Innvendig rengjøring av Erlenmeyerkolbe

Den er forsøkt, og alt annet av magiske vidundermiddel som skal løsne dette helt selv, men jeg må skrubbe dette mekanisk.
 
andersreve skrev:
Den er forsøkt, og alt annet av magiske vidundermiddel som skal løsne dette helt selv, men jeg må skrubbe dette mekanisk.

Jeg siterer Oddvar Demmo "blir det ikke reint med kaustisk soda så har du ikke brukt nok". Jeg ville ha kjøpt kaustisk soda, brukt hansker og vernebriller, sterk konsentrasjon, varmt vann og latt det stå over natten++.

Hvis du nekter å tro at det fungerer kan du ty til flaske-/termosbørste, dokost eller carboy cleaner hvis du har det for hånden.
 
Bjarte H skrev:
andersreve skrev:
Den er forsøkt, og alt annet av magiske vidundermiddel som skal løsne dette helt selv, men jeg må skrubbe dette mekanisk.

Jeg siterer Oddvar Demmo "blir det ikke reint med kaustisk soda så har du ikke brukt nok". Jeg ville ha kjøpt kaustisk soda, brukt hansker og vernebriller, sterk konsentrasjon, varmt vann og latt det stå over natten++.

Hvis du nekter å tro at det fungerer kan du ty til flaske-/termosbørste, dokost eller carboy cleaner hvis du har det for hånden.
Enig :)
Blir det ikke rent med nok kaustisk, ville jeg pælmet det, da får man det ikke rent med vinkelsliper heller :)
 
Prøv ev sterk klorblanding og la stå natta over. Blir det ikke rent da, kjøp nytt ;-)
 
magne1972 skrev:
Bjarte H skrev:
andersreve skrev:
Den er forsøkt, og alt annet av magiske vidundermiddel som skal løsne dette helt selv, men jeg må skrubbe dette mekanisk.

Jeg siterer Oddvar Demmo "blir det ikke reint med kaustisk soda så har du ikke brukt nok". Jeg ville ha kjøpt kaustisk soda, brukt hansker og vernebriller, sterk konsentrasjon, varmt vann og latt det stå over natten++.

Hvis du nekter å tro at det fungerer kan du ty til flaske-/termosbørste, dokost eller carboy cleaner hvis du har det for hånden.
Enig :)
Blir det ikke rent med nok kaustisk, ville jeg pælmet det, da får man det ikke rent med vinkelsliper heller :)

Jeg liker mye en kort stund, over tid tar KS ølflaskene også så jeg har mange nedmattede ølflasker :) men vet ikke sikker hvordan det går med en erlendkolbe.
 
Joda, kaustisk soda kan matte borosilikatglass også, og i ekstreme tilfeller spise seg gjennom glasset.
 
Du kan skrubbe med stålkuler uten sterke kjemikalier, Skånsomt for glasset.
Dette selges som spesialutstyr hos fancy kjøkkenutstyrs butikker eller steder for barutstyr for å rengjøre vin-karaffeler og lignende.  På nettet er dette greit beskrevet, også med videoer.

Billig metoden er å kjøpe på Jula, 1500 stålkuler for luftvåpen, 59 kr.
Hell oppi en god del kuler, litt varmt vann (en eller to kopper), og start og rulle kulene rundt i kolben. Når kolben er skrubbet ren heller du ut vann og kuler oppi en te-sil eller annen sil. Skyll kulene rene, la de stå å tørke, hell kulene tilbake i beholderen for oppbevaring til neste gangs bruk.
 
Jeg var litt slurvete da jeg lagde en starter nylig, og det endte med at en del av spraymalten ble svidd fast i bunnen. Jeg renser vanligvis kolben med en stor flaskebørste, men i dette tilfellet nyttet det ikke.

Men så tok jeg en liten dæsj med ballong- og flaskerens fra Europris (20 kroner for en liten pakke) sammen med varmt vann - og vips: Den svidde spraymalten var borte innen ett minutt (uten skrubbing).
 
PBW eller kaustisk soda gjør jobben hver gang for min del. Har etter noen år ennå ikke sett antydning til matt eller ripete glass i min 5-literskolbe. Men nå koker ikke jeg i kolben, og har derfor til gode å få fastbrente rester, naturlig nok.
 
Ole Mørkved skrev:
andersreve skrev:
Dobørste! Takk. Det funka! Må bare kjøpe en ny til å ha på do...

Pøsj, du kan da skylle godt av den, eventuelt med litt klorin før du skal bruke den i dossen igjen!
Eventuelt bare slutte med dobørste og bruke kaustisk soda eller PBW til rengjøring også her.
 
Tilbake
Topp