Interesse for kurs/workshop i gjærfrysing?

A10 Darkness er vel Guinness gjæren så en Irish Dry Stout er rett for den.
En klassisk oppskift er 70% Pale malt, 20% Flaket bygg og 10% røstet bygg. Min oppskrift heller seg mer mot en Murphy Stout som brygges i Cork. Den er litt bløtere i smaken med et snev av sjokolade. Min oppskrift er derfor klassisk i bunnen, men med 5% sjokolademalt. Humlene er Northern Brewer og Bramling Cross til en IBU på 34. Begge tilsettes ved 60 minutter. Vannet mitt er ganske bløtt så jeg tilsetter 5g Bikarbonat soda sammen med 2.5g CaCl2 og 2.5g Gypsum i mesken (50 liter øl). Gjæres med wlp004 som vel også opprinner fra Guinness.
Nei, så vidt jeg veit er ikke Guinnessgjæren tilgjengelig. WLP004 og Darkness skal være "like", men altså ikke fra Guinness (her).De irske gjærtypene danner visst et sørgelig rotete bilde:). Jeg skal se om jeg finner igjen kilden min på forskninga rundt dette. Men Darkness/004 er en fin gjær til stout; det er det ingen tvil om - og forsvarer helt klart en plass i fryser'n:). Jeg har en dry stout med 70-20-10-oppskrifta stående til gjæring nå, med Verdant. Angrer litt på at jeg ikke hadde tålmodighet til å vente til jeg fikk Darkness i hus - men det blir sikkert ikke vondt.

Jeg liker både Murphy og Guinness, uten å ha noen preferanse. Har prøvd å få til noe Murphy-lignende, men det blei nedtur. 70-20-10 er greiere.

Jeg har i mange år brukt listen som Kristen England satte sammen, men i de senere år har det kommet frem at denne listen kanskje ikke er helt korrekt. Jeg har brukt wlp004 for mine irske Stout i mange år og er vel fornøyd med resultatet. Sjekket siste oppdatering fra www.mrmalty.com/yeast-finder.html. Her lister de wlp004 som "Irish Ale: White Labs · WLP004. Clean, slightly tart Irish strain from Guinness lineage". Så vi kan sansynligvis anta at gjæren opprinnelig kommer fra et irsk bryggeri, men det har jo vært mange irske bryggerier opp gjennom tidene. Til syvende sist så er det resultatet som teller. Jeg mener å huske at Gahr Smith Gahrsen foretrakk wlp013 London Ale for sine stouts.

Sist redigert:
A10 Darkness er vel Guinness gjæren så en Irish Dry Stout er rett for den.
En klassisk oppskift er 70% Pale malt, 20% Flaket bygg og 10% røstet bygg. Min oppskrift heller seg mer mot en Murphy Stout som brygges i Cork. Den er litt bløtere i smaken med et snev av sjokolade. Min oppskrift er derfor klassisk i bunnen, men med 5% sjokolademalt. Humlene er Northern Brewer og Bramling Cross til en IBU på 34. Begge tilsettes ved 60 minutter. Vannet mitt er ganske bløtt så jeg tilsetter 5g Bikarbonat soda sammen med 2.5g CaCl2 og 2.5g Gypsum i mesken (50 liter øl). Gjæres med wlp004 som vel også opprinner fra Guinness.
Må nesten spørre (for en venn).

Hva er bikarbonat soda og hva tilfører det ølet ?
Edit:
Han fant ut av det......

Sist redigert:
Tilbake
Topp