Innvistering i fatanlegg

Torvald skrev:
Hei!

Eg tenkte å oppgradera til fatanlegg og treng litt tips og erfaringer rundt førstegang kjøp av utstyr.
Har bestillt to nye 19L corny fat gjennom supertiltaket til kristianiastudentene, men treng jo ein del anna utstyr også.

Dette er det eg har sett på.

- 1 stk. CO₂-regulator med 1 utgang fra petit.
- CO₂ gass 2 kg, ny flaske fra brygging.no    (hvor lenge holder ein 2 kg flaske? er det bedre å kjøpe ein større flaske?)
- Tappekran til Corneliusfat fra vinogbar

Er dette ok utstyr? Og kom gjerne med anbefalinger til alternativer.

Takk på førehand

Hei. Kjøpte nettopp co2-flaske i Bergen. 5 kg brukt brannslokkeapparat i alu kom på 1300 med ny kran, fjernet stigerrør, 10 års trykktest og 5 kg CO2. Safe brannvern, Storebotn næringspark askøy.
 
Er det noen her som har denne "Tappekran til fat m/utventil" som jeg ser både Ving&Bar og Petit har i shop'n sin? Altså en tappekran til å smekke direkte på cornelius-ut. Blir det bare skum, eller fungerer det bra? Hva slags trykk har dere på fatet da dere tapper?
 
Leffe skrev:
Er det noen her som har denne "Tappekran til fat m/utventil" som jeg ser både Ving&Bar og Petit har i shop'n sin? Altså en tappekran til å smekke direkte på Cornelius-ut. Blir det bare skum, eller fungerer det bra? Hva slags trykk har dere på fatet da dere tapper?

Har en av den. Fungerte forholdsvis dårlig på øl for meg. Måtte ta ned trykket slik at det så vidt sildret for at det ikke berre skulle bli skum. Nå bruker jeg den når jeg har et fat med vann stående, til det fungerer den helt greit. Kunne sikert laget til en løsning med trykkreduserene slange i stigerøret på fatet, men ble aldri til at jeg forsøkte.
 
Var noe sånnt jeg fyktet ja... Tenkte det kunne være litt "proffere" enn en lang tynn plastslange med ei plastkran i enden.
 
Hvis det er det du er ute etter, så kan du også gjøre som CraigTube, en plankebit som du skrur fast kran+shank på, så henger du en kveil med slange vedsidenav.
 
Torvald skrev:
Kva trur deko om desse regulatorene her:  http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html

Kan noken av desse vera gode alternativ?

Og er det noken som veit kva det sånn ca. burde koste for å fylle ein 2 kg tank med CO₂?

Uten å være helt sikker så synes jeg å huske at jeg har lest en plass at standarden på koblingen varierer fra land til land. Dvs at en flaske kjøpt fra USA ikke kan brukes på regulator kjøpt i Norge og motsatt. Mulig det ikke er helt riktig, men jeg ville undersøkt før du kjøper. Norge og Sverige har samme standard på flasker.
 
Nydal skrev:
Torvald skrev:
Kva trur deko om desse regulatorene her:  http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html
Kan noken av desse vera gode alternativ?

Og er det noken som veit kva det sånn ca. burde koste for å fylle ein 2 kg tank med CO₂?

Uten å være helt sikker så synes jeg å huske at jeg har lest en plass at gjenger og hull i flaskene varierer fra land til land. Dvs at en flaske kjøpt fra USA ikke kan brukes på regulator kjøpt i Norge og motsatt. Mulig det ikke er helt riktig, men jeg ville undersøkt før du kjøper. Norge og Sverige har samme standard på flasker.

Mener det er poengert tidligere her i tråden ja, men Candirect er tyske, og har samme gjenger som Norge..
Kjøper man også fra riktig sted i usa, så får man riktig mutter, gjelder bare å sjekke..
 
Tilbake
Topp