Jo-Jo-temperatur på Speidel

Nygard67 skrev:
Hvis det er dårlig isolasjon på temp-måleren, kan det og skje at stråling fra andre elektriske kilder kan forstyrre. Jeg ville og prøvd å flytte Speidelen for å se om det hjalp. Min 20l Speidel har oppført seg eksemplarisk på dette, men jeg ødela noen brygg grunnet dårlig pumpe. Ola på Petit er vennligheten selv og sendte fort ny uten videre spørsmål. God service der ja...
Gi tilbakemelding hvis du finner ut av det...
Ett Pt-100 element er Ikke påvirket av andre nærliggende elektriske komponenter, og visst så skulle være tilfelle... Så ville i såfall varmeelementet i bunnen av speidelen tullet mere med tempen enn noe annet. Det eneste som får Pt-100 elementet  til endre verdi er temperaturkoeffsienten, som i dette tilfellet er for platina(Pt) Ett Pt-100 element har positiv temperaturkoeffsient, noe som vil si at si at ved 0 grader vil det være 100ohm, og ved 102( maks på speidel) vil det være 139,26Ohm. Så viss du har en 100 ohms motstand over koblingen, så vil elementet være  innkoblet hele tiden..:-D Så lett kan man lure speidelen, eller som sagt tidligere, kortslutt koblingen og du er good to go!
 
Her kommer svaret fra Speidel:

Dear Kjell,

sorry about the troubles you have with your temperature control.
Could you please tell me when you have get the Braumeister?
And the serial number of the control.
It is behind the control at the side of the small cooling body.
It starts with SN 50.. or SN 20…

One possibility tor the jojo temperature could be that there was
coming a little moisture between the plug and the control.
So when you unplug it, and dry it with a hairdryer it should be ok.

How many batches (ca.) have you made?

Please give me this information that we can find quick the right solution.

Best regards
Ralf Leukart

Speidel Tank- und Behälterbau GmbH
i.A. Ralf Leukart
Vertriebsgruppenleiter

Krummenstraße 2 - 72131 Ofterdingen
Tel: +49 (0)7473 9462-31 - Fax: -99
r.leukart@speidel-behaelter.de
www.speidel-behaelter.de

Amtsgericht Stuttgart HRB 381092
Geschäftsführer Georg Speidel, Stefan Speidel, Fabian Speidel
UST-ID-No DE 811 241 003
 
Kontakten til temperaturføleren er ganske mye mer sårbar enn de andre koblingene på boksen som er utstyrt med lås og gummpakkning. Synd at det er slik, hadde de giddet å finne på en ny løsning både på plugg og kabel samt tetning mellom kabel og plugg ville Speidelen blitt mer robust.
 
neslekkim skrev:
Richard skrev:
Kontakten til temperaturføleren er ganske mye mer sårbar enn de andre koblingene på boksen som er utstyrt med lås og gummpakkning. Synd at det er slik, hadde de giddet å finne på en ny løsning både på plugg og kabel samt tetning mellom kabel og plugg ville Speidelen blitt mer robust.

Ja, noen burde tipse de om alternativer, f.eks:
http://www.theelectricbrewery.com/temperature-probes

Er faktisk smart å gjøre det. Hvem tar på seg ansvaret? Jeg kan godt gjøre det.
 
Richard skrev:
neslekkim skrev:
Richard skrev:
Kontakten til temperaturføleren er ganske mye mer sårbar enn de andre koblingene på boksen som er utstyrt med lås og gummpakkning. Synd at det er slik, hadde de giddet å finne på en ny løsning både på plugg og kabel samt tetning mellom kabel og plugg ville Speidelen blitt mer robust.

Ja, noen burde tipse de om alternativer, f.eks:
http://www.theelectricbrewery.com/temperature-probes

Er faktisk smart å gjøre det. Hvem tar på seg ansvaret? Jeg kan godt gjøre det.

Kan du tipse han om skikkelig krane samtidig også? :)
Jeg har forsøkt tidligere å spørre om ting, men svaret tyder på at han ikke forstår engelsk (eller at jeg er latterlig dårlig til å skrive på engelsk), så jeg ble litt overrasket når jeg så svaret ovenfor.. :)
 
Følgende brev er sendt til Speidel:

"Die Verbindung zum Temperaturfühler ist viel anfälliger als andere Anschlüsse auf dem Feld, das mit einem Schloss und Gummidichtung ausgestattet ist. Warum nicht die gleiche Technik?"

