Jo-Jo-temperatur på Speidel

Jeg har glassklar vørter på speidelen . Det er et 30 cm lag med
skall som filterer kontinuerlig gjennom hele meskinga og så lenge malten
ikke er for finmalt er det bare en glede å se på vørteren mot slutten.


Tanniner kommer vesentlig fra skallet. Det er viktig at
det ikke rives opp så lite som mulig. Jeg bruker ei ekte
valsemølle som valser og ikke river og har ikke problemer.

Kunze anbefaler at det ikke kokes for hårdt pga skummet.. Jeg har to 50 l speideler.
En ny og en gammel. Den gamle gir mere effekt.
Jeg skal få tak et måleverktøy
for å sjekke . Uansett koker de bra nok begge to.

Whirpolen fungerer dårlig for å samle truben i en kon pga elementene.
Jeg driver å tester ei centrifuge  til å fjerne trub som egentlig er beregnet på
frityrolje om dagen. Forløpig ser det rimelig bra ut.
 
Jeg vil driste meg til å si at tanniner ikke trenger å være en uvenn eller fiende! Når det gjelder det meste av sterke ølsorter så vil disse i hovedsak kalles øl beregnet for mat, og da gjerne i forbindelse med sterke og fete matopplevelser, og her er mitt poeng at tanniner bidrar med en friskere følelse i munnen etter inntak av mat. Det gjelder det samme for vin også. Men som sagt eller nevnt... Smaken er som baken, delt! ;)
 
Magnumhansen
Kan du si litt om hvor grovt du maler, og hvordan valsemølla di er bygd opp?? Jeg har en mistanke om at jeg maler for fint, men vet ikke hvor grov malten bør være for å få klarest mulig vørter. Siste to brygg knuste jeg med valsegap på ca 1,5 - 1,6 mm (har en Crancandstein 2A). og syntes vel at vørteren var ganske klar på slutten av meskingen. Maler du grovt vil jo det påvirke effektiviteten, men det kan man jo leve med!
 
Denne sente jeg som en pm til noen men jeg legger den her også.
I begynnelsen syntes jeg speidelen var en vidundermaskin, men jo mere jeg lærte om brygging jo flere ulemper fant jeg. Men det ser ut til at speidel klanen ikke vil snakke så mye om dette. Så jeg synes det er viktig at noen forteller om begrensningene og ulempene til speidelen.

Største ulempen er; under mesking filtreres vørten ved at alle fine partikler samles under maltrøret. Vørten ser klar ut men når man løfter opp røret og skyller renner mye av de fine partiklene tilbake. Løsningen jeg fant var å å løfte opp maltrøret på laveste hakket og bruke et kobber rør med en slange (reodor røret som noen kaller det) til å pumpe vørten opp på toppen av maltrøret. På denne måten bruker jeg speidelens pumpe til å resirkulere ca 15 min på utmesk, vørten blir da brukbar klar.

Astringens øl. I lyse øl spesielt lyse lagere merket jeg en astringens smak som jeg ikke fikk ved brygging i kjøleboks. Jeg eksperimenterte litt med tilsetting av salter, men fant ut at det kom av skyllingen. Skyller jeg med mere vann enn 0,75 ganger maltvekten kommer denne smaken. Ved å skylle med en fastsatt mengde vann er det også mye lettere å estimere utbytte. De fleste mener at største faktor for astringens ved skylling er for høy pH. Min teori på dette er at vannet renner for fort gjennom malten, så kontakt tiden blir for kort til at pH verdien synker lankt nok ned. Løsningen er å skylle med lite vann eller justere pH på skyllevannet med fosfor syre il under 6.

Whirlpool fungerer bra men varme elementene er i veien så en får ikke noe kon i midten. Jeg bruker speidelen sin pumpe med et rør som er festet inni kjelen. Det er andre som bruker ekstern pumpe, det det bør fungere like bra om ikke bedre.

Malt knusing er også et problem. Man må knuse malten ganske grov ellers tetter det seg. Jeg bruker en åpning på 1mm. Men den grove knusingen fører også til at skyllevannet renner fortere, med økt fare for astringent øl. Jeg har også testet å vann kondisjonere malten, men det førte til at skyllevannet rant enda fortere.

Disse tingene går det an å leve med. Med de tiltakene jeg har utført kan man brygge vinnerøl det har jeg bevist.
Men nå viser seg at elektronikk boksen ikke tåler vann. Noe som fører til ustabil koking og sviktene elektronikk over tid. Da blir jeg bekymret og mener det bare er en løsning på problemet. Det er at speidel må lage en bytteordning på temp sensorer og bokser.
 
BjarneHB skrev:
I begynnelsen syntes jeg speidelen var en vidundermaskin, men jo mere jeg lærte om brygging jo flere ulemper fant jeg. Men det ser ut til at speidel klanen ikke vil snakke så mye om dette. Så jeg synes det er viktig at noen forteller om begrensningene og ulempene til speidelen.

Hmm. Er det mulig å reversere meskeretningen med en reodor løsning? For om vannet rent fra toppen og ned i maltrøret ville vel skallet/malten fungere bedre som sil og resultert i klarere vørter?

