Innvistering i fatanlegg

Hei!

Eg tenkte å oppgradera til fatanlegg og treng litt tips og erfaringer rundt førstegang kjøp av utstyr.
Har bestillt to nye 19L corny fat gjennom supertiltaket til kristianiastudentene, men treng jo ein del anna utstyr også.

Dette er det eg har sett på.

- 1 stk. CO2-regulator med 1 utgang fra petit.
- CO2 gass 2 kg, ny flaske fra brygging.no    (hvor lenge holder ein 2 kg flaske? er det bedre å kjøpe ein større flaske?)
- Tappekran til corneliusfat fra vinogbar

Er dette ok utstyr? Og kom gjerne med anbefalinger til alternativer.

Takk på førehand
 
Fordelen med en 2 kg flaske er at den passer mellom 2 fat i kjøleskapet. Med picnic kran på fatet er det bare å tappe en kald en  :ilike:
 
Jasså mister, så du slår på stortromma?  :ilike: Nye fat altså? Då vert jo mine brukte bleike i forhold...må sjå meg om etter oppdatert Co2-anlegg eg også, så vert spanande å sjå kva tips du får på denne tråden. Gler meg forresten til ny prøvesmaking!
 
Hei,

Jeg er i samme situasjon som deg, bare uten å ha investert i noe som helst enda.

Jeg tenkte å gå for ombygget brannslukningsapparat da dette er noe billigere, også slipper man å fly ned og fylle gass hele tiden. Har inntrykk av at 2 kg går fort. Så tenkte jeg å supplere med en Sodastream med overgang for å ta med rundt når det er behov for det. Jeg har lest at regulatoren fra Petit kan være litt vanskelig å regulere og at den fra Vin og Bar er bedre, men det kan hende er utdatert info.
 
Eg brukar den billegaste regulatoren frå humle.se, i underkant av 500 svenske trur eg. Den har funka i eit år og bidratt til å presse ut ca 400l øl. Den er ikkje den som er mest bling, men det spelar ingen rolle eigentleg.

Så er det kjekt med eit ekstra gassuttak for trykksetting av fat for gjennomspyling med star-san, presse lokka på plass etc. Eg har 3 kranar og ein fordelar med 4 uttak og tilbakeslagsventilar og kuleventilar på kvart uttak. Tilbakeslagsventil er kjekt å ha mellom regulator og fat og her vel redda regulatoren min frå å bli drukna i øl eit par gonger.

Picnic funkar fint og er billeg, om ein vil ha skikkelege kranar ville eg ha kjøpt Perlick 425 eller 525. Desse klistrar deg ikkje når dei står ubrukte. Får dei billig på ebay bla.a.

Eg kjøpte ei 5 kilos CO₂-flaske for eit år sidan og den er ikkje tom endå, men eg har brukt 3 sodastreamflasker i tillegg, der den eine tømde seg pga lekkasje. Med 2 fat vil sikkert ei 2 kilos vare ganske lenge.

Slangar kjøper eg på Biltema, trykkluftslange (armert), 4mm til øl (2,5m) og 6mm til gass. Som påpeika i ein annan tråd er desse ikkje næringsmiddelgodkjendte, men eg trur det er "stuereint" å bruke PVC til kalde næringsmiddel. Det er ikkje å anbefale å bruke næringsmiddel godkjendt PVC til varm vørter feks. Slangane ligg bla.a under Båt/vvs/slange på nettsida.

Fordelen med PVC slangane er at det er uproblematisk å trykke ein 6mm eller 1/4" slangenippel inn i ein 4mm slange om du har enden i kokande vatn først, og når den vert kald igjen sit den som ein tørr tommel i baken :skitbra:
Samme med 8mm eller 5/16" i 6mm slange.

Trur det er ganske gode prisar på 2 kg flasker hjå Candirect. Sjå denne tråden http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,378.60.html
 
Tror prisene er veldi sprikende. derfor liker jeg NOHA i Trondheim, 6 KG koster 500.- da har jeg også fått med beholder sa at jeg har 2 stykker uten merkostnad.
 
Normalt går det med  2 gr./liter til utlufting
                                5 gr./liter til karbonering
                                4 gr./liter står igjen i tomt fat
                              11 gr./liter totalt x 18 = avrundet 200 gr. for et corneliusfat
I teorien skal 2 Kg. holde til 10 fat
Karbonerer du naturlig kan du halvere forbruket.
 
Og så må man legge på litt ekstra i vasking av fat, tappelinjer osv. :) Det blir vel omkring 30,- pr. fat tvangskarbonert.
 
Torvald skrev:
Og er det noken som veit kva det sånn ca. burde koste for å fylle ein 2 kg tank med CO₂?

Tror det varierer veldig i pris hvor du fyller i landet.
Jeg fyllte en 2 kg. og en 5 kg. på torsdag.
"Betalte" 6 flasker øl.
 
vi fylte 15 kg i helga selv, betalte 5 kr pr døgn i leie, samt 50 kr kilo for gassen :skitbra: fylling gjorde vi selv
 
Per Arne skrev:
Torvald skrev:
Og er det noken som veit kva det sånn ca. burde koste for å fylle ein 2 kg tank med CO₂?

Tror det varierer veldig i pris hvor du fyller i landet.
Jeg fyllte en 2 kg. og en 5 kg. på torsdag.
"Betalte" 6 flasker øl.

Hvor fyller du Per Arne?
 
Per Arne skrev:
Fyller hos Brude Safety AS i Gangstøvika.
ok, er gang avstand ditt fra huset mit :), har fylt der en gang og han ville heller ha øl en penger. Der er ølseminar i valldal den 23 mars, tror både stana og petit skal komme der, er du informert om det?
 
Per Arne skrev:
Torvald skrev:
Og er det noken som veit kva det sånn ca. burde koste for å fylle ein 2 kg tank med CO₂?

Tror det varierer veldig i pris hvor du fyller i landet.
Jeg fyllte en 2 kg. og en 5 kg. på torsdag.
"Betalte" 6 flasker øl.
Høyres ut som ein skikkelig god deal :)!

Noken som veit om det går ann å bruke denne?  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-tilbehor/Reduksjonsventil/
 
Skare skrev:
Per Arne skrev:
Fyller hos Brude Safety AS i Gangstøvika.
ok, er gang avstand ditt fra huset mit :), har fylt der en gang og han ville heller ha øl en penger. Der er ølseminar i valldal den 23 mars, tror både stana og petit skal komme der, er du informert om det?

Det er lørdag 12. mars det skjer i Valldal. Snakka nettopp med en av arrangørene, og han bekreftet datoen.
Påmeldingsfrist for øl til konkurransen er i dag.
Snakka også med Ola fra Petit for noen uker siden. Han reiser fra Høylandet fredag 11. mars til Valldal.
 
Ser at både Petit og Brygging.no selger en enkel løsning for tapping av øl, "flexi-tap".
Tilsynelatende enkel og grei, men funker det? Noen som har erfaring?
 
Tilbake
Topp