Juleølkonkurransen 2009

Synes det er litt drøyt av Sigmund å pålegge sine med-entusiaster føringer om hva slags øl de skal ha lyst til å brygge...?
 
Sigmund skrev:
Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:

Jeg er både enig og uenig i ideene dine. Jeg mener klassene bør beholdes, men tradisjonelt juleøl bør favne litt bredere. Den bør inneholde alt undergjæret øl som har en fokus på de "tradisjonelle" smakene (også inkludere øl med en alkoholstyrke på 10% og eventuellt en høyere FG, så lenge ølet ellers er laget og smaker som et tradisjonelt juleøl). den andre klassen kan da inneholde overgjæret øl samt undergjæret øl som inneholder litt mere kreative tilsettninger/smaker.
 
Torga skrev:
Sigmund skrev:
Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:

Må  si jeg er litt redd for at det "sære" å spesielle vil få en overdrevet fokus om det gjøre slik :confuzed:

Jeg tror ikke egentlig idéen om to klasser med hhv. overgjæret og undergjæret er så dum. Det gjør det kanskje lettere å levere inn undergjærete øltyper som ikke nødvendigvis passer inn under klassen for "tradisjonelt" juleøl. (Hva man forøvrig kaller akkurat denne øltypen synes jeg forsåvidt ikke er så interessant, men når det har blitt vanlig å bruke et navn, er det jo greit å fortsette med det. Jeg synes forøvrig øltypen kan være relativt interessant, den har et klart slektskap med sterkt wienerøl og bock, samtidig som den egentlig er relativt unik for Norge. Det kan også være en del variasjoner i smaken fra øl til øl. Noen er relativt lyse, mens andre grenser opp mot baltisk porter. Enhver brygger lager det som interesserer ham/henne...)

Kreativiteten kan få utløp gjennom klassen for spesialjuleøl, så det er ikke egentlig spesielt mange begrensninger sånn sett med dagens ordning heller, men det er ingen åpning for lagerøl som er lettere eller lysere enn tradisjonelt, norsk juleøl i dagens system. Erfaringsmessig er det vel ikke så mange hjemmebryggere som brygger slike typer øl, men sørover i Europa ser man jo gjerne "festbier" som brygges til jul og er lysere enn norske typer.

Uansett synes jeg det kanskje vil bli mer ryddig å kun bruke betegnelsene "ale" og "lager" (eller "overgjæret" og "undergjæret", selv om jeg ikke liker disse betegnelsene utfra et rent teknisk synspunkt...), og heller utarbeide noen mer konkrete underklasser for øltyper som typisk blir brygget til jul. Typeriktighet bør dog kanskje ikke vektlegges like sterkt i juleølkonkurransen som i NM, siden det i stor grad er stor variasjon i hva som regnes som juleøl rundt om i verden.

Jeg tror heller ikke det egentlig vil bli slik at det først og fremst er "ekstremøl" som belønnes. Det er klart at det kanskje er en tendens slik sett i konkurransker (man kan jo se på hvilke øl som typisk har oppnådd de høyeste poengsummene i NM). men etterhvert som man får dommere med mer erfaring, vil jeg tro at det som først og fremst blir premiert er øl som er teknisk godt brygget, harmoniske og til en viss grad typeriktige.
 
Jeg liker det som det er!  Såkalt tradisjonelt norsk juleøl er en velkjent øltype for de fleste, og jeg synes faktisk det er en utfordring å lage et slikt øl som kan måle seg med det beste som tilbys av de profesjonelle.  Klassen for spesialøl er da åpen nok til at de fleste øl kan komme med.

Det eneste måtte da være om det kom en klasse for overgjæret øl < 1070 i tillegg, men med så få deltakere vil det neppe være særlig vits.  Min unnskyldning i år?  Jo, mine bryggekollegaer nektet å brygge juleøl før sommerferien, med den begrunnelse at det ville være tomt lenge før første søndag i advent.  Resultatet ble da at det ikke ble brygget før i slutten av september, og følgelig ikke var klart til konkurranssen.  Nå hadde jeg riktignok en oppjazzet Wit - (Wit Jul) som jeg hadde tenkt å sende inn, men så rett og slett ikke info om påmelding før det var for sent.  

Så kan vi (værsåsnill) sette en dato alt i mai, og purre med påmeldinger alt fra september.  Evt simpelthen ha en FAST dato for innsending hvert eneste år, f.eks 15 oktober.  Så skal jeg love å sende inn minst to øl!!

