JK 07 SJ1 - Andrimne Old Ale - Gahr Smith-Gahrsen

I medlemsseksjonen om brygging av old ale skriver Gahr at US-05 går helt fint, må bare passe på at utgjæringsgraden til denne er relativt høy. Selv ville jeg nok valgt en engelsk fersk gjær, 7 Fjell bruker WLP007 i sin Gamlehaugen Old Ale, som nok er direkte nedstammet fra Andrimne old ale ;)
 
Man lager akkurat like godt øl med tørrgjær som fersk gjær. Å kopiere et øl 100% er ikke så lett.
Det er din mening. Jeg er uenig. :) Man kan ikke lage en kopi av ett hvilket som helst øl med den tørrgjæren som er tilgjengelig i hyllen hos Vestbrygg. Variasjonen på det ferske er så uendlig mye større enn det som er tilgjengelig i tørt. - Men man kan lage skikkelig godt øl med tørrgjær. Der er jeg helt enig om det var det du sa! Skikkelig dårlig også... uansett gjær hehe. Mistenker at vi er litt enige men at bokstavene skiller oss med vilje..
 
Hva tenker dere om å bytte ut humle til Hallertauer Mittelfrüh på alle tilsetningene til lik IBU? Det vil vel ikke være typeriktig, men hvordan vil det gå overens med oppskriften?
 
Tilbake
Topp