Kan dette brukes eller er det bare drit?

Styr unna, disse tåler dårlig med trykk under karbonering.  Dessuten er de vanskelige å rengjøre.
Gå heller for 9 liters cornelius hvis du må ha små fat.

Jeg har nylig tømt to sånne og har bare positiv erfaring. Men lengre tids lagring etter at den er åpnet tror jeg ikke er å anbefale. Til den festen du har planlagt å brygge til er den imidlertid utmerket, men vær obs på lavere co2 innhold (passe for engelske ales).

Jon S skrev:
Styr unna, disse tåler dårlig med trykk under karbonering.

Javel? Jeg har aldri hatt problemer med at mine ikke tåler trykk. De brukes dessuten til tysk industripils, som er ganske kraftig karbonert, uten noen problemer.

Dessuten er de vanskelige å rengjøre.
Gå heller for 9 liters Cornelius hvis du må ha små fat.

Ja, de er litt vanskelige å rengjøre, på grunn av en kant ved åpningen og fordi pluggen forsvinner inn i fatet når det åpnes. I utgangspunktet er dette engangsfat, men det er lite problem å bruke dem flere ganger. Det er dessuten en veldig hendig størrelse å ta med seg.

Et større problem enn vanskelig rengjøring, synes jeg det var at man ikke ta av tappeutstyret når fatet først var åpnet. Med cornelius kan man karbonere, sette bort fatet, ta det fram og tappe litt og sette det bort igjen. Med partyfatene åpner man en  plugg i fatet og kan egentlig ikke ta av tappeutstyret før fatet er tomt. Det er også litt mindre utvalg i utstyr enn for cornelius.

Jeg har testet disse og ville kjøpt de igjen. Jeg synes de holder dårlig på trykket.
Som nevnt er de ikke noe enkle å rengjøre heller. De blir liksom aldri tomme for vann.

Jeg har for tiden 7 slike fat, og har hatt stor glede av dem. I forhold til pris, og med riktig bruk, så får man en god løsning.

Jeg karbonerer alltid med sukkerlake i fatet. Har aldrig opplevd problemer med overkarbonering. Det finnes gummipropper med sikkerhetsventil som kan brukes dersom du har en øltype som skal ha mye (ekstra mye) CO₂. Jeg har også lagret øl i 9-12 måneder på slike fat, Fungerte bare godt det også.

Det jeg har opplevd av negative ting:
* Fatene tåler ikke mye før de begynner å ruste i skjøter. Vær forsiktig med å skrape inne i fatene ved vask (om du bruker flaskebørste eller lignende)
* Tappeannlegget er enkelt, og fungerer bare sånn passe.
       - Du har ikke mulighet for å sleppe ut (over)trykk uten å ta opp hele tappeanlegget.
       - Det er stor flow i tappingen, og dette slår ofte mye kullsyre ut av øllet (som skummer mye)
* Fatene lekker ofte kullsyre etter at de er åpnet og tappeannlegget står i. Derfor bør det tømmes samme dag/kveld som det åpnes.
   (Kan lagres dersom du hever tappeannlegget opp slik at hullet for CO₂ kommer over fatet.)
* Rengjøring er vanskelig. (Jeg skyller godt med varmvann, og lar de gjerne stå med krystallsoda i over natta. Bruker starsan i fatene før de fylles.)

Det jeg har av positive ting:
* Veldig hendig for lagring i det "nomale" kjøleskapet.
* Veldig hendig å putte i sekken/baggen når du skal på besøk.
* Veldig kledelig på bordet i lag med fenalår og flatbrød :)

Jeg bruker disse fatene helst til "take away". På samme måte som å fylle flasker, så kan jeg fylle disse fra et Cornelius når jeg skal en kveldstur på besøk. Men, det er helt klart at corneliusfatene er et bedre alternativ til lagring og oppevaring av øl. De har også mye bedre muligheter for ulike tappeløsninger enn de enkle 5 litrene.

P.S.
Candirect har tappeanlegg som fungerer bedre enn de som følger med i startsettene. Her kan man slippe ut overtrykk, og de har et skumreduserende tappesystem.
Det er også flere, inkludert meg selv, som har mekket egne løsninger for tapping.

Et alternativ kan være "Tap-a-draft" --

Har ikke prøvd de selv enda, men har tenkt til å gjøre det.

https://www.google.com/search?q=tap-a-draft http://morebeer.com/view_product/18291//Tap-A-Draft_Homebrew_Setup

Det skal også finnes en tråd her på norbrygg om tap-a-draft.. ja, her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2358.0.html OBS - en del info her er "foreldet" informasjon her, da nyeste versjon av tap-a-draft tar 1x16g CO2-patron (i motsetning til tidligere utgaver som krevde 2x8g CO2-patroner), men dette gjør det bare enklere for oss i Norge, da, såvidt jeg har skjønt, det er enklere å finne 16-grams patroner enn 8-grams her i Norge.

Tilbake
Topp