Og forresten, Gratulerer så mye til Jan H.  Sikkert glimrende øl, selv om de ikke nådde helt opp i konkurransen med proffene. Men når jeg ser resultatlisten, og sammenligner med f.eks Aperitif sin test  http://www.aperitif.no/?id=129823 så spriker det såpass mye at vi bare skal innse at personlige preferanser nok spiller en viss rolle.  Og det er greitt - jeg ville definitivt ikke gjort det bedre selv.  Sikkert tvert imot!
 
Tradisjonelt Norsk Juleøl er vel ganske spesielt og særnorsk? og etter min mening verdt å ta vare på. Det var faktisk en av hovedgrunnene til at jeg begynte med ølbrygging.
Men bør vi heller utvide med en klasse? "Tradisjonelt Norsk" som nå og "annet undergjæret" og "Juleale"? Nå kom årets konkurranse "som julenissen? på kjærringa" på de fleste, utrolig nok. Men nå har vi lært, så neste år strømmer det på med godt øl som hevder seg blandt de komersielle.
Jeg prøvde å Google dommerpanelet. Ikke hadde jeg hørt om deltakerne og ble heller ikke mye klokere etter Googlingen. Hvilke kriteria ble brukt for uttak av dommerpanelet om det var noen i hele tatt?
janh
 
joques skrev:
Synes det er litt drøyt av Sigmund å pålegge sine med-entusiaster føringer om hva slags øl de skal ha lyst til å brygge...?

Det ville det vært - om det var det jeg hadde sagt.  :noway:
Leser du innlegget mitt igjen, vil du se at det er snarere det motsatte jeg forfekter. Slipp kreativiteten (som ikke nødvendigvis er ensbetydende med ekstremøl) løs!

Når der nesten ikke er deltakelse i klassen "Tradisjonelt norsk juleøl", bør det kanskje ringe en bjelle for noen hver? Heter klassen bare "Undergjæret juleøl" kan de som fortsatt sverger til industriølet som målestokk selvfølgelig fortsette med det, men det åpnes da også for en større kreativitet innen lagerølbrygging, noe som kanskje kan generere større deltakelse. (Bør kanskje presisere at jeg ikke "snakker for min syke mor" her - jeg er nemlig ale-mann på min hals, og Bryggelaget Medgang har ingen umiddelbare planer om å starte med lagerølbrygging.)
 
Sigmund har et meget godt poeng. Hvis det er bare undertegnede som sender inn bidrag til "Tradisjonelt juleøl" vil den klassen dø ut.
Jeg tror likevel det var litt spesielt i år, med kort frist.
Men kanskje bør hele konkurransen gjennomgåes og forandres? Hvor viktig er sammarbeidet med Nørøl? Nettsiden er enda ikke oppdatert med resultatet (forside kl 1300 fre 20/11-09). Og hvilken bakgrunn skal dommerpanelet ha? Jeg personlig håper på et fortsatt sammarbeid, men hvis Norøl aldri får ut fingren og er tidlig ute med en dato bør vi kanskje overta selv? Dommerpanelet bør bestå av kvalifiserte øldommere og hvis ønskelig vin/ølkjennere og kanskje folk med bakgrunn i ølindustrien/restaurant. Det er nok av useriøse "tester" av øl, spesielt før jul, derfor bør det i alle fall være en seriøs test av og for ølhunder.
(det er mulig årets dommerpanel er kvalifisert, å dette er generelle betraktninger).

janh
 
Jeg vet ikke om folk blander her, men i alle fall: Dommerne i Norbryggs konkurranse er hjemmebryggere og folk som Norbrygg går god for. Norøl-testen har dommere valgt ut av Norøl. Det var vel meningen en av dommerne skulle komme fra Norbrygg, men vedkommende var forhindret fra å delta, og ingen kunne steppe inn for ham på kort varsel. Det at vinnerne av hjemmebrygg-konkurransen har deltatt i testen til Norbrygg er noe som har holdt på relativt lenge, og tidligere var samarbeidet mellom Norbrygg og Norøl tettere. Dette har ikke fungert helt etter planen, men man har likevel ønsket å ha hjemmebrygg med i Norøls test. Denne testen arrangeres av Norøl og foregår defor på deres premisser hva valg av dommere osv. angår. Hvis det er et klart ønske om at hjemmebryggene ikke skal delta her, kan man selvsagt diskutere dette, man jeg synes det er ok at man sammenlikner.

