Innkjøp av tappeutstyr. Tips?

Hei. Jeg skal nå gå til innkjøp av fat og tappeutstyr, og lurer på om noen kan komme med tips og innspill på hva jeg burde kjøpe å ikke kjøpe, og ikke minst, hvilken nettbutikk kan dere anbefale å handle slikt utstyr fra. Jeg liker kvalitet, så vil prøve å unngå billige kopier fra kina til nesten full pris:)

Jeg ser for meg 2stk 19L Cornelius fat, manometer med 2 uttak og 2 reguleringer, samt 2 flexitap og aga 425g co2 (har ikke påfyllingsmuligheter her hvor jeg bor)

Om noen har noe brukt som skal selges, kan også det være av interesse:)

Edit. Ser forresten at corneliusfatene fra enkelte nettbutikker har svart plast øverst, mens fra andre nettbutikker har dem ikke det. Hva er forskjellen? er den ene typen nyere enn den andre?
 
Sist redigert:
De med svart plast kan stables, dem er dessuten lettere å løfte. Hvis du bare skal bruke 425gr co2 flasker så burde du karbonere naturlig med sukker på fatene, hvis ikke holder flasken til bare 2-3 fat.
 
flexi tap? Du tenker sikkert på picknik tap? sørg for at det er minst 1,5meter med "tynn" slange mellom ball lock og tap`en. Kjøper du på brygg selv, så lager de den gjærne mens du ser på, si at du vill ha 1,8meter av den tynne montert. Blir de noe kortere blir den bare skum å tull. Du trenger egentlig ikke to regulatorer. Trodde jeg trengte det selv men, jeg har bare en og savner ingen. Dette er forde at din ditt foretrukkne karbonerings nivå kommer du mest sansynlig til å karbonere alle dine øl med:) Men, men, dette er bare min mening.
 
Selv gikk jeg for enkel regulator, da jeg sjeldent karbonerer på forskjellig trykk, og at en enkelt kan tilpasse det.

Ville definitivt kjøpt minimum 2 kg co2, og kjøpt skikkelige tappe linjer først som sist. De tappe linjene som følger med kit'ene er ikke noe for folk som liker godt karbonert øl.
 
Hva mener du med tappe linjer? Jeg liker godt karbonert øl, karbonerer i dag med 8g sukker/L uansett øltype, noe jeg vil fortsette med på fat. Vil gjerne ha 2kg + på co2, men da jeg må sende dem inn for fylling blir det både billigere og enklere for meg å kjøre på 425g
 
De flexitap tappelinjene som følger med kit'ene , eller kjøpes ferdig, er ofte i lengde 1,5 m og ca 4-5 mm indre diameter. Du ender ofte opp med flatt øl med skum. Ihvertfall gjorde jeg det. Når jeg kjøpte tappelinjer med 2 mm og johnguest koplinger på 2 meter, ble det veldig bra. Anbefales.
 
Jeg har regulator med 2 utganger, Mest fordi jeg også lager brus. der har jeg vesentlig mer trykk en jeg har på øl. Bruker fun fruktsaft. Blir godt, sukkerfritt og billig :)
 
Takk for tips! Hvor finner jeg slike tappelinjer? Bruker du flexitap eller tappetårn? Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til denne flexitappen, men hos Petit kunne han anbefale den jeg linket til, han sa det var slik de aller fleste brukte.
Er vanskelig å finne det jeg vil ha, ser ut som at jeg må bestille fra flere nettbutikker for å få det helt komplett.
 
Fra fat til tappekran er forskjellen hvor lang linje du har, og indre diameter på denne. Følg anbafalingene allerede gitt....
MEN jeg vil tipse deg om Eddy sin 3D printede løsning for montering av tappekran direkte på fatet. Jeg har en slik, og imponerer hver gang den kommer frem. Folk elsker å tappe sitt eget øl. En Picknic gir ikke den samme følelsen. Jeg har et fastmontert tappeanlegg på bryggerommet med to kraner, men det duger heller ikke når du har folk på besøk. Eddy laget også holder til gassflaske og et matchende driptray.
Hør med Eddy. Anbefales :)
ImageUploadedByTapatalk1443827731.787314.jpg
ImageUploadedByTapatalk1443827750.654556.jpg
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/289661/
 
Takk for innspill og tips! msevland takk for en vekker, picknic krane er ikke noe for meg, så dropper denne å går heller for tårn med kraner.
Tidemann takk for tips om brus, er veldig glad i kullsyrevann når jeg ikke kan drikke øl, så blir å kjøre på et system hvor jeg også kan tappe kullsyrevann. Men hvilket trykk bruker du på brusen?
En annen fordel jeg kan se med regulator hvor man kan justere trykket hver for seg, er hvis man tvangskarbonerer og du skal sette et fat til karbonering samtidig som du bruker det andre til tapping. 20psi på det ene og 11psi på det andre ?

MEN, blir smårar av å finne ut hva man skal bestille, og fra hvor. Her f.eks. Cobra tappetårn FOR 3 kraner fra bryggselv kr. 3095,- En Cobra krane fra bryggselv koster kr. 529,- så totalt blir det da kr. 4682,- med 3 kraner https://www.bryggselv.no/fat-og-co2...ppetårn-cobra-for-3-kraner-400476-p0000000730

Og her. Cobra tappetårn MED 3 kraner fra ølbrygging kr. 2615,- http://www.olbrygging.no/products/cobra-tappetrn-med-tre-kraner

Er rimelig stor prisforskjell, noen som vet om det i det hele tatt er noen forskjell på tårnet og eller kranene? (Kranene ser for meg helt identiske ut) Og er tårnet med kraner fra bryggselv verdt kr. 2067,- mer enn det fra ølbrygging???
 
Cobra-kranene har innebygget mulighet for å koble til kjølekompressor for kjøling i tårnet, noe som er kult. Men jeg har ikke hørt noen si noe om disse kranene. Har spurt i etter det samme selv.
 
Ville definitivt gått for et anlegg med 6kg CO2 flaske (ombygd brannslukker), forutsatt at du ikke bor usannsynlig langt ute I huttigheita (1-2 fyllinger kontra 15-20). Du får fylt disse på diverse Brannvernsbutikker
 
Bor i Finnmark, ingen fyllestasjoner her etter hva jeg finner ut. Men fikk i dag vite at jeg kan kjøpe en 10kg? flaske på albert e olsen, og bytte inn når den er tom, så blir nok å gå for en slik løsning:)
 
Ja da var utstyret bestilt. Ble cobra tappetårn med 3 kraner, dryppbrett + noen småting fra olbrygging.no. Så ble det 3stk. corneliusfat, co2 manometer med 3 reguleringer, ølslanger, koblinger ++++ fra bryggselv. Havnet på ca 10000,- denne gangen :/ (å jeg som begynte med ølbrygging for å kunne drikke billig øl, jau jau:)

Da er det bare å krysse fingrene og håpe på at det er ok kvalitet i det jeg kar kjøpt, og at det vil gi meg et godt friskt øl med mye kullsyre :)
 
Bruker vel rundt 1.2 til 1.5 bar på brusen. liker mye bobler i brusen min. skal lage noen tester med andre smaker og, men da i mindre volum. fun ligth med fruktsmak er favoritten så langt.
 
Tilbake
Topp