Juleølkonkurransen 2009

Ja, hvordan står det til med resultatene etter Norøls konkurranse i går? Har vi hørt noe fra Norøl?
 
Jeg var ikke tilstede, men har fått en melding fra Vidar Johnsen om at hjemmebryggene ikke havnet på pallen i noen av de to kategoriene, dessverre. Regner med at Norøl senere offentliggjør skårelisten på nettsiden deres.
 
Er veldig fornøgd med 2.plassen me fekk i årets joleølkonkuranse.Så takk til alle her på norbryggforumet :biersmile:
 
Øllet til Jan var fantastisk. 1. Plass gikk til Berentsens Julefnugg. Godt øl men Jan sitt var det mere karakter i. Det var jo ingen fra norbrygg som dømte i år. Desværre medførte det til at karakterfylte øl som Jan sitt havnet nede på listen. Vær så snill og fortsett med det gode brygg så kan vi jobbe med juryen neste år :)

hilsen
Andreas
 
Da fikk jeg akkurat inn resultatene fra Norøls Juleølfestival - fagjuryens bedømmelse:

NORØLS Juleølfestival 2009     Fagjuryens bedømmelse

Klassiske norske juleøl

1 Berentsens Julefnugg 79
2 Ringnes Juleøl 78
3 Hansa Juleøl 76
4 Borg Juleøl 72
4 Lervig Julebrygg 72
6 Fredrikstad Juleøl 69
7 Mack Juleøl 67
8 C.B. Juleøl 53
9 Aass Juleøl 52
10 Hjemmebrygg 50

Spesialjuleøl

1 Ringnes Julebokk 92
2 Berentsens Jule Avec 88
3 Nøgne Ø Stone Special Holiday Brew 70
4 Nøgne Ø God Jul 68
5 Aass Juleøl Premium 67
6 Haandbryggeriet Nissemor 65
6 Nøgne Ø Stone Special Holiday Ale 65
8 Nøgne Ø Underlig jul 63
9 Haandbryggeriet Nissefar 56
10 Hjemmebrygg 53
11 Ægir Julebrygg 52
12 Hansa Julebrygg 49
13 Inderøy Gårdsbryggeri Nisseøl 36


Utover de juryerte øl kunne publikum også smake:
Ølve på Egge Juleøl (4,5%)
Atna Øl til julemat (4,5%)
Nøgne Ø Julesnadder (4,5%)
God Jul årgang 2008 og 2007
God Jul Islay Edit (lagret på whisky-fat fra Islay)


I juryen som blindtestet ølene satt:
Stine L. Borgersen, Jørn Stang, Siw Paulsen, Harald Holst, Mike Down og Trude Firingen
 
Har smakt 3 av juleølene i standardklassen, Ringnes, Mack og Aass. Er enig i de plasseringene der, ja  :yes:

Vi målte FG på de, og Ringnes var faktisk 20 (de 2 andre ca 15). Ringnes hadde lite fylde til å ha såpass høy FG, ville ha tippet på ca 15. Hvordan gjør de det? Drepes gjæra og så søtes det opp?

EDIT: Blandet begreper  :)
 
