Justere OG ved å tilsette vann?

Hei!

Jeg ble ferdig med brygging for en time siden, og endte opp en OG som var litt høyere enn forventet, samt litt lavere volum. Vil gjerne gå fra 1.050 til ca 1.044. Jeg vet hvordan man regner ut hvor mye vann man kan tilsette, men lurer på om det går greit å gjøre det nå, når gjæren er tilsatt og den har stått i en time-to. Eller er det best å bare drite i det og la den være?

Setter pris på raske svar!
 
Å tilsette vann vil ikke bare påvirke styrken men også bitterheten.
Med høyere OG så har vel denne også gått litt ned hvis du ikke korrigerte.
Men du må jo ikke gjøre noe nå, bruker du lake ved karbonering kan du også tynne det ut da.
Jeg har tilsatt vann både under og etter koking, midt i gjæringsforløpet og også ved å bruke tynn lake til karbonering. Tror ikke det spiller så stor rolle men under og etter gjæring bør vannet ikke ha så mye oksygen.
Og å ikke gjøre noe som helst fungerer ofte godt det også:)
 
Sist redigert:
Om du vil bevare humleprofilen kan du koke ekstra humle i riktig mengde vann og så blande ut. Dersom volumet var som tiltenkt vil du vanne ut både bitterhet og aroma ved å tilsette vann.
 
Humletilsetningene var tiltenkt et volum på 25 l og en OG på 1.044, må jeg da gjøre noe mer enn tilsette vann? Endte opp med 22 l og OG 1.050
 
Bare å vanne ut da. Kok opp vann, avkjøl og hell forsiktig i gjæringsunken. 3 liter burde da være ganske spot on på alle måter
 
Supert, for det gjorde jeg i går:rolleyes: Tilsatte 3 liter kokt og avkjølt vann, rørte det forsiktig inn med desinfisert røreskje; ploppet fint i gjærlåsen i morges:D
 
Så lenge det er før gjæring, funker kaldt vann fra springen like godt, så fremt det er ok drikkevann der du bor. Det er litt oksygen i vannet, og det er bra for gjæren.
Hvis du skal tynne ut ferdig gjæret øl, må vannet kokes for å få ut oksygenet.
 
Til senere brygg: Jeg ville absolutt målt OG før tilsetning av gjær. Det gir mer rom for riktige beslutninger på riktig tidspunkt for justering.

Ellers har jeg en litt sånn "jeg tar det som det kommer"-holdning. Om det er litt avvik her og der så noterer jeg det som erfaring til senere brygg.

Det er selvsagt annerledes for dem som brygger for salg.
 
Tilbake
Topp