Med skylling mener du da det vannet du kjører gjennom malten etter at meskingen er over og du har løftet maltrøret vekk fra Spedielen? Om jeg forstår deg rett så bør det da være en enkel sak å måle pH i mesken forut for gjennomskylling. Er pH feil kan dette korrigeres i vannet en skal bruke til skylling.

Når det gjelder astringens blir det jo nesten et paradoks. Knuse malten grovt for å unngå tett pumpe. Men da får du usmak i typeriktige øl istedenfor.
mon tro om mr magnumhansen har erfart dette med sin knuser?


Noen som har hatt av "lokket" til elektronikken på Speidel? Vil det hjelpe å bruke silicon tetting feks? Eller kanskje flytte hele boksen?
 
arve.thue skrev:
BjarneHB skrev:
I begynnelsen syntes jeg speidelen var en vidundermaskin, men jo mere jeg lærte om brygging jo flere ulemper fant jeg. Men det ser ut til at speidel klanen ikke vil snakke så mye om dette. Så jeg synes det er viktig at noen forteller om begrensningene og ulempene til speidelen.

Hmm. Er det mulig å reversere meskeretningen med en reodor løsning? For om vannet rent fra toppen og ned i maltrøret ville vel skallet/malten fungere bedre som sil og resultert i klarere vørter?

Med skylling mener du da det vannet du kjører gjennom malten etter at meskingen er over og du har løftet maltrøret vekk fra Spedielen? Om jeg forstår deg rett så bør det da være en enkel sak å måle pH i mesken forut for gjennomskylling. Er pH feil kan dette korrigeres i vannet en skal bruke til skylling.

Når det gjelder astringens blir det jo nesten et paradoks. Knuse malten grovt for å unngå tett pumpe. Men da får du usmak i typeriktige øl istedenfor.
mon tro om mr magnumhansen har erfart dette med sin knuser?


Noen som har hatt av "lokket" til elektronikken på Speidel? Vil det hjelpe å bruke silicon tetting feks? Eller kanskje flytte hele boksen?
Det er kan være så enkelt som å snu pumpen. Når det gjelder å åpne boksen så kan jeg si at høytaleren som lager pipelyden var korrodert i stykker.
 
Sitat:
Når det gjelder astringens blir det jo nesten et paradoks. Knuse malten grovt for å unngå tett pumpe. Men da får du usmak i typeriktige øl istedenfor.
mon tro om mr magnumhansen har erfart dette med sin knuser?

Jeg oppfatter problemet med tanniner som uavhengig av speidelen men vanligvis ha to grunner:
1)Mølla river skallet opp i biter som avgir tanniner. Det var derfor jeg gikk over
til annen mølletype.Jeg forsøkte dampkondisjonering men det hjalp bare delvis

2)Mengde skyllevann skal tilpasses styrken på vørteren.
En lett og lys øl skal skylles mindre enn en kraftigere for å unngå uttrekk
av tanniner.

Videre oppgir  Kunze at vørter som ikke er helt brilliant faktisk er en fordel.
Smaken blir mer fyldig , mer ren humlebitterhet og generelt mer karakter.
 
magnumhansen skrev:
Videre oppgir  Kunze at vørter som ikke er helt brilliant faktisk er en fordel.
Smaken blir mer fyldig , mer ren humlebitterhet og generelt mer karakter.

Sier han noe om hva grunnen til dette er? Kan det være at mer protein i ølet gir økt munnfølelse?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
magnumhansen skrev:
Jeg oppfatter problemet med tanniner som uavhengig av speidelen men vanligvis ha to grunner:
1)Mølla river skallet opp i biter som avgir tanniner. Det var derfor jeg gikk over
til annen mølletype.Jeg forsøkte dampkondisjonering men det hjalp bare delvis

2)Mengde skyllevann skal tilpasses styrken på vørteren.
En lett og lys øl skal skylles mindre enn en kraftigere for å unngå uttrekk
av tanniner.

Videre oppgir  Kunze at vørter som ikke er helt brilliant faktisk er en fordel.
Smaken blir mer fyldig , mer ren humlebitterhet og generelt mer karakter.

Hvordan type valser er det i den mølla du bruker magnum? Er det tagger eller er den bare helt slett og kun knuser malten?

Om det Gahr spør om stemmer så kan en jo droppe proteinrast? På mange øltyper så vil jeg foretrekke klarest mulig vørter for opplevelsen av øl kommer jo ikke kun fra smak.
Det er jo flere ting som må stemme. Skummet, skumfasthet, skumrestene langs glasset og selvsagt måten ølet tar seg ut på. Rett og slett det visuelle. Og i mitt hode er det ofte slik at klart øl = bra øl, uklart øl = hveteøl eller dårlig øl. Det er jo kanskje ikke noe man er bevisst engang, men slik er det nå for meg.
 
Til Gard:
Se scan

Til Arve:
Valsene ser ut som to tannhjul hvor tennene er veldig lave,som lameller.
Tannhjulene er synkronisert og malten blir valset så innholdet kommer ut av
skallet uten at skallet blir mer skadet enn nødvendig.

Proteinresten bør du droppe for skumfastheten.
Uklar vørter betyr ikke uklart øl.
 

Vedlegg

  • turbiditet012.pdf
    15 KB · Sett: 107
Tilbake
Topp