Litt artig å bli sammenlignet med de "store gutta". Når jeg i poeng er så nær proffene med et middels hjemmebrygg (trad juleøl) , er det synd at det var så få deltagere. Et godt, hjemmebrygget trad juleøl kunne gjort det godt.
Jeg tar det som en seier at jeg ikke ble sist i spesialklassen. Betraktninger om mitt eget spesial-øl: Det er nok godt laget. Jeg brygget det med tanke på konkurransen allerede den 10. februar og med temperaturkontroll under gjæring. Dvs en barleywine og juleølet gjæret samtidig og jeg hadde tempkontroll på Barlywinen. UT 100 viste 21 °C mens det var 14 °C i rommet. Så tempen i juleølet var muligens lavere. Personlig synes jeg det ble litt for mye kryddersmak, men da jeg smakte det for litt siden synes jeg det hadde blitt mer harmonisk. Men jeg liker vel ikke denne type øl så godt. Men skal drikke det til julekakene.
Så hvorfor brygger jeg øl som jeg ikke liker så godt? Og sender det til konkurranse? Jeg liker å brygge. Speidel 20l er såpass grei å bruke og ikke minst ta fram og rydde vekk. Med kun +/- 20liter kan jeg brygge ofte, lære meg prossesen og prøve ut forskjellige øltyper. Det blir ca 25 brygg pr år. Jeg brygger ikke bare for meg selv, men også for at andre kan nyte brygget mitt, i praksis lyst øl til almuen. Fruen er på glid og drikker nå helst godt humlet APA. Jeg brygger av og til litt "aparte"øl for å se om jeg klarer. Av resultatet kan man forandre for å få neste brygg bedre. Jeg må også ha annen tilbakemelding enn "dette var godt" eller "denne likte jeg ikke". Derfor må folk med peiling smake og komme med tilbakemelding. Det gjelder både øl jeg liker og øl jeg er litt tvilsom til. Så jeg er glad jeg kjenner Kjetil (NØ) og har mulighet for å delta i Norøl sine konkurranser. Det er kun ved tilbakemelding fra folk med peil en kan forbedre ølet sitt.
Konklusjon: Renslighet, rett mengde gjær og temperaturkontroll. Men viktig: Tilbakemelding, så send inn øl til alle konkurranser. Og ta kontakt med folk i nærheten som du vet har peiling. De fleste sier JA ti gratis øl, betaling er kun saklig tilbakemelding.  :skaal2:
janh
 
Mye fornuftig i det du sier, har desverre ikke fått deltatt på konkuranser siden sist jul p.g.a. flytting, både ved NM og nå til jul :(
Men satser pån å komme sterkere tilbake neste år :biersmile:
 
Gratulerer med førsteplassene jahn  :)

Det er synd at det var så få øl påmeldt. Min egen unnskyldning er at jeg rett og slett ikke var fornøyd med juleølet, og det satt langt inne å melde på et øl jeg ikke var 100% fornøyd med.

Jeg har følgende forslag til endring av konkurransen, aner ikke om det er ønskelig/gjennomførbart men her er forslaget i alle fall:

La juleølkonkurransen dømmes av en jury bestående av ikke-hjemmebryggere, på samme måte som Norøl's konkurranse. Dermed vil hjemmebryggene kansje hevde seg bedre når de sammeliknes med de komersielle ølene.

Nå er jo selvsagt tilbakemelding på dommerskjemaene fra dagens dommere en stor motivasjon til å melde på øl i konkurransen så derfor foreslår jeg i tillegg en fag-jury med hjemmebryggere på samme måte som i dag, men at denne juryen avgjør ikke konkurransen. Da folk får fortsatt proff tilbakemelding på ølet sitt. Den største fordelen blir da kanskje at de som i dag sitter som dommere (og antagelig brygger svært gode øl) kan melde øl på konkurransen og dermed blir nivået på hele konkurransen bedre. De trenger jo da selvsagt ikke bedømme sitt eget øl.

Det er også psykologisk viktig å ha en dato å forholde seg til (i alle fall for meg  ;)) så siste datoen for innsendelse av øl bør offentliggjøres før sommerferien...
 
Problemet med å finne en jury av ikke-bryggere, er nok at det ikke nødvendigvis er lett å finne kvalifiserte folk. Jeg synes jury-ordningen er bra slik den er sånn sett.

