IPA med lavere enn forventet alkoholprosent

Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.
 
Runar Stock skrev:
Jeg ville kalt det en IPA. Kan Brew Dog, så kan jeg også. Punk IPA ligger på 5,6%.

Så fint, da tror jeg kanskje at jeg gjør det samme! Leste nettopp om IPA på BJCP 2008 Style Guidelines, og kunne se der at med mitt øls OG og FG (henholdsvis 1,050 og 1,010), kunne det klassifiseres som engelsk IPA i stedet for amerikansk IPA...?
 
HåvardF skrev:
Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.

Hvis du brukte amerikanske humlesorter er vel dette mer en american pale ale (en APA) enn en IPA.  men er årsaken til den lavere alkoholprosenten at fikk ca 12 oecshle lavere OG enn beregnet eller at du fikk ca 12 høyere FG enn beregnet?

mvh

Bårdd
 
Bårdd skrev:
HåvardF skrev:
Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.

Hvis du brukte amerikanske humlesorter er vel dette mer en american pale ale (en APA) enn en IPA.  men er årsaken til den lavere alkoholprosenten at fikk ca 12 oecshle lavere OG enn beregnet eller at du fikk ca 12 høyere FG enn beregnet?

Interessant, og takk for svar! Ølet er en single-hop med Cascade.

Jeg skulle egentlig hatt OG 1,064 ifølge oppskriften, men fikk bare 1,050 på første batch (alk. 5,3% vol.). Fikk deretter 1,052 på batch #2 (5,5%), selv om jeg trodde det i hovedsak var fordi vi skylte med for mye vann på batch #1. God utgjæring på begge. Nå mistenker jeg at den lave OG'n er fordi den ikke har kokt lenge nok, kan det være en mulighet? Håper på å finne ut eventuelle mulige årsaker før brygging av batch #3.
 
Da vil jeg si du har en APA. Jeg brygger APA fem ganger så ofte som IPA. Av den grunn at jeg kan drikke mer fordi det er mindre alkohol. Hvis du har for lav OG fordi du har kokt for lite har du også et mye større volum enn du har beregnet.

mvh

bårdd
 
Ok, men det rare er isåfall at jeg har hatt et ønske om å ende opp med 20 liter, men kun fått ca. 16 liter på #1 og ca. 18 liter på #2. Nå lurer jeg veldig på hvorfor OG er så lav. Hva må jeg jobbe med liksom? Mesketemperatur? Skylling? Koketid? Annet? Gjør meg ingenting med en alkoholprosent på 5+, men jeg vil gjerne vite hvorfor/hvordan, slik at det ikke er "tilfeldigheter" som gjør det slik.
 
HåvardF skrev:
Bårdd skrev:
HåvardF skrev:
Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.

Hvis du brukte amerikanske humlesorter er vel dette mer en american pale ale (en APA) enn en IPA.  men er årsaken til den lavere alkoholprosenten at fikk ca 12 oecshle lavere OG enn beregnet eller at du fikk ca 12 høyere FG enn beregnet?

Interessant, og takk for svar! Ølet er en single-hop med Cascade.

Jeg skulle egentlig hatt OG 1,064 ifølge oppskriften, men fikk bare 1,050 på første batch (alk. 5,3% vol.). Fikk deretter 1,052 på batch #2 (5,5%), selv om jeg trodde det i hovedsak var fordi vi skylte med for mye vann på batch #1. God utgjæring på begge. Nå mistenker jeg at den lave OG'n er fordi den ikke har kokt lenge nok, kan det være en mulighet? Håper på å finne ut eventuelle mulige årsaker før brygging av batch #3.

Da har dere lavere effektivitet enn hva oppskriften er beregnet på. Bruker dere Beersmith kan dere enkelt justere dette inn i programmet og bruke mer malt.

Det kan selvsagt også ha med det at dere skyller med for mye vann. Hvor mye vørter endte dere opp med i forhold til oppskriften?
 
kintii skrev:
HåvardF skrev:
Bårdd skrev:
HåvardF skrev:
Jeg brygget mitt første øl for to søndager siden og lurte på en ting. Jeg fulgte en IPA-oppskrift og skulle ifølge den oppnå 6,9%, men endte opp med nærmere 5,3%. Spørsmålet mitt er likevel ikke hovedsakelig «hvorfor» (i og med at jeg er relativt sikker på årsaken til dette), men jeg lurer på om ølet mitt fortsatt kan kalles en IPA per definisjon, eller om det nå er et "helt" annet type øl.

Hvis du brukte amerikanske humlesorter er vel dette mer en american pale ale (en APA) enn en IPA.  men er årsaken til den lavere alkoholprosenten at fikk ca 12 oecshle lavere OG enn beregnet eller at du fikk ca 12 høyere FG enn beregnet?

Interessant, og takk for svar! Ølet er en single-hop med Cascade.

Jeg skulle egentlig hatt OG 1,064 ifølge oppskriften, men fikk bare 1,050 på første batch (alk. 5,3% vol.). Fikk deretter 1,052 på batch #2 (5,5%), selv om jeg trodde det i hovedsak var fordi vi skylte med for mye vann på batch #1. God utgjæring på begge. Nå mistenker jeg at den lave OG'n er fordi den ikke har kokt lenge nok, kan det være en mulighet? Håper på å finne ut eventuelle mulige årsaker før brygging av batch #3.

Da har dere lavere effektivitet enn hva oppskriften er beregnet på. Bruker dere Beersmith kan dere enkelt justere dette inn i programmet og bruke mer malt.

Det kan selvsagt også ha med det at dere skyller med for mye vann. Hvor mye vørter endte dere opp med i forhold til oppskriften?

Ja, jeg tror nok du har rett angående effektivitet. Tror vi ligger på kun 60%, sånn omtrentlig. Endte nemlig på et par liter mindre enn ønsket. Men heldigvis lærer man mye av bare det å brygge, samt å lese seg litt opp. Dere på forumet er en herlig kunnskaps- og inspirasjonskilde!
 
Hva menes med å skylle med for mye vann ? Spillerdet noen role hvor mye vann en bruker så lenge en ikke ovestiger totalen på batchen ? Er det ikke om å gjøre å få skylt ut så mye sukkerstoffer som mulig ?
Er ny i dette gamet så vil gjerne ha oppklaring rundt dette :)
 
For mye skylling kan føre til at du trekker ut tanniner noe som vil gi deg et astringent øl (som du ikke vil ha) :)
 
Ja, jeg pleier å ta det på øyemål, når vørteren ser tynn ut
eller aldri mer en to ganger
 
Hva menes med å skylle med for mye vann ? Spillerdet noen role hvor mye vann en bruker så lenge en ikke ovestiger totalen på batchen ? Er det ikke om å gjøre å få skylt ut så mye sukkerstoffer som mulig ?
Er ny i dette gamet så vil gjerne ha oppklaring rundt dette :)

For mye vann defineres vanligvis slik:

Når SG på det som kommer ut er under 1.010, så bør du stoppe å skylle. Skyller du mer enn det kan du få astringens.
 
Tilbake
Topp