På norsk blir det noe sånn som ..
"Forbindelsen til temperaturføleren er mye mer utsatt enn andre tilkoblinger på boksen som er utstyrt med en lås og gummipakning. Hvorfor benytter man ikke samme teknikk?"

Gir tilbakemelding så snart svar foreligger.
 
Svar fra Speidel Foreligger!

Fritt oversatt til norsk sier Ralf Leukart:  "Vi har tilpasset teknikken.  Braumeisteren som vi i leverer dag er forseglet bedre.   Hva kan jeg gjøre for deg?"

Forslag:  De som sliter med jojo-problemet oppgir produksjonsnummeret og kontakter Ralf.  Kanskje det er mulig å få tilsendt en slik kontakt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Hallo Kjell,
Wir haben die Technik angepasst.  Die Braumeister die wir jetzt aktuell ausliefern, sind besser abgedichtet.  Was kann ich noch für Sie tun?

Freundliche Grüße
Ralf Leukart

Speidel Tank- und Behälterbau GmbH
i.A. Ralf Leukart
Vertriebsgruppenleiter

Krummenstraße 2 - 72131 Ofterdingen
Tel: +49 (0)7473 9462-31 - Fax: -99
r.leukart@speidel-behaelter.de
www.speidel-behaelter.de

Amtsgericht Stuttgart HRB 381092
Geschäftsführer Georg Speidel, Stefan Speidel, Fabian Speidel
UST-ID-No DE 811 241 003
 
Er det noen som har funnet ut noe mere ? Under de siste bryggene mine har kokingen stoppet helt selv om jeg har rengjort kontakten og pipelyden er borte.
Jeg kontaktet petit for en uke siden men ikke fått noe svar. Han hadde problemer med å innrømme reklamasjonsrett etter 2år, så hvis dette stemmer er min speidel pensjonert etter 2,5 år.
 
En speidel til over 10000kr er men å vare vesentlig lengere enn 2 år, det gjør at reklamasjonstiden er 5 år. Om du ikke får gjennomslag for dette så kontakt forbrukerombudet.
 
Ja, jeg er klar over det. Så det å møte kunden med at garantien er utgått på et slikt kjent problem skremmer meg litt. Men etter en litt mere alvorlig samtale om kjøpsloven så skulle han se hva han kunne gjøre. Men jeg vil anbefale de som har problemer med å få orden på det fortest mulig for å unngå slike situasjoner.
 
Jeg har vel hele tiden hvert den som har utalt meg om speidelens begrensninger og ulemper stikk i strid med speidel klanen. Jeg brygger ca 40 brygg i året, og ja halvparten er brygget på speidelen. Speidelen fikk meg til å starte med all grain og en 1 plass i lys lager.  Men den har begrensninger som uklar vørte etter at du løfter maltrøret, anstingent smak ved for hurtig skylling og dorlig koking grunnet design feil.
 
BjarneHB skrev:
Jeg har vel hele tiden hvert den som har utalt meg om speidelens begrensninger og ulemper stikk i strid med speidel klanen. Jeg brygger ca 40 brygg i året, og ja halvparten er brygget på speidelen. Speidelen fikk meg til å starte med all grain og en 1 plass i lys lager.  Men den har begrensninger som uklar vørte etter at du løfter maltrøret, anstingent smak ved for hurtig skylling og dorlig koking grunnet design feil.

Hva du mener med "Anstingent smak" vet jeg ikke, hva tenker du på? Hva mener du er feil i forhold til koking? Hva kunne vært endret/forbedret? Du har vel mekket en whirlpool chiller om jeg husker korrekt?
Samler trubbet seg i midten eller blir det problemer? Er det noe som kan gjøres i forhold til å få en klarere vørter?
 