Deltakelsen i juleølkonkurransen har alltid vært lavere enn i NM. I år var den nok ekstra lav pga. sen informasjon, men det anser jeg egentlig som et problem det er lett å løse. Hva manglende deltakelse i trad.-klassen angår, skal man ikke lenger tilbake enn to år, så ser man at det var flere som sendte inn slikt øl enn spesialøl. I 2008 deltok 5 tradisjonelle og 10 spesialøl, i 2007 9 tradisjonelle og 4 spesialøl. Dette er ikke så mye dårligere enn i en del klasser i NM, særlig om man ser på hvilke underklasser folk deltar i der.

Jeg mener likevel fortsatt det er en god idé å lage en åpen lager- og en åpen ale-klasse, det vil åpne opp for flere øltyper (selv om det ikke nødvendigvis vil høyne deltakelsen). Hvis man så ender opp med at et "utradisjonelt" lagerøl (til og med Stella Artois var et juleøl en gang!) vinner klassen, kan man vel ev. diskutere hvilken kategori det bør delta i hos Norøl.
 
Ved å ha 2 åpene klasser har man beveget seg bort fra juleøl-begrepet og mot en "mørk spesialøl" konkuranse, arrangert like før jul. Jeg tror det vil viske ut hva (jeg håper) er intensjonen med konkuransen. Jeg mener det bør være i alle fall en kategori der det ligger føringer på hva som skal kunne delta for å forsvare begrepet "juleølkonkuranse". Jeg mener heller at det kan løsnenes litt (ikke helt frislipp) på føringene som i dag ligger på tradisjonsklassen, slik at flere øl kan havne inn under denne. Jeg vet dog ikke helt hva Norøls begrep på tradisjonsjuleøl er, med tanke på at vinnerølet skal delta i deres konkuranse.

For vår del så brygger vi undergjæret juleøl uten de store krumspringene fordi det er morsomt å få til noe som smaker som de juleølene vi er vant med og kjøper hver jul. Vi brygger det også med høy alkoholstyrke (over 7%) fordi vi mener dette passer godt til julekos. Det er faktisk det eneste sterkølet vi brygger, selv om det nok blir et par varianter etterhvert  :yes:

Jeg tror at personlige preferanser hos dommerne vil veie tungt dersom det ikke ligger føringer i bunn for hva som er korrekt. Da kan man ende opp med et vinnerøl som sikkert er veldig godt, men det ligger langt fra begrepet juleøl. For å sette det på spissen så vil jeg anta det er dommere som dømmer øl i klasser som de slettes ikke liker, men vil likevel gi øl gode poengsummer ut fra at det er typeriktig.

Dersom det blir besluttet å endre på konkuransen så håper jeg at fordeler og bakdeler blir nøye veiet slik at konkuransen ikke blir ødelagt.

Det viktigste er uansett å få opp deltagelsen, og da er tidlig annonsering viktig (samt stadige påminnelser), men det kan også vurderes å få tak i flere flotte premier. En mulighet kan jo være gratis medlemsskap til vinnere. Det burde også være mulig å få litt konkuranse mellom leverandører om hvem som sponser konkuransen ved feks å tilby gratis annonsering/omtale i tida rundt konkuransen e.l.
 
Mitt innlegg var en kommentar til Nørøl sin konkurranse. I vår egen (Norbrygg) juleølkonkurranse er dømmingen som jeg vil ha den. Så mitt spørsmål er:  Skal vi like godt ha vår egen juleølkonkurranse (som nå) og ta vinnerne eventuelt de tre beste og sammenligne med bryggeriene sine juleøl? Uten å blande inn Norøl.
Jeg vil gjerne ha klassen "Trad. Norsk", men i tillegg ha "Åpen Undergjæret" og "Åpen Ale". Men det forutsetter at folk sender inn øl.
Dette blir selvfølgelig mer jobb, men også mer omtale i aviser ol.
janh
 
Det er selvsagt ikke snakk om to helt åpne klasser, man må naturligvis ha begrepet "juleøl" og det det innebærer i tankene. Mitt poeng er at det kanskje vil åpne for høyere deltakelse dersom man endrer systemet slik at det blir rom for flere undertyper av juleøl. Som i alle ølkonkurranser vil det også ligge til brunn typebetegnelser, og alle øl må bedømmes utifra disse (slik det allerede blir gjort). Selvfølgelig vil personlige preferanser hos dommere spille inn, dommerne er mennesker, tross alt, men når de har rimelige kunnskaper om øl og brygging, vil dette momentet være langt mindre enn om de har liten erfaring. Jeg vil tro at en lager-klasse i juleølkonkurransen først å fremst vil bestå av tradisjonelle norske juleøl, men det vil med et åpnere system bli mulig, f.eks. å sende inn slikt øl med kryddertilsetninger, det vil gå an å delta med øl som ligger mer opp mot tyske festbiers osv. Jeg snakker selvsagt ikke om at man skal operere med akkurat de samme undertypene som i NM, da blir det meningsløst å snakke om en juleølkonkurranse, men det er vel ikke unaturlig at man skal kunne tenke noe videre enn at den ene klassen som premieres bare skal bestå av en undertype.
 
