Jula Pumpe

Anders_1979 skrev:
Må vel være litt enig der. Er det noen som vet hva slags virkning disse stoffene har på kroppen?

De fleste er enige om at vi vet alt for lite om disse stoffene, og at det er et stort problem.

Sverre K skrev:
Om vi no skal være så livredd for alle stoffer som kan være skadelige så må vi vel kanskje inkludere alkoholen også, den er det vel opplest og vedtatt at kan være skadelig den med?? 

Alkohol vet vi mye mer om. Vi vet ikke konsekvensene av at dagens foster får med seg en solid gavepakke av diverse hormonhemmere o.l fra mor.
 
Når alle er så usikre på alle pumpene får jeg lite lyst til å bruke det, synd for pumpe gjør ting veldig mye enklere
 
Folk er litt nervøse med tanke på plasttyper i pumpa, men tenker ikke over slanger, pakninger og lignende i bryggeriet ellers?? Hvordan er det også med gjæringskar, meskekar, heverter o.l.??
Største bakdelen jeg ser med pumpen er muligens rengjøring av pumpehus/pakninger.
De plasttypene som er nevnt her er utstrakt brukt i bryggingen. O-ringer fra weldlessfittings som mange bruker er jo også av viton.... Pp-plast er nesten standard i meskedunker av kjølebagtypen... osv.... :)
 
Pumpe er kjekt. Jeg ville ha valgt en laget av food grade materialer og slappet av med det :) Linker til en litt rimeligere pumpe enn Iwaki og March, som også er magnetisk drevet. Kvaliteten på den vet jeg ikke noe om, men det ser ikke så verst ut, og materialene skal være av food grade kvalitet.

http://greatbreweh.com/Beer_Pump.html
 
Hva med den som vin og bar selger, den har fått positive kommentarer men tåler ikke mer enn 60 grader. Brygging.no selger også den
 
Når du skal velja deg ei pumpe er det mange ting du kanskje bør tenkja igjennom:

a) At dei delane av pumpa som er i kontakt med den varme vørteren tåler dette utan at det vert avgjeve farlege stoff til vørter eller smak.
b) Kor mykje kraft treng du ?  Om du berre skal sirkulera under mesking kan ei lita pumpe vera god nok.  Skal du kjøra whirlpool (slik enkelte gjer) må du kanskje ha ei kratigare pumpe. 
c) Kan fart på pumpa regulerast?  Tåler den å  bli "strupt"?
d) Tenkjer du å sirkulera kontinuerleg under mesking?  Isåfall vil eg sjekka kor mykje lyd pumpa gjer frå seg.  Du vil neppe ha ei bråkete pumpe om du skal meska kontinuerleg.
e) Korleis taklar pumpa partiklar - t.d. humlerestar (pellets).
f) Kor lett er det å reingjera pumpa?
 
magne1972 skrev:
Det er en tannhjulspumpe, og er nok magnetdrevet i den forstand at motoren har faste magneter, ikke magnetkoblet rotor i pumpehuset :)
En annen ting er at den kan ikke strupes, da tannhjulspumper er bra på trykk :)

Dette gjeld vel også den pumpa fra Jula som diskusjonen begynte med? Ser slik ut for meg.
 
Da er kanskje denne mer egnet:

Sirkulasjonspumpe


3 effekttrinn. Passer i de fleste husinstallasjoner, både selvsirkuleringssystem eller nybygg med gulvslynger og termostatventiler. Stillegående. Maks. vanntemperatur 110 °C. Rørkoblinger følger med. Tilkobling: 1 1/2". IP44. Effekt: 55/70/100 W. 230 V.
http://www.jula.no/sirkulasjonspumpe-436022
Du har kanskje angrerett? ;)
 
Tja.  Pumpehuset er vel truleg av støypejern.  Har dette isåfall noko overflatebehandling på innsida (maling/lakk)?  Og om det er av messing/bronse - ville eg ha sjekka legeringa og det står lite om det på nettet iallefall.  Og kva er impeller er laga av?  Er det magnetisk drift av impeller? 
 
Til de som er redd for hormonhermere:
Glem ikke at humla inneholder østrogenhermere - gammel kunnskap. Forklaringen på "manboobs" hos ivrige ølhunder. Mange lever greit med det.
 
DagRune skrev:
Til de som er redd for hormonhermere:
Glem ikke at humla inneholder østrogenhermere - gammel kunnskap. Forklaringen på "manboobs" hos ivrige ølhunder. Mange lever greit med det.

Skremmande lesing.    Og eg som er så glad i mykje humle i ølet - den siste IPAen med 300 gram tørrhumling er vel då reint sjansespel i så måte..
 
sitat fra abstract:

The presence of 8-prenylnaringenin in hops may provide an explanation for the accounts of menstrual disturbances in female hop workers. This phytoestrogen can also be detected in beer, but the levels are low and should not pose any cause for concern.


sitat slutt

katla skrev:
Urban legend eller ikkje - noko verkar det å vera med humle om ein skal tru forsking:

http://jcem.endojournals.org/content/84/6/2249.abstract og
http://joe.endocrinology-journals.org/content/191/2/399
 
legger ved diskusjonen/konklusjonen av den første artikelen som katla viste til:
(hvis det fungerer)
 

Vedlegg

  • discussion1.PNG
    36,8 KB · Sett: 701
  • discussion2.PNG
    29,5 KB · Sett: 681
Homonhermande stoff i plastprodukter ville eg ikkje bekymra meg for. Bortsett fra bruk av PVC-slangar til varm vørter. Det ville eg ha holdt meg unna. Ftalater er hovedsakeleg brukt som mjukgjerar i PVC.  Andre termoplasttypar som PP og PE  (og andre) inneheld ikkje ftalater så vidt eg veit.
 
Tilbake
Topp