Jeg mener astringent smak. Den kommer av at skyllevannet renner for fort gjennom malten slik at pH verdien blir for høy, samt alle maltrestene i vørten grunnet at man skyller baklengs. Jeg har prøvd å rette på dette med å skylle minst mulig, justere vannet med syre og resirkulere vørten riktig vei etter at jeg har løftet maltrøret.
Designfeilen er temp sensorens kontakt, ledning og elektronikk boksen. Kondensvann fra kokingen renner ned ledningen inn i kontakten og noen ganger helt inn i boksen. Dette fører till at temperaturen svinger og kokingen stopper opp. Så lenge vannet er på utsiden av boksen er det lett å blåse det rent, men ikke når vannet har kommet seg inn. Boksen lekker også i skjøten på toppen forde den bare har skruer i hjørnene. Langsiktige konsekvenser av kondensvann inne i elekrtonikken er en tikkende bombe. Høytaleren som lager pipelyden har sviktet på speidelen min og det er jeg i grunnen ikke forundret over etter å ha sett hvilket miljø den er i.
Whirpool røret fungerer bra men trubben legger seg ikke i midten for varmeelementene er i veien. Så de fleste bryggene koker jeg i en annen kjele slik at jeg kan brygge flere brygg på en dag.
 
BjarneHB skrev:
Jeg mener astringent smak. Den kommer av at skyllevannet renner for fort gjennom malten slik at pH verdien blir for høy, samt alle maltrestene i vørten grunnet at man skyller baklengs. Jeg har prøvd å rette på dette med å skylle minst mulig, justere vannet med syre og resirkulere vørten riktig vei etter at jeg har løftet maltrøret.
Designfeilen er temp sensorens kontakt, ledning og elektronikk boksen. Kondensvann fra kokingen renner ned ledningen inn i kontakten og noen ganger helt inn i boksen. Dette fører till at temperaturen svinger og kokingen stopper opp. Så lenge vannet er på utsiden av boksen er det lett å blåse det rent, men ikke når vannet har kommet seg inn. Boksen lekker også i skjøten på toppen forde den bare har skruer i hjørnene. Langsiktige konsekvenser av kondensvann inne i elekrtonikken er en tikkende bombe. Høytaleren som lager pipelyden har sviktet på speidelen min og det er jeg i grunnen ikke forundret over etter å ha sett hvilket miljø den er i.
Whirpool røret fungerer bra men trubben legger seg ikke i midten for varmeelementene er i veien. Så de fleste bryggene koker jeg i en annen kjele slik at jeg kan brygge flere brygg på en dag.

Hmm astringent smak, kan du forklare? Om jeg skjønner ordet korrekt så er det vel nesten helt det motsatte av hva man ønsker i et brygg. Dette skjer altså under selve meskingen? Kan det motvirkes med vannkjemi? Eller er det en grunnleggende designflaw en ikke kommer unnå? Kan evt. ph verdien i maltet leses av kontinuerlig og vannets ph evt. justeres on-the-fly?

Koke bryggene i en annen kjele? Kjipt. En av grunnene for velge Speidel er jo nettopp å slippe mange forskjellige gryter, kokekar, slanger, kraner og koblinger. Kunne elementet vært plassert på en annen måte tror du for å unngå  å ødelegge for whirlpool?
Hvor og hvordan bør temp sensoren plasseres? En enkel ting som å tette en boks kan da ikke være vanskelig for Speidel. Speidel må da klare å innkapsle elektronikken på en forsvarlig måte. Det er nesten det minste en må kunne forvente.

Nuvel. Med disse erfaringene du har fått gjennom svært mange brygg på Speidelen, ville du valgt annerledes om du skulle handlet bryggeri idag? Eller er problemene tross alt små nok til at de er til å leve med?
 
arve.thue skrev:
Hmm astringent smak, kan du forklare? Om jeg skjønner ordet korrekt så er det vel nesten helt det motsatte av hva man ønsker i et brygg. Dette skjer altså under selve meskingen?

Vi kjenner det vel mest som tanniner? http://en.wikipedia.org/wiki/Astringent
arve.thue skrev:
Hvor og hvordan bør temp sensoren plasseres? En enkel ting som å tette en boks kan da ikke være vanskelig for Speidel. Speidel må da klare å innkapsle elektronikken på en forsvarlig måte. Det er nesten det minste en må kunne forvente.

Det er vist gjort endringer på hvordan ledningen føres, og kontakten til føleren inn i boksen, om dette er noe som kan oppgraderes gjenstår å se.. Har ikke hørt noe om boksen er endret da.
 
Tilbake
Topp