Ingredienser i pils

erikraude

Norbrygg-medlem
Nå har jeg vært igjennom tre ulike pilsnere. Aass, ringnes og Arendals 1839. Ingen nytelse noen av dem, men felles for alle tre er at de har tre ingredienser på lista. Malt, vann og humle. Hva med gjær? Hvorfor står ikke det på lista? Er det fordi det filtreres ut før tapping?
 
Eg meiner å ha lest noke om at siden gjær ikkje er med i den originale Reinheitsgebrot vert det ikkje med


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er fordi de ølene er filtrerte, så det er rett og slett ikke noe gjær igjen når de settes på boks/flaske

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Det er fordi de ølene er filtrerte, så det er rett og slett ikke noe gjær igjen når de settes på boks/flaske

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Og lista over ingredienser skal bare inneholde det som er i produktet, ikke det som har vært brukt i framstillinga?
 
Og lista over ingredienser skal bare inneholde det som er i produktet, ikke det som har vært brukt i framstillinga?
Ja, stemmer det. Det er vel strengt tatt ikke en ingrediensliste, heller en innholdfortegnelse. Hadde vært litt misvisende å si at det er gjær i flaska når det ikke er det :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Ja, stemmer det. Det er vel strengt tatt ikke en ingrediensliste, heller en innholdfortegnelse. Hadde vært litt misvisende å si at det er gjær i flaska når det ikke er det :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sant nok. Da slår jeg meg til ro med det. Takk! :)
 
Og lista over ingredienser skal bare inneholde det som er i produktet, ikke det som har vært brukt i framstillinga?
Det står heller ikke på vinflasker at de inneholder egg, melk og fiskeblærer heller (brukes av mange vinmakere for fjerning av bunnfall), eller gelatin som er sener, hud og knokler fra dyr.
 
Nå har vel vinprodusentene på merkelig vis klart å unndra seg varedeklarasjon...
Malten tas vel også ut... :)
Men betyr dette at alt som fremstilles ved avkok (The), kun inneholder vann siden gjæren også etterlater smak som avkok?
Og burde ikke deklarasjonen også inneholde alkohol selv om prosent fremkommer på et annet sted?
 
Tilbake
Topp