OlavE skrev:Er veldig fornøgd med 2.plassen me fekk i årets joleølkonkuranse.Så takk til alle her på norbryggforumet :biersmile:
NORØLS Juleølfestival 2009 Fagjuryens bedømmelse
Klassiske norske juleøl
1 Berentsens Julefnugg 79
2 Ringnes Juleøl 78
3 Hansa Juleøl 76
4 Borg Juleøl 72
4 Lervig Julebrygg 72
6 Fredrikstad Juleøl 69
7 Mack Juleøl 67
8 C.B. Juleøl 53
9 Aass Juleøl 52
10 Hjemmebrygg 50
Spesialjuleøl
1 Ringnes Julebokk 92
2 Berentsens Jule Avec 88
3 Nøgne Ø Stone Special Holiday Brew 70
4 Nøgne Ø God Jul 68
5 Aass Juleøl Premium 67
6 Haandbryggeriet Nissemor 65
6 Nøgne Ø Stone Special Holiday Ale 65
8 Nøgne Ø Underlig jul 63
9 Haandbryggeriet Nissefar 56
10 Hjemmebrygg 53
11 Ægir Julebrygg 52
12 Hansa Julebrygg 49
13 Inderøy Gårdsbryggeri Nisseøl 36
Utover de juryerte øl kunne publikum også smake:
Ølve på Egge Juleøl (4,5%)
Atna Øl til julemat (4,5%)
Nøgne Ø Julesnadder (4,5%)
God Jul årgang 2008 og 2007
God Jul Islay Edit (lagret på whisky-fat fra Islay)
I juryen som blindtestet ølene satt:
Stine L. Borgersen, Jørn Stang, Siw Paulsen, Harald Holst, Mike Down og Trude Firingen
joques skrev:Spesielt hans spesialjuleøl var helt fantastisk. Jeg syntes at jeg ante lignende smaker som Anchor sitt krydrede juleøl, kan det stemme at ølet er tuftet på det?
Dommerskjemaene kommer på nett så snart vi får ordnet scanning
Viktste skrev:Det er slett ikke ment som noen kritikk av dommerne - hvis det oppfattes slik har jeg ordlagt meg "krøkete". Det er snarere et forslag for å få flere med i konkurransen...
Men som sagt, det er bare et forslag...
Sigmund skrev:Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser: