Justere seg inn på effektivitet.

Olaf

 
Heisann
Jeg gikk lei av trang plass i min BB30, nissen var snill og kom med en ny meskekjele fra Bryggmaker:) Jeg har også fått egen mølle av en annen nisse.

I går skulle jeg brygge en Nøgne Ø klone og stilte mølla inn på 1,8mm. Det så ut til å fungere greit. Mesket inn i 16 liter, hadde full kontroll på temp. Skylte ut med ca 78 grader varmt vann og følte at ting gikk riktig så bra. Jeg klarte alikevel ikke å treffe på OG og tilsatte derfor maltekstrakt for å kompensere.

I dag skal jeg brygge en Arogant Bastard clone, jeg tenkte å justere inn med mengde malt. I BeerCalk regnet jeg effektiviteten ned til 63 %.
Da fikk jeg ut nye mengder malt.

Nå kommer spørsmålet, jeg tenkte i saamme slengen å stille mølla ned på 1,25mm. Hva gjør jeg hvis OG blir for høy? OG skal fra før være 0.071. Har ikke lyst på en alt for alkoholsterk øl. Kan jeg da rett og slett bare tilsett noe mere kokt vann???

Har heller ikke lyst å ta en justering av gangen (mølle eller maltmengde) da jeg ikke har maltekstrakt igjen i huset....

Håper noen tar seg tid til å gi meg noen tips. Bryggeriet fyres opp i 20.00 tiden:)
Olaf
 
Her er en formel jeg har kopiert her fra forumet ved en tidligere anledning:

(A x B)/C = D

Der
A = opprinnelig mengde vørter
B = opprinnelig SG
C = ønsket SG
D = totalvolum

Differansen mellom C og D er da mengden vann du må tilsette (eller koke inn...) for å oppnå ønsket SG.

Hvis du har 25 liter i utgangspunktet blir det slik:

(25 x 50)/45 = 27,78

27,78 - 25 = 2,78 liter

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp