesten gikk i vasken.
Jeg tilsatte co2 og fatet har stått kaldt en tid nå.
Igår smakte jeg på det, kona også, det var faktisk veldig bra på smak, luktet godt gjorde det også. Madammen ba om et glass til, det fikk hun. Men nå skal det lagres en stund til før tappekrana blir virksom.
Så takk for råd som førte ølet i glasset og ikke i vasken.
Nytt brygg er på gang og et til skal påbegynnes til uken, stor dugnads virksomhet her til våren og da går det nok med litt øl vil jeg tro.
Tar gjerne imot forslag på øltype som er likandes blant folk flest, skal handle ingredienser til uka.
 
En american pale ale er alltid godt og de fleste liker det.
Til vårens dugnadsarbeid er jo kanskje Wit, kolch. hvetøl , greie øl til almuen viss det blir litt varme.
 
Takker for serveringtips.
Jeg har i helga planlagt en IPA, og bestilt endel inngredienser fra Vin&bar,
men jeg er ikke noe flink med øltyper og hva folk liker. Alle drikker jo pils!
Kanskje javascript:jeg skal gå for en American Pal Ale isteden for IPA? Eler er de stort sett like?
 
Per N skrev:
Takker for serveringtips.
Jeg har i helga planlagt en IPA, og bestilt endel inngredienser fra Vin&bar,
men jeg er ikke noe flink med øltyper og hva folk liker. Alle drikker jo pils!
Kanskje javascript:jeg skal gå for en American Pal Ale isteden for IPA? Eler er de stort sett like?

Folk ikke bare drikker pils men forventer å få en pils, øl er jo pils så de forventer det smaker som en Tuborg med innslag av en eller annen saft.

Hva med en advarsel: du skal få en øl men det er ikke pils.

Selv mener jeg pils er best men skal nå brygge en Brown Ale og senere en US IPA men bare 40 IBU, fordi det er også godt.
 
Oddvar Demmo skrev:
Per N skrev:
Takker for serveringtips.
Jeg har i helga planlagt en IPA, og bestilt endel inngredienser fra Vin&bar,
men jeg er ikke noe flink med øltyper og hva folk liker. Alle drikker jo pils!
Kanskje javascript:jeg skal gå for en American Pal Ale isteden for IPA? Eler er de stort sett like?

Folk ikke bare drikker pils men forventer å få en pils, øl er jo pils så de forventer det smaker som en Tuborg med innslag av en eller annen saft.

Hva med en advarsel: du skal få en øl men det er ikke pils.

Selv mener jeg pils er best men skal nå brygge en Brown Ale og senere en US IPA men bare 40 IBU, fordi det er også godt.


Jeg har 2 1/2 fat (30 liter bryggerifat), så da har jeg nok  pils, da blir det en IPA på fat og så må jeg over på flasker, om jeg skal brygge ytterlig. Men jeg bor på landet og her er det mange ølhunder, (ikke båndtvang på disse)
 
Tilbake
Topp