Når et hjemmebrygg ikke hevder seg blant de kommersielle, kan det skyldes flere ting. En ting kan være juryen i Norøls-test, de er ikke nødvendigvis vant til å dømme i konkurranser etter vanlig regler, og bedømmer muligens mer utifra personlige preferanser (jeg sier IKKE at det nødvendigvis har vært tilfelle!). En annen ting er selvsagt at de kommersielle ølene som er med i testen faktisk holder et høyt nivå. Hjemmebrygg er ikke automatisk bedre enn kommersielt øl. Jeg vil egentlig påstå at de hjemmebrygggete ølene stort sett har klart seg relativt bra i forhold til de kommersielle. Å havne midt på treet i konkurranse med svært anerkjente bryggerier er absolutt ikke til forkleinelse for hjemmebryggere. Ok, resultatene i år var kanskje ikke de beste, men det kan det altså være mange grunner til. Jeg har ikke smakt Jahns øl (gratulerer, forresten!), så jeg kan ikke uttale meg om smaken på disse.
 
Heisann!

Vi er alltid glade for innspill, men her tror jeg det er basert på et feilaktig premiss, nemlig at våre dommere premierer de drøyeste og mest ekstreme ølene, og at de som går videre derfor ikke kan hevde seg mot mer avstemte kommersielle øl.

Det er nok rett og slett ikke tilfelle :) 

Tvert imot vil jeg si at Jans spesialøl var et nydelig avstemt krydret juleøl i samme stil som (om enn noe sterkere enn) Anchor sitt juleøl, og godt innenfor rammene av de andre kommersielle spesial-juleølene. Jeg hadde trodd det ville nå høyere opp mot de kommersielle ølene, men slik er nå en gang verden. (Jeg vil presisere at jeg ikke dømte i noen av delene, jeg administrerte bare Norbrygg-dømmingen, men det sto igjen en flaske til meg etter dømmingen  :) )

Når det gjelder det tradisjonelle juleølet til Jan, var det også et godt øl, men det minnet ganske lite om et tradisjonelt norsk juleøl (eller nytradisjonelt burde vi kanskje kalle det :)  ), og jeg ble derfor ikke overrasket over at det falt igjennom i konkurransen mot de kommersielle.
 
Det er slett ikke ment som noen kritikk av dommerne - hvis det oppfattes slik har jeg ordlagt meg "krøkete". Det er snarere et forslag for å få flere med i konkurransen...
Men som sagt, det er bare et forslag...
 
joques skrev:
Spesielt hans spesialjuleøl var helt fantastisk. Jeg syntes at jeg ante lignende smaker som Anchor sitt krydrede juleøl, kan det stemme at ølet er tuftet på det?

Dommerskjemaene kommer på nett så snart vi får ordnet scanning ;)


Hvis det er problemer med scanning så går det vel an å fotografere de og få lagt det ut  ::)
 
Viktste skrev:
Det er slett ikke ment som noen kritikk av dommerne - hvis det oppfattes slik har jeg ordlagt meg "krøkete". Det er snarere et forslag for å få flere med i konkurransen...
Men som sagt, det er bare et forslag...

Neida, jeg tok det ikke sånn heller. Jeg måtte bare rydde opp i en mulig misforståelse :)
 
Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:
 
Sigmund skrev:
Til neste år bør det bare være to romslige klasser, nemlig "Overgjæret juleøl" og "Undergjæret juleøl". Betegnelsen "Tradisjonelt (les: nytradisjonelt) norsk juleøl" har forlengst gått ut på dato. Hvorfor skal det være et mål for norske hjemmebryggere (i 2009/10!) å konkurrere om å etterligne en industriøltype som ble innført av de store industribryggeriene (såvidt) i 1936 og gjenopplivet i 1950-årene? La industribryggeriene konkurrere mot hverandre, og la hjemmebryggerne slippe kreativiteten løs!
Norske hjemmebryggere har i dag også en helt annen tilgang på kvalitetsingredienser (fra mange land) enn hva de hadde tidligere.
:bokser:

Må  si jeg er litt redd for at det "sære" å spesielle vil få en overdrevet fokus om det gjøre slik :confuzed:
 
Tilbake
Topp