Gahr skrev:
Det er selvsagt ikke snakk om to helt åpne klasser, man må naturligvis ha begrepet "juleøl" og det det innebærer i tankene. Mitt poeng er at det kanskje vil åpne for høyere deltakelse dersom man endrer systemet slik at det blir rom for flere undertyper av juleøl. Som i alle ølkonkurranser vil det også ligge til brunn typebetegnelser, og alle øl må bedømmes utifra disse (slik det allerede blir gjort). Selvfølgelig vil personlige preferanser hos dommere spille inn, dommerne er mennesker, tross alt, men når de har rimelige kunnskaper om øl og brygging, vil dette momentet være langt mindre enn om de har liten erfaring. Jeg vil tro at en lager-klasse i juleølkonkurransen først å fremst vil bestå av tradisjonelle norske juleøl, men det vil med et åpnere system bli mulig, f.eks. å sende inn slikt øl med kryddertilsetninger, det vil gå an å delta med øl som ligger mer opp mot tyske festbiers osv. Jeg snakker selvsagt ikke om at man skal operere med akkurat de samme undertypene som i NM, da blir det meningsløst å snakke om en juleølkonkurranse, men det er vel ikke unaturlig at man skal kunne tenke noe videre enn at den ene klassen som premieres bare skal bestå av en undertype.

Missforsto kansje forrige innlegget ditt en smule  :roedme:

Jeg er helt enig i det du skriver her om klasseinndelingene samt innføring av flere undertyper i lagerklassen  :yes:
 
Webmaster skrev:
..........................Dommerskjemaene ligger hos dommerkomitéens formann Joakim, og kan hentes hos ham...................

Bor ALLE bidragsytere i umiddelbar nærhet av Joakim?

Hva med oss som bor et "STYKKE" unna??
 
Skjemaene skal selvsagt sendes ut til alle deltakere på mail. Det har vist seg litt vanskelig å få noen til å scanne dem, så jeg bgynner å vurdere å fotografere dem, men det har sitt eget sett med utfordringer (ikke minst godt lys).

Så ja. De kommer.
 
joques skrev:
Skjemaene skal selvsagt sendes ut til alle deltakere på mail. Det har vist seg litt vanskelig å få noen til å scanne dem, så jeg bgynner å vurdere å fotografere dem, men det har sitt eget sett med utfordringer (ikke minst godt lys).

Så ja. De kommer.

Da anbefaler jeg at du sender dem i poste så skanner jeg dem og retunerer dem,.
 
Ikke for å mase nå på nyåret, men når blir resten av oppskriftene gjort tilgjengelige, og når blir feil gjort oppdatert? Tenker spesiellt på vår oppskrift som er lagt ut med feil kode og uten rett poengsum (ingen poengsum sålangt). Dette begynner etter hvert å bli nokså gammelt nytt, så forventer litt fortgang i sakene nå da vi har rundet 2010  :biersmile:

MVH
Børge
 
Jeg må nok si meg enig med Børge Her..


Resultatene skal helst være rette. Og offentlige.. Vet det har vært mye tidspress på alle parter. Men.. stå for det som blir lagt ut, pålinje med det som ikke legges ut..

Tor G Andreassen..
 
Siden det er meg som har lagt ut oppskriftene, så får vel jeg svare. Jeg har ikke lagt ut flere oppskrifter fra JK09, rett og slett fordi ingen flere har kommet meg i hende. Så vidt jeg vet var det noe kluss med påmeldingssjemaene, Eduard kan kanskje si mer om dette. Så fort jeg får resten av vinneroppskriftene, vil disse bli lagt ut.

Ang. feil kode, så mener du/dere antakelig at det sto JK 09 SJ3 i stedet for JK 09 SJ2? Det er min feil, og har ikke blitt rettet før fordi jeg ikke har vært klar over feilen. Om man sier fra når man merker feil, kan det ordnes.

Poengsummen følger ikke automatisk med opplysningene om oppskriften. Da jeg fikk mail med oppskriftene, visste jeg ennå ikke om de endelige poengsummene. Håper den jeg har føyd til nå er rett.

Det er mye av rettinger/oppdateringer på forum og nettside som ikke akkurat går automatisk, og er det er ikke alltid man legger merke til saker og ting bestandig.
 
Tilbake
Topp