Juleølet gikk i lufta

thomashagen

Norbrygg-medlem
I går opplevde jeg min første flaske-eksplosjon. Juleølet sto på kjøkkenbenken til karbonering, og hadde stått der i ca 10 dager. Plutselig eksploderte en flaske. Heldigvis sto jeg med.ryggen til, for jeg fant glasskår på hele kjøkkenet og langt uti gangen.

Jeg tenkte da at nå er ølet ferdig karbonert, og satt det kaldt. På kvelden prøvesmakte jeg på en flaske, men den var det heller lite kullsyre i. Hvorfor eksploderte en flaske da? Flaska som gikk i lufta sto riktignok helt på kanten av de som sto og godgjorde seg, og det var ei lampe i nærheten. Det kan jo ha noe å si...

Nå må jeg nok finne meg et annet sted å ha flaskene til karbonering ...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Spørsmålet er jo da, hvordan karbonerer du?, ekstra sukker?, gjær?, hvordan fordelte du dette?
 
Jeg kokte sukkerlake som jeg tilsatte i omstikkerkaret. Jeg følte det blandet seg godt. Tømte over via hevert og fikk god sirkulasjon ur karet

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Trenger ikke være noe du har gjort feil, kan være en dårlig flaske.
Om en av flaskene har fått seg ett kakk kan det ha oppstått en svakhet som gjør at den flaska ryker.
Har opplevd at en av 50 flasker plutselig sier takk for seg, uten at jeg har gjort noe anderledes med den enn de andre 49 som holder helt utmerket.

Når det er sagt må jeg jo innrømme at mitt første forsøk på å lage mjød for maaaange år siden endte med katastrofe. Uten kunnskap om noe fyllte jeg det på 1,5 liters plastflasker, satte det på badet på hytta der det var 23 grader. Reiste hjem og kom tilbake helga etter til ett bad duftende av honning og kun en av 8 flaster var hel. Det badet lukta honning i årevis etterpå......

Man lærer så lenge man har lever  ;D
 
Da var det nok ei dårlig flaske.  Men jeg tror nok ikke flaskene blir stående på kjøkkenbenken til karbonering lenger. Det var bare flaks at ikke noen unger var på kjøkkenet da det smalt.

Hvilken temperatur er ideell for karbonering?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp