Bårdd skrev:
HåvardF skrev:
Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.
Hvis du brukte amerikanske humlesorter er vel dette mer en american pale ale (en APA) enn en IPA. men er årsaken til den lavere alkoholprosenten at fikk ca 12 oecshle lavere OG enn beregnet eller at du fikk ca 12 høyere FG enn beregnet?
Interessant, og takk for svar! Ølet er en single-hop med Cascade.
Jeg skulle egentlig hatt OG 1,064 ifølge oppskriften, men fikk bare 1,050 på første batch (alk. 5,3% vol.). Fikk deretter 1,052 på batch #2 (5,5%), selv om jeg trodde det i hovedsak var fordi vi skylte med for mye vann på batch #1. God utgjæring på begge. Nå mistenker jeg at den lave OG'n er fordi den ikke har kokt lenge nok, kan det være en mulighet? Håper på å finne ut eventuelle mulige årsaker før brygging av batch #3.