Kan jeg få stille nok et spm om gjærstarter?

IMG_1102.JPG
Gjæret i snart 48t, og det kommer litt bobler opp langs kanten når røreren går. Siden jeg ikke ser noe bobler når jeg skrur av, regner jeg med at den er ferdig på tross av fint hvitt skum? I går gikk ikke magneten rundt pga mye gjær på bunnen. WLP300, ca 20grader.
 
Se veldig nøye etter bobler litt etter at du har stoppet røreren, det kan være vanskelig å spotte de hvis det er helt på slutten av gjæringen. Jeg synes det skummet ser ut som co2 aktivitet, men kan ta feil. 48 timer burde iallefall holde på papiret.Skal du ikke bruke den med en gang så la den stå f.eks en halv dag før du setter den i kjøleskapet.
 
Takk for svar M. Jeg er litt uerfaren med startere men har jo lest en del opp igjennom. Skal brygge i morgen, så jeg lar den gå til jeg legger meg. Kjøleskap i natt. Weissbier!
 
skal du brygge i morgen ville jeg satt den i kjøleskapet nå. 300 er lite flokkulent så den trenger litt ekstra tid på å bunnfelle. Med mindre du ikke dekanterer da, da er det ikke noe stress.
 
skal du brygge i morgen ville jeg satt den i kjøleskapet nå. 300 er lite flokkulent så den trenger litt ekstra tid på å bunnfelle. Med mindre du ikke dekanterer da, da er det ikke noe stress.
jeg dekanterer så da blir det kjøleskapet nå. Er nok akkurat i fasen der det ikke skjer så mye lenger. Takk for svar!
 
Tviler på at du rekker fullstendig bunnfelling til i morgen. Så bare dekanter til du ser det renner merkbart med gjær ut av kolben, eller hva du bruker. Jeg pleier å ha mine 380'er (ikke helt 300, men flokk-egenskapene er ganske like) i ca to-tre dager på kjøl, så er jeg sikker på på at jeg ikke heller ut de mest attenuerende cellene.
 
Synes den fortsatt ser litt mørk ut i fargen, normalt så bli mine startere litt lysere gulaktig når de er ferdige.. Hvilken type DME som er brukt kan nok gi en variasjon på fargen. Forøvrig så gir en SG måling et bedre svar på om den er ferdig gått (typisk ca 1.010).
 
Temp på starteren er en vesentlig ting. Hadde en startet med wlp 530 hvor tempen i rommet var 17 grader og den ville ikke starte selv etter 1,5 døgn. Satte den på 23 og da fyra den og gjorde seg ferdig på 1,5 døgn.
 
Tviler på at du rekker fullstendig bunnfelling til i morgen. Så bare dekanter til du ser det renner merkbart med gjær ut av kolben, eller hva du bruker. Jeg pleier å ha mine 380'er (ikke helt 300, men flokk-egenskapene er ganske like) i ca to-tre dager på kjøl, så er jeg sikker på på at jeg ikke heller ut de mest attenuerende cellene.
Jeg har merket at spesielt på enkelte lager stammer at flokuleringen blir mye bedre hvis starteren ikke går for varmt. Registrert noe sånt du? Satt en i kjelleren på 17 og en på badet på 23. Den varme ble jo ferdig på 1,5 døgn mens den i kjelleren brukte 18 timer til. Den fra kjelleren var bunnfellt før den fra badet. Wlp 833 btw
 
Jeg har merket at spesielt på enkelte lager stammer at flokuleringen blir mye bedre hvis starteren ikke går for varmt. Registrert noe sånt du? Satt en i kjelleren på 17 og en på badet på 23. Den varme ble jo ferdig på 1,5 døgn mens den i kjelleren brukte 18 timer til. Den fra kjelleren var bunnfellt før den fra badet. Wlp 833 btw

Ikke spør meg om lager :)
 
Tilbake
Topp