Ivrig gjærstarter.

Jeg satte i går min første gjærstarter, og fulgte anbefalingene til mrmalty-kalkulatoren.

Brukte en 1,5 liters brusflaske i mangel på noe annet.

Oppskriften er som følger:

140 gram Moss Maltekstrakt.
12 dl vann
2 rør WL WLP001 California Ale.

Ristet litt her og der i går kveld/ettermiddag. Når jeg sto opp i dag hadde det rent over, og det ligger gjær ned langs flaska. Vanskelig å anslå menge, men litt mer enn jeg synes var greit. Det bobler fortsatt greit i flaska. Er denne starteren bare å helle ut eller hva?

Det skal være uproblematisk å bruke en starter som har gjæret over sine bredder, så sant det ikke har kommet dritt oppi. Bare ikke bruk det som havnet på utsiden...

Ikke noe problem å bruke det som er igjen, men "problemet" er jo om du nå har rett mengde gjærceller... En eller annen mengde forsvant jo ut under formeringsgildet så om du er usikker kan du jo sikre deg med å tilsette et ekstra rør i vørteren uten starter. Generelt er underpitching (for lite gjær) ikke bra mens moderat overpitching går fint.

Neste gang bruker du selvsagt en større kolbe/glass/flaske men det har du sikkert kommet frem til selv  ;)

Jeg tror ikke mengden som forsvant ut var alt for stor. Det er fortsatt godt med liv i flaska nå. (Etter 26 timer.) Så jeg krysser fingra og heller den oppi. Kan den forresten settes i kjøleskapet over natta selv om ikke skummet har lagt seg?

Ja; men gi en starter 36 timer til formering, deretter 12 timer i kjøl for bunnfelling. Hell av 95% det oksiderte ølet på toppen og tilsett gjæren utrørt i de 5 siste %'ene. Husk å la gjæren få samme temp. som vørteren før du tilsetter. Tar et par timer om du lar det bunnfelle og tar det ut fra kjølen til en Ale (kortere for et undergjæret selvsagt). Hell av oksidert vørter umiddelbart etter at du tar den ut av kjølen, da går temp stigningen raskere til Ale gjæringstemp..

Alternativ: La starteren gå til vørteren er ferdig, og hell hele starteren i vørteren etter risting/tilføring av oksygen kunstig i vørter.

PS Skulle det etter 14 dager vise seg at SG er for høy går det fint å tilsette mer gjær da og la den stå en uke eller to til så lenge du har mesket på rett temp. slik at det er nok gjærbart sukker!

Tilbake
Topp